Prisoptimering

Optimer dine priser. Forøg din bundlinje. Alt sammen med vores value based price designer.

Prisoptimering model, skydeskive pile, omsætning

Sæt prisen rigtigt

Har dine produkter ikke den rigtige pris, så risikerer du at gå glip af mange penge på bundlinjen. Måske har du sat en for høj pris, der begrænser din omsætning. Eller måske har du sat en for lav pris, der medfører at du går glip af højere marginer pr. produkt. Hvis ja, så er prisoptimering relevant for dig. På langt de fleste markeder er der stor konkurrence, og netop derfor, er den rette prisstrategi helt afgørende for både succes og indtjening. Derfor har vi skabt value based price designer - et prisoptimeringsværktøj, der hjælper virksomheder med at forstå og eksekvere på prissætning.

Hvorfor prisoptimering?

1 tal

Hvad indeholder value based price designer?

Value based price designer understøtter prisstrategien ved at:

Afdække gevinstpotentialerne og sætte den rigtige pris

3 tal

Identificere det mest attraktive indhold (højeste betalingsvillighed)

Identificere hvem der vælger dine og konkurrenternes produkter (til givne priser)

2 tal
4 tal

Afdække eventuelle skjulte muligheder i markedet

Her er hvad du får

METODIK

Kvalitativ definition af attributter og niveauer samt kvantitativ undersøgelse med Conjoint.

LEVERANCER

Simulator med estimering af omsætning og indtjening, antal enheder solgt, markedsandel og marginal betalingsvillighed.

OUTPUT

Mulighed for selv at benytte simulatoren til at forecaste fremtidige udfald i diverse scenarier, og mulighed for at optimere dine produkter og priser løbende.

Vi bruger Conjoint studier til at finde den helt rigtige pris!

Med et conjoint studie kan vi beregne værdien er hver enkelt parameter i en samlet pakkeløsning og samtidig undersøge, hvordan prissætningen vil påvirke både markedsandel og præferencer blandt dine kunder. Du ved måske godt, at Conjoint er et af de stærkeste værktøjer til at finde den rette pris til dine produkter. Men vidste du, at Conjoint også kan give dig viden om en lang række andre områder som eksempelvis produkter, portefølje og markedstiltag? Nedenfor har vi samlet nogle af de spørgsmål, Conjoint gør dig i stand til at svare på:

Prisliste over kaffe på café

Hvilken af disse 3 abonnementer ville du vælge?

abonnement prisliste

Efter hvert valg justeres de enkelte parametre op og ned, så respondenten ser et nyt unikt scenarie. Til sidst kan man udregne, præcis hvilken værdi respondenten tillægger hver parameter, uden at have spurgt dem direkte.

Udbytte ved conjoint

  • Vi kan udregne nytteværdien af hver parameter, inkl. pris

  • Vi kan udregne tradeoff mellem parametrene

  • Vi kan simulere en markedssituation – både nuværende, men også teste konsekvenserne ved at ændre på porteføljesammensætningen

  • Hvem foretrækker hvad – profilering af de forskellige kundetyper

  • Priselasticitet – hvordan maksimerer vi enten markedsandel eller omsætning?

Conjoint simulator

Med en simulator får du et dynamisk værktøj, så du ikke kun får afdækket en række pre-definerede hypoteser i den afleverede rapport, men selv kan teste nye scenarier. Du vil altså selv kunne sidde og afdække, hvad der sker hvis:

  • I ændrer prisen fra X til Y i konceptet

  • Hvis I inkluderer eller fjerner en given feature

  • Hvis en konkurrent ændrer features på deres produkt

Simulatoren leveres som et excel-værktøj, der efter en kort introduktion er nem og intuitiv selv at benytte.

Strategisk, taktisk og operationelt output med value based price designer

Med Wilke Price Architect er dit primære output indsigter og actions på både et strategisk, taktisk og operationelt plan. Du får således et stærkt fundament til at forstå, hvad værdien af delelementerne i dit produkt er værd, og hvilken prisfølsomhed der eksisterer i markedet. Vi hjælper dig med en grundig indførelse i brugen af simulatoren, så den opnåede viden kan udbygges og leve videre i organisationen lang tid efter projektets afslutning.

Prisoptimering, Pyramiden, niveauer

STRATEGISK
Prioritering af målgruppe ift. prisfølsomhed og tilpasning af prisstrategier både ift. markedet og konkurrenter.

TAKTISK
Differentierede produkter og pris. Kanalstrategi – anvend de rigtige kanaler og lav den rigtige produktportefølje med de mest optimale priser.

OPERATIONELT
Mulighed for forecasting af hvordan markedet vil reagere på prisændringer fra både en selv og konkurrenter. Løbende ændre sin pris efter vilkår, der hele tiden udvikler sig. Bruge viden om betalingsvillighed til udvikling af nye produkter og services.

Value based price designer i praksis

Her er nogle af dem, vi har hjulpet med prisoptimering

Carlsberg Logo
Tryg Logo
Aller Logo
Tempur Logo
Nets Logo
Copengagen Airport Logo
MobilePay Logo
Jakob Fiellau

Spørgsmål til prisoptimering?

Så er det Jakob du skal tale med - han er klar til at hjælpe!