Giver din Customer Tracking dig Return on Investment?

Tag quizzen og læs whitepaperet om hvordan du bliver en champion til Customer Tracking!

#1 HENT WHITEPAPER

Få vores værdifulde indsigter og lær at benytte Customer Tracking effektivt. Undgå dermed at lade din Customer Tracking gå til spilde.

#2 LÆS SPARK

Læs en Customer Trackers bekendelser og find ud af hvilke 5 spørgsmål der sikrer, at din Customer Tracking fører til handling.

#3 TAG TESTEN

Find ud af hvor effektivt du benytter Customer Tracking, og hvilken profil du er. Er du Challenged, Runner up eller Champ?

Bliv en champion til Customer Tracking med vores nye whitepaper!

Hos Wilke tror vi på, at indsigter inden for adfærd, teknologi og trends er livsnerven i enhver virksomhed. Vinderne i markedet er dem, som forstår kundernes nuværende og fremtidige behov bedre end konkurrenten, og som kan omsætte deres viden til bedre løsninger.

I dette whitepaper har vi prøvet at samle vores erfaringer fra begge sider af skrivebordet – som leverandør af tracking, men også som bruger af tracking. Tracking er et ofte misbrugt begreb, som spænder over alt fra, at man følger op på markedet med års mellemrum til at gøre det på ugentlig basis. Og ingen af delene er der noget galt i, så længe man får rigtigt input til at styre forretningen og træffe de rigtige beslutninger. Og at kunne træffe de rigtige beslutninger er i virkeligheden syreprøven for et godt trackingsystem. Hvis ikke du kan træffe gode beslutninger om dine markedsaktiviteter, hvorfor så bruge penge på tracking i det hele taget?

Du kan downloade vores whitepaper lige her:

SPARK

En Customer Trackers bekendelser…

Der var engang en talemåde, som gik noget i retning af: ”Halvdelen af reklamebudgettet er spildt, men vi ved ikke hvilken halvdel”.

Jeg har arbejdet med analyse, indsigter og rådgivning hele mit liv, og jeg har set og oplevet mange trackingsystemer i den ene eller anden form. Og jeg kan konstatere, at talemåden desværre stadig gælder, når det handler om budgetterne afsat til markedstracking.

Man kan anskue mit postulat ud fra to forskellige indfaldsvinkler - den metodiske og den forretningsmæssige.

Den metodiske handler om hvordan og hvor ofte du følger op på markedets udvikling, hvad er det for nogle spørgsmål du stiller, hvilken målgruppe tracker du i og så videre? Det er metodenørderi, og det skal selvfølgelig være i orden. Men metode er kun en nødvendig og ikke en tilstrækkelig betingelse for at få tilbagebetaling på investeringen i tracking.

Den forretningsmæssige handler om hvordan indsigter og konklusioner fra tracking bliver omsat til handling. Og det er sandhedens øjeblik for ethvert tracking system. For uden handling er investeringen spildt. Men hvordan sikrer du, at din tracking fører til handling?

Syreprøven for et rentabelt tracking system består af fem spørgsmål:

Har du defineret hvilke KPI’er, der er forretningskritiske i fremtiden, og har du sat målsætninger for dem?

Det burde måske være selvindlysende, men det er i praksis ikke altid tilfældet. Og har du ikke dette overblik, styrer du din forretning i blinde. Du kigger på udviklingen i historiske data, og det svarer til, at styre en bil på motorvejen ved alene at kigge i bakspejlet – måske spændende, men garanteret farligt.

1 tal

Har du defineret hvem, der har ansvaret for de enkelte KPI’er?

Det er en klassisk problematik: Hvis alle har ansvaret, tager ingen ansvaret. Ansvaret for hver KPI skal placeres hos dem, der har det forretningsmæssige ansvar for den, og det er typisk i topledelsen. For så kan der blive taget action.

2 tal

Har du defineret, hvad der skal gøres, afhængigt af hvordan KPI’erne udvikler sig?

Det nytter ikke først at opfinde den dybe tallerken, når muligheder eller problemer melder sig, for det er der ikke tid til. Mulige scenarier skal være tænkt igennem inden og handlemulighederne være skitseret. Det er som med planen for håndtering af en shitstorm – den skal ligge i skuffen og være klar, når behovet melder sig.

3 tal

Hvordan udbredes trackingresultaterne til organisationen?

Tommetykke chartdecks med komplekse udviklingsforløb og uoverskuelige søjlediagrammer er direkte hindrende for produktivitet og agilitet i forretningen.

4 tal

Hvordan følges der op på beslutninger?

Hvis ikke der løbende bliver fulgt op på de beslutninger trackingen giver anledning til, svarer det til at danse striptease i mørke. Ingen får glæde af det!

5 tal

Har du tænkt disse fem spørgsmål igennem og truffet de nødvendige beslutninger, får du højt Return-on-Investment på din investering i tracking. Og har du styr på de fem spørgsmål, så har du også med garanti styr på metodenørderiet.

Du kan teste dig selv og dit tracking set-up ved at besvare et lille spørgeskema med 6 spørgsmål. Når du har taget testen, får du svar på, om du er en Champion, en Runner Up eller en Challenged.

SPARK

Tracking - 3 gode råd

I november publicerede vi Wilkes white paper om tracking, som blev downloadet flittigt og som førte til mange gode diskussioner med læserne om emnet.

Der var to temaer i disse diskussioner, som fyldte langt mere end det rent metodemæssige, og de var:

Hvordan får vi indsigterne fra investeringen i tracking af markedet ud i organisationen?

et tal - 1

Hvordan får vi aktiveret indsigterne, så vi får udbytte
af investeringen?

to tal 2

Ud i organisationen

Det er gennemgående, at alle som i dag tracker forbrugere og kunder er optaget af, at tracking ikke må resultere i tykke månedlige Powerpoint rapporter, som ender med at samle støv på hylderne i analyseafdelingen. Men det er også kendetegnende, at mange føler de mangler værktøjerne til at kunne vidensdele og, at tracking i mange tilfælde bliver et værktøj kun for marketingafdelingen og ikke for de forretningsansvarlige, som rettelig burde have det løbende feedback fra kunder og marked.

Et godt råd i denne sammenhæng er at glemme alt om Powerpoint og i stedet distribuere data om udviklingen digitalt via platforme som PowerBI eller Tableau. Med dashboards på sådanne platforme kan man nemt distribuere relevant indsigt ud til alle, der har behov for den. Og ved at rollestyre dashboards kan man sikre, at brugerne får netop den information de har behov for i et enkelt og overskueligt format, så den ikke drukner i alle de mange andre informationer trackingen genererer.

Aktivering

En ting er at kunne distribuere relevant og forretningskritisk indsigt ud til alle interessenter, noget andet er at aktivere indsigterne, så de fører til bedre forretning. Hvis ikke der er nogen der tager ansvar for at handle på basis af indsigterne, så er investeringen jo spildt.

Et godt råd er derfor, at der til hver af de forretningskritiske KPI’er man løbende følger i trackingen skal være en KPI-ansvarlig, hvis opgave det er at initiere markedsrettede tiltag afhængig af hvad udviklingen viser. Det kan på et overordnet plan koges ned til fire forskellige beslutninger

kryds

STOP

Pil ned - reducer

REDUCER

Pil højre - fortsæt

FORTSÆT

Pil op - Forøg

FORØG

I praksis sker det typisk ved regelmæssige reviews/tavlemøder, hvor resultater evalueres mod de beslutninger, der blev truffet ved forrige review. Og på denne måde opbygges en læring i organisationen, som over tid gør den mere og mere datadrevet frem for drevet af egne fornemmelser

Ledelsens rolle

De to temaer er hver for sig nødvendige, men dog ikke tilstrækkelige betingelser for at få fuldt udbytte af investeringen i feedback fra marked og kunder. Den sidste betingelse, som skal være opfyldt, er ledelsens commitment.

Uden opbakning fra ledelsen til både at bruge penge på tracking og interne ressourcer på distribution og aktivering af indsigter er investeringen om ikke spildt så dog langt fra det ROI man kunne opnå.

Tracking er et værktøj som måler, hvor godt eller dårligt brandet/virksomheden performer på sin strategi, og et godt råd er derfor, at ledelsen, som jo har ansvaret for strategien, også:

Sætter rammerne for investeringer
og ressourcer til formålet.

Investeringer.png

Definerer de forretningskritiske KPI klart og målbart.

KPI (1).png

Definerer målsætningerne
for KPI’erne.

Målsætninger (1).png

Uddelegerer ansvaret for KPI’erne til de ansvarlige for forretningsenhederne.

Ansvarlige.png

Uden denne sidste nødvendige betingelse vil indsigterne fra markedet og kunderne ende der, hvor de aldrig bør ende, nemlig på analyseafdelingens hylder.

Vil du vide mere om Wilkes Tracking Model eller har du lyst til at yde et bidrag til diskussionen, så kan du kontakte mig her

Test din tracking!

Book et gratis inspirationsmøde med Søren lige her.

 

Du kan booke 30 gratis minutter med Søren - enten fysisk eller online, afhængig af hvad du foretrækker. Hvis du booker et fysisk møde, afholdes det på vores kontor på Christianshavn (medmindre du foretrækker, at Søren kommer til dig - så giv os venligst besked her). Booker du et online inspirationsmøde sender vi dig loginoplysninger til Teams snarest.

 

Spørgsmål? Søren står klar til at besvare dem

Søren har været i Customer Tracking branchen i mere end 40 år, og kender til utallige tracking systemer og modeller.

Skriv til Søren via formularen nedenfor, han står klar til at svare på alle dine spørgsmål om Customer Tracking. 👇

Nogle af dem, vi har lavet trackinger for…

skatdk_logo_SMALL_RGB_BLACK.png
DR.png