UDFORDRING

Positioner dit brand rigtigt
med Demand Spaces

Udfordring

Som forbruger er det næsten umuligt ikke at tænke Rynkeby, når man tænker juice og en god morgenstund. Men i takt med et stigende fokus på sundhed og velvære, er juice ikke længere ”kun” en fast følgesvend om morgenen. Samtidig har Rynkeby en lang række andre produkter i porteføljen, som også indbefatter, saft, sirup m.m. Rynkeby var derfor interesserede i at forstå hele markedet bedre, og særligt hvad der driver forbruget i forskellige situationer.

Proces

Wilke har hjulpet med at generere de nødvendige indsigter, til at sikre en bedre forståelse, prioritering og positionering for Rynkeby. Vi valgte at gennemføre studiet med en Demand Space-tilgang, hvor vi først og fremmest kortlagde efterspørgslen i markedet ved at identificere alle de steder, hvor der eksisterer sammenfald mellem forbrugssituationer og behov, og på den måde give Rynkeby indblik i hvor de kan og bør være til stede med deres produkter.

Resultater

Rynkeby står tilbage med en dybere forståelse af hele markedet, herunder efterspørgsel, underliggende behov samt egen såvel som konkurrenters styrkeposition. Indsigterne har gjort det muligt både at forstå, hvor der eksisterer hidtil uudnyttede mulighedsrum, men også hvor positionen i dag er svag, hvilke substitutter Rynkebys produkter er oppe imod, og hvor der er risiko for kannibalisering af egen portefølje – for hele markedet såvel som brudt ned på enkelte Demand Spaces.

Hvad driver forbruget i forskellige situationer?

Juice og frisk frugt

Drikkes man kun juice om morgenen?
Og kan saft mon bruges i madlavning?

Når man arbejder med Demand Spaces, fokuserer man ikke på segmenter, men snarere på hvilke situationer, der dækker over hvilke behov. Denne kobling gør det muligt at identificere både opportunity spaces, men også unique competing spaces, hvor der er efterspørgsel, men ingen nuværende konkurrence, som kan være særdeles attraktive at træde ind i.

Demand Spaces er således en meget eksplorativ tilgang, hvor man i mindre grad hæmmes af forudantagelser om hvornår og hvad der forbruges - og på den måde bliver det muligt at se helt nye potentialer.

Vores approach

Vi startede med at gruppere hele markedets forbrug ud i forskellige Demand Spaces, hvor der i hvert space lå en række konkrete forbrugssituationer. Ved at kortlægge alle potentielle forbrugssituationer, hvor der allerede er eller potentielt kunne være efterspørgsel efter Rynkebys produkter, er det muligt at identificere konkrete mulighedsrum, som Rynkeby bør udnytte. Indledningsvist identificerede vi Demand Moments, som er alle relevante lejligheder, situationer og locaitons hvor der forbruges, koblet med de specifikke behov der driver forbruget. Dernæst grupperede vi alle tilsvarende Demand Moments i klynger, som hver især udgør ét Demand Space. I hvert enkelt Demand Space analyserede vi konkurrencen og styrkepositionen for Rynkeby såvel som konkurrerende produkter, og identificerede stærke og svage positioner. De indsigter spiller en afgørende rolle i at klarlægge konkrete kommecielle mulighedsrum, hvor særligt unique competing spaces er meget værdifulde at kende, fordi der er efterspørgsel på Rynkebys produkter, men ingen konkurrence.

Endvidere brugte vi også indsigterne til at rådgive Rynkeby om deres positionering og prioritering, hvor det blev muligt at estimere det strategiske potentiale i hvert space.

Key outputs for Rynkeby

Rynkeby står tilbage med en dybere forståelse af hele markedet, herunder efterspørgsel, underliggende behov samt egen såvel som konkurrenters styrkeposition. Indsigterne har gjort det muligt både at forstå, hvor der eksisterer hidtil uudnyttede mulighedsrum, men også hvor positionen i dag er svag, hvilke substitutioner Rynkebys produkter er oppe imod, og hvor der er risiko for kannibalisering af egen portefølje – for hele markedet såvel som brudt ned på enkelte Demand Spaces. Det betyder, at Rynkeby i dag bedre kan innovere, prioritere og positionere deres produkter på tværs af porteføljen, og styrke deres position med henblik på at blive det foretrukne valg i en lang række forbrugssituationer.

 
Carl Mikael Jespersen

Vil du vide mere om Demand Spaces?

Tag fat i Carl Mikael og hør mere om projekt og hvordan du kan arbejde med Demand Spaces!