Koncepttest
Test dine idéer, før du bruger penge og tid på produktudvikling og markedsføring
Sådan sparer koncepttest dig tid og penge
Mange virksomheder ved, at udvikling af unikke og relevante produkter er nødvendigt for at holde sig et skridt foran konkurrenterne. Hvis produktet løser et reelt behov, vil det have potentiale for succes. Og netop dét, kan koncepttest hjælpe med at afdække.
Nye produkter skal ikke kun være populære hos forbrugerne – de skal også passe ind i virksomhedens øvrige portefølje. Det gælder om at identificere og prioritere sine udviklingsprojekter hurtigt, så investeringen bliver minimeret.
9 ud af 10 produktlanceringer fejler – og det koster dyrt, både økonomisk og på image-kontoen.
For at hjælpe med identifikationen af succesfulde ideer, tilbyder vi både kvalitative og kvantitative testformer, herunder vores eget værktøj Wilke Explore.
3 udfordringer kan løses med koncepttest
Wilke Explore
I Wilke har vi udviklet en stærk innovationsmodel, som kan tilpasses de fleste stage gate-processer og sikrer viden om performance på de vigtigste succeskriterier i løbet af innovationsprocessen. Værktøjet gør dig i stand til at generere de nødvendige indsigter, og lave alle nødvendige justeringer inden en lancering. eXplore hjælper således med at realisere det fulde omsætnings- og indtjeningspotentiale for en innovation - eller stoppe den før den bliver til en kostbar fejl.
Hurtig projektafvikling uden kompromis med datakvaliteten.
Med Wilkes koncepttest garanterer vi altid en hurtig projektafvikling men aldrig på bekostning af kvaliteten af de data, vi leverer. Vi imødekommer dette gennem en særligt tilpasset screeningproces og med løbende kontrol af besvarelserne.
Gennem en standardiseret spørgemåde er det muligt at benchmarke op mod andre i branchen, samt på tværs af brancher, hvilket skaber et ideelt sammenligningsgrundlag og potentialeanalyse.
Koncepttest som metode
KVANTITATIV SCREENING
Onlinescreening afviklet hurtigt og effektivt, så I kan komme videre i innovationsprocessen
STANDARDISERET SPØRGESKEMA
10 nøglespørgsmål for potentialeevaluering og diagnose – med mulighed for benchmarks og trendsætteranalyse
HØJ DATAKVALITET
Hver respondent tester maks 6 koncepter, hvor der tages højde for komparativ påvirkning
POTENTIALEANALYSE
Innovationskvadrant- analyse. Konceptdiagnose. Konceptpotentiale- screening. Trendsætteranalyse.
Her er hvad du får med Wilke Explore
Med Wilke Explore får du et standardiseret spørgeskema med 10 nøglespørgsmål, der afdækker potentialeevalueringen og tester forståelsen af konceptet.
Vi har en løsning der passer til dine behov
eXplore er et sæt af analyser der giver en klar indikation af forbrugerens accept af og holdning til produkter og ydelser i forskellige faser af innovationsprocessen. De kan tilpasses de mest normale stage/gate innovationsprocesser og består af tre primære elementer.
eXplore Light
En online koncept screening der giver en mulighed for at prioritere hvilke ideer og tanker, der skal arbejdes videre med i processen, på basis af et hurtigt overblik over forbrugerens vurdering af disse.
eXplore Classic
En online koncept test der, udover screeningen, bruges til at få den dybere forståelse af hvorfor forbrugeren tænker som de gør omkring de enkelte koncepter, går dybere med forståelse af enkelt elementer og giver den første indikation af hvilken pris forbrugeren/kunden er villige til at betale og hvor volumen kommer fra.
eXplore More
En hall- eller in-home test der gør det muligt at kombinere en indledende koncept evaluering, der giver en stærk indikation af dets mulighed for at skabe prøvekøb, og en produkt test (hall eller in-home) der klarlægger produktets evne til at generere genkøb. Kombineret med en prisanalyse, købsfrekvens og substitueringsgrader, giver det også en mulighed for at estimere evt. volumen og omsætningspotentiale.
Wilke eXplore hjælper dig til ny indtjening med din næste innovation
Står du og mangler indsigter i, hvordan du i din virksomhed kan skabe nye indtjeningskanaler?
Vi har i Wilke udviklet et framework, der hjælper dig med at skabe innovation i din virksomhed gennem eksplorative metoder. Vores eXplore tilgang bygger på indsigter fra disse metoder, og er med til at give dig følgende outputs:
Nye konceptretninger forankret i en dyb brugerforståelse
Identificering af nye mulighedsrum der er relevante for dine kunder
Nye værktøjer til fremtidig produktudvikling
I vores rapport vil du desuden blive klogere på de tre løsninger - Light, Classic & More. Tre variationer af eXplore frameworket der tester dit koncept lige fra online screening & test af nøgle KPI’er, til den den dybere forståelse af hvorfor forbrugerene tænker som de gør, hvilket vi i eXplore More kombinerer med afprøvning og evaluering af de fysiske produkter. Alt sammen noget der giver et indblik i, hvor villige kunderne er til at købe produktet igen.
Du vil i rapporten også finde eksempler fra kundecases, der er med til at illustrere, hvordan eXplore bruges i forskellige slags virksomheder.
Kigger du ind i en ny innovationsproces, eller er du bare interesseret i at høre mere om vores framework? - så download rapporten “Vejen til indtjening - Wilke eXplore”.
Kombinér koncepttesten med kvalitativ forståelse og afdæk konceptets bæredygtighed
Foruden vores kvantitative testmetoder anvender vi også fokusgrupper, dybdeinterviews og tænke-højttest til en kvalitativ afdækning af konceptets styrker og svagheder. Dette er medvirkende til at stille skarpt på særligt udvalgte aspekter og kan give en dybere forståelse af de udfordringer og potentialer, konceptet står over for. På den måde sikrer vi, at du gennem en succesfuld koncepttest, kun bruger din energi på de koncepter, der rent faktisk har potentiale for succes.
Her er nogle af dem vi har lavet koncepttest for
Vil du vide mere om koncepttest?
Skriv til Carl Mikael - han står klar til at hjælpe dig.