Consumer Goods

Vi har hjulpet en lang række virksomheder med at optimere deres indtjening ved at have fokus på forbrugernes behov og forventninger under forandring.

Vi hjælper med at optimere fremtidens
indtjening med fokus på 4 kerneområder

Consumer Goods fremhæves ofte som en af de mest konkurrenceudsatte sektorer. Både når der er tale om dagligvarer og længerevarende forbrugsgoder. Mange virksomheder ser derfor bekymret på fremtiden, når det kommer til at udvikle forretningen og øge indtjeningen. Bekymringen understøttes af, at flere forbrugere stiller stadigt større krav til opfyldelse af nye behov, kræver større udvalg, handler mere på nettet, vil have mere attraktive priser samt at detailhandlen og mellemhandlerne øger kravene til hyldeeffektivitet osv. Hos Wilke arbejder vi hver dag med at forstå forbrugernes behov og forventninger under forandring. Gennem mange år har vi hjulpet store og små virksomheder inden for sektoren i Danmark såvel som udlandet, med fokus på især fire områder.

Hvordan sikres den bedste pris for varen der optimerer afsætning, omsætning og indtjening?

Hvordan positioneres brands og produkter bedst så de tiltrækker flest mulige forbrugere i relevante demand spaces?

Hvordan sikres det, at det nye koncept eller produkt lever op til dine succeskriterier?

Hvordan optimeres kundeoplevelsen så der skabes bedre hit-rate og der samtidig sikres merslag og opsalg?

Hvis du vil vide mere om hvordan vi hjælper virksomheder på hvert af områderne, så klik på et af linkene oven for.

I Consumer Goods-sektoren arbejder vi sammen
med adskillige partnere - her er nogle af dem!

PRIS

Stærke brands er ofte mere værd

Prisen påvirker ofte bundlinjen direkte, og hos Wilke har vi hjulpet mange virksomheder med at optimere deres prissætning - og indtjening. Den generelle læring er, at produkter fra stærke brands ofte er prissat for lavt, i forhold til hvad forbrugerne reelt er villige til at betale, og mange har for meget fokus på, hvad discountprodukterne koster. Vores erfaringer viser imidlertid, at stærke brands ofte kan hæve prisen på deres produkter, uden at det koster på omsætningen.  

Når vi arbejder med priser, gøres det ud fra både forbrugernes prisfølsomhed og virksomhedens strategi. Heri inkluderer vi en række ”best practises” omkring prissætning, for at give den bedst mulige anbefaling.

KATEGORI & BRAND

For mange ”synsninger” og for lidt objektivitet

Mange virksomheder og brands er i dag pressede, da de i forbrugerens øjne mangler unikhed og relevans. Oftest fordi: 

  • Interessen er i stagnation for såvel kategori som brand.

  • Alternativerne har produkter der er mere relevante og attraktive.

  • Positioneringen er ikke unik, uklar og kendskabet er faldende.

For os handler det om at forstå hvilke Demand Spaces (kryds mellem needs, occassios og segmenter) som forskellige kategorier, og produkter/brands inden for kategorierne, appellerer til. Her arbejder vi typisk med ”category entry points” som tilgang, til at finde demand spaces og evt. unikt Competing Spaces for kategorier og brands, samt de drivers, som skal indgå i den fremtidige value proposition mht. til produktegenskaber og ”story telling”.

Typisk er udbyttet ikke kun input til fremtidens value proposition, men ofte giver det også indsigter, som kan bruges i den fremtidige produktudvikling og arbejde i butikkerne. Udbyttet formidles ikke kun gennem rapporter, men bearbejdes ofte i workshops med Wilkes eksperter, for at få aktiveret indsigterne hurtigt og rigtigt.

INNOVATION

Lever det nye produkt op til dine succeskriterier?

Det er dyrt at udvikle og lancere nye produkter. Især hvis det ikke lykkes. Derfor skal nye produktideer stå knivskarpt hos målgruppen, og mange virksomheder forsømmer at tjekke styrken af nye produkter inden lanceringen. 

Med afsæt i Double Diamond-modellen, dækker vi hele innovationsrejsen fra indsigt i de væsentligste jobs-to-be-done via eksplorative dybdeinterviews og fokusgrupper, over Design Thinking og ideskabelsen i workshops, som vi faciliterer til test og raffinering af koncepter, produkter og ydelser gennem vores gennemtestede eXplore-model.

Wilke eXplore er en innovationsmodel, som kan tilpasses de fleste Stage-gate processer, og som sikrer viden om performance på de vigtigste succeskriterier i løbet af innovationsprocessen. Det gør vores kunder i stand til at lave de nødvendige rettelser inden lanceringen. På den måde har vi hjulpet vores kunder med at realisere det fulde omsætnings- og indtjeningspotentiale i deres lanceringer, eller stoppet ideer inden de blev til kostbare fejl.

Vil du vide mere om hvordan vi har hjulpet andre? Gense WakeUp med Rynkeby og bliv klogere på hvordan vi har hjulpet dem i vores Demand Space-studie!

CUSTOMER EXPERIENCE 

Hvordan sikrer du den optimale oplevelse for forbrugeren?

Hvem er dine kunder og forbrugere? Hvad tænker de om dig, hvad du tilbyder og hvordan du gør det? Det gælder både når de køber hos dig, men lige så vigtigt når de IKKE køber. Hos Wilke fokuserer vi på begge grupper, så du kan maksimere din ”kundemasse”, og måske endda kun med få justeringer af tilbuddet. 

Når vi arbejder med kundeoplevelser, arbejder vi med én eller flere af følgende tre dimensioner: 

  • Shoppeoplevelsen i butikken - Hvad virker for din kategori, brands og produkter? Og hvad virker ikke? Hvorfor? 

  • Customer Journey – Hvor og hvordan søger kunden information om produkter, ydelser og brands, som løser deres behov? Og hvordan fører det til køb eller ikke-køb – og ikke mindst hvorfor?

  • Customer Experience Tracking - Hvad er det for en oplevelse kunderne har haft, når de har handlet eller været i kontakt med din virksomhed? Hvordan kan du forbedre kundeoplevelsen yderligere og skabe brandambassadører og øge gensalg og mersalg?

Hos Wilke er vi eksperter i Consumer Goods-sektoren, og vores værktøjskasse virker.
Det ved vi fra mange forskellige projekter med nogle af de største og mest professionelle udbydere. Vi arbejder f.eks. sammen med Arla, Carlsberg, BoConcept, Rynkeby, Nestlé, Dr. Oetker m.fl. om at skabe udvikling i deres kategorier. 

 Se vores spændende cases i Consumer Goods-sektoren

Carlsberg fik klare anbefalinger til hvilket koncept de skulle gå videre med ift. lanceringen af nye produkter på markedet. Resultaterne resulterede i lancering af 3 varianter; en India Pale Ale, California Steam Beer og Irish Red Ale.

Læs hele casen her

Med analysen lykkedes det Nestlé Nordic at; Identificere vigtige behov for ændringer på et koncept niveau. Belyse strategiske behov før og under lanceringen. Belyse potentialet for succes i detailhandlen.

Læs hele casen her

Wilke hjalp Odense Marcipan med at identificere de vigtigste udviklingsbehov for brandet, samt fastlægge en fremtidig position for brandet.

Herudover bidrog analysen med input til sortimentsstrategi på det skandinaviske marked og gav Odense Marcipan rammer for at udvikle sig i kategorien og styrke sit brand.

Læs hele casen her

CM (1).jpg

Hør hvordan vi kan hjælpe dig.

Carl Mikael og resten af Consumer Goods-teamet er klar til at hjælpe dig i gang med dit næste projekt.

Næste
Næste

Energi