
Public
Vi har hjulpet kommunale, regionale og statslige organisationer med at effektivisere arbejdsgangene, målrette fokus på kerneopgaverne og forstå borgernes behov
Skræddersyet rådgivning til den offentlige sektors mangfoldige og komplekse virkelighed
Den offentlige sektor udgør en grundlæggende del af samfundets struktur med ansvar for at levere essentielle tjenester og ydelser til både borgere og virksomheder. Sektorens primære mål er at skabe værdi gennem velfærd, tryghed og retfærdighed. Selvom mange af dens tjenester er rettet mod borgerne, spiller den også en central rolle i at udvikle løsninger, der støtter virksomheder og adresserer nationale såvel som internationale interessenters behov.
Denne bredde gør den offentlige sektor til en kompleks og mangfoldig organisation, som betjener en vidtspændende målgruppe og løser opgaver inden for en lang række områder. For at håndtere denne kompleksitet kræves en solid forståelse af sektorens unikke udfordringer, baseret på erfaring, indsigter og samarbejde, så der kan skabes brugbare og handlingsorienterede løsninger.
Wilke har god erfaring med at hjælpe den offentlige sektor med at afdække og analysere forskelligartede udfordringer og sikre, at løsningerne er tilpasset sektorens mange facetter og målgrupper. Der anvendes kvalitative og kvantitative metoder og kan omfatte alt fra:
Oversættelse og implementering af politisk kommunikation internt i relevante afdelinger
Skabe klarhed omkring synergier og konflikter ved organisationsændringer
Optimere UX-performance på borger- eller virksomhedsrettede websites
Identificere tone of voice i patientvejledninger ved kritisk sygdom mv.
Uanset genstandsfelt og udfordring har Wilke fokus på at levere værdifulde indsigter og konkrete, handlingsorienterede anbefalinger med fokus på, at de så vidt muligt kan implementeres direkte i praksis f.eks. i kommunikative greb, intern organisering eller konkrete services.
En stærk employer brand-strategi er afgørende for at sikre relevant arbejdskraft – også i den offentlige sektor
Den offentlige sektors kompleksitet, kombineret med nutidens problemstillinger og fremtidens krav, skaber både muligheder og udfordringer, der kræver konstant tilpasning og innovation. Det stiller store krav til forskelligartet og kvalificeret arbejdskraft og netop rekruttering og fastholdelse af medarbejdere er en af de største udfordringer, som den offentlige sektor står overfor.
Det særlige ved at være ansat i den offentlige sektor er, at der er en almen interesse, dels fordi ydelserne primært finansieres gennem skatter og afgifter,
og dels fordi alle danske borgere kommer i berøring med det offentlige på den ene eller anden måde; som borger, patient, pårørende – og derfor som stillingstager.
Samtidigt er den offentlige sektor et politisk organ, som også er underlagt konstant bevågenhed fra både medier og politikere. Det tilsammen gør, at man som offentlig medarbejder bevæger sig i et spændingsfelt, hvor man skal forholde sig til mange forskellige berøringsflader fra borgere, patienter, pårørende, kollegaer, samfundet, politikerne og medierne.
Dette komplekse arbejdsmiljø gør, at kortlægning og aktivering af et stærkt employer brand er væsentligt mere udfordrende end i den private sektor. Det kræver en strategi, der kan positionere den offentlige sektor og dens ministerier, styrelser, institutioner og organisationer som attraktive arbejdspladser.
Wilke har stor erfaring med at hjælpe både private virksomheder, kommuner og regioner med at kortlægge og optimere deres employer brand. Løsningerne skræddersyes til den enkelte problemstilling og omfatter ofte tre centrale niveauer:
1. Overordnet omdømmeprofil
Omdømmet blandt eksisterende og potentielle medarbejdere analyseres på relevante niveauer, hvad end det er den organisatoriske ramme som eksempelvis en kommune eller helt ned praksis i eksempelvis en vuggestue. Samtidigt er det væsentligt at forstå, hvordan niveauerne opfattes i det omkringliggende samfund og portrætteres medierne, samt hvilke værdier og imageopfattelse eksterne kandidater forbinder hermed. Dette danner grundlag for udvikling af kommunikative greb, der kan styrke positioneringen.
2. Kandidaternes jobsøgningsrejse
Rekrutteringsprocessen set fra kandidaternes perspektiv kan ligeledes undersøges for at identificere barrierer og muligheder. Her analyseres hele jobsøgningsrejsen, fra hvordan kandidater navigerer og oplever processen, til hvad der fanger deres opmærksomhed i jobannoncer. Derudover vurderes, om organisationens kommunikation – gennem hjemmesider, stillingsopslag og samtaler – formidler de rette værdier og anvender en tone of voice, der effektivt tiltrækker de ønskede kandidater, eller om det potentielt skaber det modsatte indtryk.
3. Intern kultur og rekrutteringsproces
Organisationens interne kultur og rekrutteringsprocesser kortlægges for at identificere både udfordringer og potentialer, der kan påvirke evnen til at tiltrække nye medarbejdere samt fastholde og udvikle eksisterende. Der skabes indblik i, hvordan kulturen påvirker arbejdsmiljøet, medarbejderoplevelsen og effektiviteten af rekrutteringsindsatser. Da den interne kultur ofte varierer på tværs af afdelinger og enheder, tilpasses analysen til de unikke forhold og dynamikker i hver del af den offentlige sektor. Ved at forstå de interne processer og kulturer på dette niveau kan der udvikles strategier, der styrker sammenhængskraften og optimerer rekrutteringsindsatser på tværs af sektoren.
Ved at kombinere indsigter fra disse tre niveauer skaber Wilke skræddersyede og handlingsorienterede løsninger, der gør det lettere for den offentlige sektor at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft i en sektor præget af kompleksitet og udfordringer.
Vi har arbejdet sammen med mange forskellige offentlige virksomheder og organisationer - her er nogle af dem!

Case med Københavns Kommune
Københavns Kommune samarbejdede med Wilke for at forbedre borgernes oplevelse af byens rum. Gennem omfattende interviews og mobil etnografi blev der indsamlet vigtige indsigter om renlighed og brugen af grønne områder. Disse data blev brugt til at justere og optimere kommunens driftsindsatser, med det mål at skabe en bedre og mere tilfredsstillende byoplevelse for københavnerne. Læs hele casen for at se, hvordan denne indsats gjorde en forskel for byens indbyggere.
Vi er leverandør til Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) på delaftale 17.13: Managementkonsulentydelser.
Som udvalgt SKI-leverandør kan offentlige institutioner og offentligt ejede virksomheder inden for de fastsatte rammer købe ydelser fra Wilke, uden at opgaven skal igennem en udbudsproces.
17.13 Managementkonsulentydelser
Aftale 17.13 omfatter opgaver på tværs af ydelsesområderne: Strategi- og organisationsudvikling. Det kan fx være opgaver omkring forretningsprocesser, systemer, styring, analyser, evaluering og human ressources.
Wilke er SKI-leverandør
SKI har til formål at sikre god kvalitet og ordentlige købsvilkår til bedre priser på det private marked, end den enkelte offentlige organisation kan opnå på egen hånd. Årligt indkøber det offentlige for ca. 400 mia. kr. hos private virksomheder og Wilke er udvalgt som SKI-leverandør i oktober 2024.
Ønsker du at høre mere om SKI-aftalen?
Kontakt Søren Pedersen, hvis du vil høre mere om, hvad vi kan hjælpe med på SKI-aftalen.
Hvad kan Wilke?
Hvis missionen om at udvikle opgaveløsningen skal lykkes, stiller det krav til både medarbejdere og den lokale ledelse. For Wilke er det derfor en integreret del af et veludført projekt, at formidlingen af resultaterne understøtter de efterfølgende processer: Det handler ikke kun om at lave et metodisk korrekt projekt men om at lave et projekt, der både er metodisk solidt, giver afsæt for konkrete handlinger og udfylder de politiske prioriteter.
Wilkes offentlige kunder omfatter både kommunale, regionale og statslige organisationer. Vi har blandt andet beskæftiget os med:
Bruger- og borgertilfredshedsmålinger
Holdnings- og adfærdsundersøgelser
Effektmåling, evaluering og dokumentation
Udvikling af nye ydelser og services
Processtøtte og implementeringsydelser
Omdømme- og kommunikationsrettede projekter
Forskningsbaserede undersøgelser
Hør hvordan vi kan hjælpe dig
Skal du have hjælp til dit næste projekt?
Tilde og resten af Team Public glæder sig til at høre fra dig!