UDFORDRING

Hvordan skal Nestlé evaluere potentialet for Maggi Juicy Chicken, før lanceringen i de nordiske lande?

Udfordring.

Hvordan optimeres potentialet for succes ved en lancering af et helt nyt produkt på det nordiske marked?

Proces.

Først blev der foretaget en online undersøgelse, som testede synergien mellem Maggi Juicy konceptet og produktet i sig selv.

Herefter blev produktet testet blandt udvalgte forbrugere, med efterfølgende online skema for at teste koncept- og købsinteresse, samt vurdering af smag, fremgangsmåde m.m.

Resultater.

Med analysen lykkedes det Nestlé Nordic at:

• Identificere vigtige behov for ændringer på et koncept niveau.

• Belyse strategiske behov før og under lanceringen.

• Belyse potentialet for succes i detailhandlen.

Varm mad der er ved at blive anrettet

Forbrugerne vil have nemme aftensmads- løsninger

Forbrugerne efterspørger i højere grad inspiration og nemme løsninger til aftensmaden, når de står i butikken. De mangler også viden om, hvordan man bedst håndterer råvarer for at få et godt resultat.

Nestlé ønskede med lanceringen af Maggi Juicy-konceptet, at få aktuel og pålidelig viden der kunne øge deres potentiale for succes ved en produktlanceringen. Produktet skulle matche den moderne forbruges ønsker og behov.

Nestlé ønskede input til optimering af koncept og produkt, samt input til en kommunikationsstrategi.

Derudover ønskede Nestlé en dialog med detailhandelen i forbindelse med lanceringen, som Wilke var en katalysator for.

Analysen har bekræftet succes potentiale for lanceringen. Den har været afgørende i beslutningerne omkring lanceringen, samt udformningen af konceptet og kommunikationen.
— Karen hee, Nordic Brand Manager, Nestlé Nordic A/S

Vores approach.

Wilke testede først produktet i et online spørgeskema, hvor forbrugernes koncept- og købsinteresse blev kortlagt.

En række udvalgte forbrugere fik derefter tilsendt Maggi Juicy Chicken produktet med posten og blev bedt om at afprøve det hjemme i deres eget køkken. Derefter fik de udvalgte forbrugere tilsendt endnu et online spørgeskema, der igen testede koncept- og købsinteresse, men også testede smag, fremgangsmåde etc.

Ved at teste Maggi Juicy konceptet både før og efter forbrugerne havde prøvet produktet, kunne Nestlé få et klart billede af synergien mellem koncept og produkt og hvor der skulle justeres før lancering samt få input til lanceringsstrategien.

På baggrund af forbrugerundersøgelsen kunne Nestlé tage beslutninger om lancering baseret på indsigten i forbrugerne samt foretage små, men væsentlige forandringer i konceptet før lanceringen for at optimere potentialet for succes.

Key outputs for Nestlé.

Gennem projektet har Nestlé opnået indsigt om:

- Hvad der skal til for at sikre et produkt med bredest mulig appel?

- Hvad der kan spares i lanceringen, da det ikke tilfører tilpas værdi?

Det har medført, at Nestlé er lykkedes med at optimere potentialet for succes i forbindelse med lanceringen af Maggi Juicy Chicken, samtidig med at sænke omkostningerne. Dette har, alt i alt, øget den overordnede Return of Investment for Nestlé.

Carl Mikael Jespersen

Tag en snak med Carl Mikael!

Han og resten af vores skarpe Consumer Goods team står klar til at hjælpe dig.