UDFORDRING

Hvordan kan Odense Marcipan revitalisere sit brand i Skandinavien?

Udfordring.

Odense Marcipan havde behov for at revitalisere deres eget brand i de Skandinaviske markeder.

Proces.

Analysen bestod af en 360 grader evaluering af brandets styrker, trusler og muligheder gennem:

• BtC markedet: Online interview i Danmark, Sverige og Norge (CAWI)

• BtB markedet: Dybdeinterview med bagere i Danmark

Resultater.

Wilke hjalp Odense Marcipan med at identificere de vigtigste udviklingsbehov for brandet, samt fastlægge en fremtidig position for brandet.

Herudover bidrog analysen med input til sortimentsstrategi på det skandinaviske marked og gav Odense Marcipan rammer for at udvikle sig i kategorien og styrke sit brand.

Brandet versus produktkategorien.

Kvalitets chokolader

Odense Marcipan havde behov for at vækste brandet (Odense), frem for kategorien (marcipan).

Odense Marcipan er et anerkendt og respekteret marcipan-brand i Skandinavien. Virksomheden skal ses som markedsleder i Danmark og en af hovedaktørerne i både Sverige og Norge. Men Odense Marcipan driver mere kategorien end brandet - specielt udenfor juletid.

Derfor ønskede Odense Marcipan at løfte sin position ved at opnå indsigter og viden, der kan vækste brandet (Odense) frem for kategorien (marcipan) til nye niveauer.

Den aktuelle udfordring bestod således både i at analysere, hvordan skandinaviske forbrugere forholder sig til kategorien og samtidig se på, hvordan Odense Marcipan som brand performer.

Desuden er konkurrencen mellem brands og private labels i detailhandlen er stærkt stigende. Det resulterer i at brands har behov for at positionere sig endnu stærkere og dermed skaber differentiering til private label.

Odense Marcipan ønskede netop at kunne navigere bedst muligt i denne markedssituation og havde derfor behov for præcis den viden og indsigt, der skal til, for at styrke og udvikle sin position yderligere.

 
Analysen har skabt et solidt fundament for Odense Marcipans forståelse af marcipan-markedet i Danmark, Sverige og Norge. Den har givet tungtvejende indsigt i markedet og er afsættet til Odenses yderligere udvikling og brandets fremtidige strategi i Skandinavien.
— Gitte Elkær Bruun, Marketingchef, Odense Marcipan

Vores approach.

For at skabe et indsigtsbaseret udgangspunkt for arbejdet med Odense Marcipan brandet var det essentielt at inddrage begge målgrupper; BtC kunderne i retail og BtB kunderne i form af bagere.

Dataindsamlingen blev tilpasset de to målgrupper. For BtC målgruppens vedkommende var der behov for at afdække volumen af forbrugsmønstre, præferencer og brandopfattelser indenfor marcipan-kategorien. Derfor blev der gennemført en større kvantitativ survey i tre markeder vha. online interview.

For BtB målgruppens vedkommende var der et behov for at forstå behov og præferencer mere dybdegående, da der her var et større videnshul som udgangspunkt. Derfor blev der gennem kvalitative dybdeinterview med bagere i deres forretning.

Data fra de to målgrupper blev trianguleret i en fælles analyse og rapport til Odense Marcipan.

Key outputs for Odense Marcipan.

Odense Marcipan har implementeret en ny strategi for brandet, som taler ind i målgruppernes behov. Med målgrupperne i centrum har de:

  • Fået indsigt til at prioritere brandets fremtidige position (ikke mindst, hvad det ikke skal være)

  • Fået målgrupperne ind under huden, således at de er i centrum for al udvikling af brandet

  • Fået et fælles ståsted i form af forståelse for målgruppernes adfærd, præferencer og behov

Carl Mikael Jespersen

Har du spørgsmål? Tag fat i Carl Mikael her!

Han og resten af vores skarpe Consumer Goods team står klar til at hjælpe dig.