
Medier
Wilke kan give dig svarene og ruster dig til den nye virkelighed. Vi arbejder for Danmarks førende medieudbydere, og vi har både bred og dyb erfaring med løsning af medievirksomhedernes markedsudfordringer
Et forandret medielandskab
Medielandskabet er under konstant forandring – Både gennem nye aktører, formater og abonnementstyper, men bestemt også på grund af nye opståede behov blandt forbrugerne.
Vi har hen over de sidste mange år set en overgang til streaming fra lineært tv, men i de senest år har behovet for ”snacking” hos videotjenester som Youtube og TikTok blevet større hos særligt de yngste forbrugere, som I højere og højere grad bruger deres tid på disse tjenester. Hele tv- og streamingmarkedet følger vi tæt og har en fast taler på Copenhagen Future TV Conference til at komme med opdateringer på forbrugernes behov inden for denne del af medielandskabet.
Password sharing fylder meget på alt der er digitalt med mere end hver fjerde som deler passwords til streamingtjenester. Denne trend har eksisteret længere og som aktør kan man enten bekæmpe denne bølge med begrænsninger, billigere abonnementer med reklamer eller igennem dele-abonnementer, som flere aktører kigger på som mulige greb for at få flere penge for deres ydelser. Umiddelbart ser det ud til at vi vil opleve flere abonnementstyper med reklamer, som vil kunne give forbrugerne et stort indholdskartotek inden for en overskuelig budgetramme.
Hvad med password sharing?
På behovssiden er der kommet endnu større krav til relevans hos forbrugerne, som i mange tilfælde mener at algoritmer på indholdssider ikke formår at ramme dem godt nok og i stedet ønsker mere medbestemmelse over, hvilken slags indhold de skal eksponeres for.

Indsigter om TV- og streamingmarkedet
I mediesektoren har vi tæt samarbejde med Copenhagen Future TV Conference,
hvor vi hvert år deler nye indsigter om TV/streamingmarkedet fra Wilkes egen medieanalyse.
Det er der kommet en Insigh Snack ud om. Du kan bl.a. se udviklingen fra 2016 - 2024 i andelen af danskere, der fortsat har en TV-pakke, hvilke streamingtjenester der foretrækkes og hvor stor betalingsvillighed der er for streamingtjenester med og uden reklamer. Se den fulde rapport ved at udfylde formularen nedenfor.




















“Wilke har givet os et skub i en beslutningsproces, som var svær men nødvendig. Projektet har givet os retning ift. igangværende udviklingsprojekter og skabt grobund for nye. Projektet bekræftede os i mange hypoteser om vores marked, men det var nødvendigt med et solidt datagrundlag for at gå fra hypoteser til beslutninger”

Se vores spændende WakeUps med cases fra mediebranchen
Vi står klar til at hjælpe dig!
Hos Wilke hjælper vi dig med at forstå dine nuværende og potentielle kunder bedre, for at realisere din virksomheds vækstpotentiale. Vi identificerer kundernes behov, brugssituationer og drivere for derigennem mest effektivt at koble jeres produkter og services til markedet.
Vi vælger den rette kombination af metoder for at designe den research tilgang der bedst besvarer jeres kommercielle udfordring. Vi er eksperter i at omsætte nye indsigter til håndgribelige løsninger og aktiviteter. Vi oversætter data til indsigter og leverer klare anbefalinger samt hjælper med implementering i din virksomhed.
Vi arbejder hver dag med følgende forretningsmæssige udfordringer hos vores eksisterende kunder:
Prisoptimering: Hvad er den rigtige pris på et eksisterende eller nyt produkt/abonnement?
Vækst gennem produktudvikling: Hvilke behov skal nye produkter tilfredsstille i markedet?
Afdækning af nutidens brugerbehov: Hvad er de specifikke Jobs To Be Done, som forbrugerne har netop nu og i den kommende tid?
Segmentering: Hvilke segmenter eksisterer i et givent marked og hvilken værdi repræsenterer hvert segment for den pågældende virksomhed?
Optimering af kommunikation: Hvilke budskaber vil have størst sandsynlighed for at virke på virksomhedens målgruppe og hvor meget bedre er et budskab ift. et andet?
Test af kommunikation: Hvilke elementer vil fungere i en kampagne og er der mulighed for at gøre en kampagne stærkere inden der bruges mange penge på at sende den ud til mange mennesker?
Se vores spændende cases i mediebranchen
Børsen har med introduceret en ny value proposition som strategisk definerer den fremtidige kommunikation såvel som en unik position i markedet, baseret på dybdegående indsigter i de relevante markedssegmenter med deres tilhørende adfærd og behov. Projektet blev scopet med henblik på at udvikle en stærk value proposition såvel som at udvikle konkrete call to actions og initiativer for Børsen.
Læs hele casen her
Aller ønskede at få et 360 grader tjek af hele porteføljen af brands og produkter, med henblik på at kunne træffe strategiske beslutninger om porteføljens fremtidige sammensætning. Aller lykkedes i dette projekt med at skabe sig det overblik over den nuværende porteføljes match med markedsbehovene, som var nødvendigt for
at kunne træffe fælles beslutninger for fremtiden.
Viasat fik viden om mulighederne for at løfte salget gennem nødvendige forbedringstiltag i forhold til Viasats branding og kommunikations-strategi. Dermed blev det tydeligt for Viasat at næste skridt for at vende udviklingen var at arbejde med positioneringen i markedet. Projektet skabte således forudsætningen for at sikre øget salg gennem først og fremmest at genbesøge og videreudvikle Viasats brandløfte, identitet og positionering.
Læs hele casen her
Hør hvordan vi kan hjælpe dig!
Daniel og resten af medieteamet er klar til at hjælpe dig i gang med dit næste projekt.