UDFORDRING

Hvilken rolle spiller forskellige typer øl i danskernes liv og hvor stort potentiale har hver konceptidé?

Udfordring.

Hvilken rolle spiller de forskellige typer af øl i danskernes liv, og hvilken konceptidé vurderes til at have det største potentiale på baggrund af denne viden?

Proces.

Gennem en længerevarende innovationsproces fik Carlsberg større indsigt i danskernes opfattelse af de forskellige øltyper og ved hvilke lejligheder de blev serveret. På baggrund heraf udformede Carlsberg 10 konceptidéer, designet til at ramme uafdækkede behov på markedet.

De 10 koncepter blev herefter afprøvet, analyseret og forfinet gentagne gange bl.a. på baggrund af input fra fokusgrupper (både offline og online) og innovations-workshops.

Den endelige afgørelse om, hvilket koncept der skulle lanceres på det danske marked, blev truffet på baggrund af en større smagstest foretaget rundt om i landet.

Resultater.

• Klare anbefalinger til hvilket koncept Carlsberg skulle gå videre med ift. lanceringen af nye produkter på markedet.

• Input til udvælgelse af konceptidéer med det største potentiale.

• Input til valg og fravalg af nye produkter.

• Input til design af nyt produkt (bl.a. smag og emballage)

Resultaterne resulterede i lancering af 3 varianter; en India Pale Ale, California Steam Beer og Irish Red Ale.

To personer skåler i solensstråler

Fra konceptidé til succesfuldt lanceret produkt

Carlsberg præsenterede sin første øl tilbage i 1847, og er som en af Danmarks ældste virksomheder blandt de fire førende bryggerier i verden i dag. Med produkter der sælges på ca. 140 markeder producerer Carlsberg i dag svimlende mængder af øl med produktion i omkring 35 lande. Den globale konkurrence er dog stigende, så for at bevare og fortsat udvikle sin position, spiller innovation en stor rolle i Carlsbergs vækstplaner.

Men en lancering af nye produkter kræver nøje planlægning og indsigt i forbrugernes præferencer. Wilke har bistået Carlsberg som partner i en ny ideation-proces, der havde til formål identificere uafdækkende behov på markedet for danske øldrikkere. Et af resultaterne blev til Brewmasters Collection.

Lanceringen af Brewmasters Collection er ikke et resultat af et enkeltstående projekt. Det var derimod resultatet af en samarbejdsproces der strakte sig over mere end et år, hvor idéer gentagne gange blev afprøvet, analyseret og forfinet på baggrund af input fra forbrugerne.

Undervejs blev der taget flere metoder i brug, under konstant hensynstagen til de beslutninger Carlsberg skulle træffe og hvilke input der var behov for.

I forbindelse med vores udvikling af Brewmasters Collection var Wilke en stærk bidragsyder med deres løbende analyser både mht. til konceptscreeninger, produkttest, raffinering af selve konceptet og strategiske sparring. Derfor er Wilke en prioriteret partner i vores innovationsarbejde.
— Finn Wulff, Marketing Innovation Director, Carlsberg Danmark A/S

Vores approach.

Der blev først beskrevet 10 koncepter, hvorefter disse blev afprøvet, analyseret og forfinet gentagne gange. Dette skete bl.a. på baggrund af fokusgrupper (både offline og online) og innovations-workshops.

For at afgøre hvilket koncept der endeligt skulle lanceres på det danske marked, blev en større smagstest gennemført. Den blev afholdt rundt omkring i hele Danmark, for at kunne tage en kvalificeret beslutning. Konceptet, som gik hen og scorede bedst, blev Carlsbergs Brewmasters.

Key outputs for Carlsberg.

Projektet har analyseret problemet og givet Carlsberg konkrete anbefalinger der førte til lanceringen af Brewmasters.

Carl Mikael Jespersen

Har du spørgsmål? Tag fat i Carl Mikael!

Han og resten af vores skarpe team står klar til at hjælpe dig med dit projekt!