Porteføljeoptimering
Sammensæt den mest optimale produktportefølje med Wilke Portfolio Optimizer.
Hvorfor porteføljeoptimering med Wilke Portfolio Optimizer?
Har du ikke de rigtige produkter i porteføljen, koster det på bundlinjen
Hvis din produktportefølje ikke indeholder de rigtige produkter, koster det på din bundlinje. Det kan være at du mangler produkter, der tilfredsstiller behovene hos de mest lukrative kundesegmenter. Eller måske har du for mange produkter,
som henvender sig til de samme målgrupper og derfor kannibaliserer på hinanden.
Ved at forstå vandringen mellem produkter i forskellige scenarier, kan virksomhederne sammensætte den mest optimale produktportefølje. Hos Wilke hjælper vi dig med dette gennem vores værktøj Wilke Portfolio Optimizer.
Hvad kan Wilke Portfolio Optimizer hjælpe din virksomhed med?
Wilke Portfolio Optimizer kortlægger den nuværende produktportefølje mod kundernes behov, for at kunne identificere vækstpotentiale såvel som hvilke produkter, der bør tages ud af porteføljen, for at reducere omkostningerne.
Effekten af en optimeret portefølje
Wilke Portfolio Optimizer kvantificerer salgspotentialet for hvert af porteføljens produkter såvel som sandsynligheden for kannibalisering. Dét muliggør, at vi kan identificere white spaces for nye produkter og services.
Forskellige metoder kan tages i brug
Afhængigt af problemstillingen, kompleksiteten og indsigtsbehovet, kan forskellige metoder anvendes enten sammen eller hver for sig. Hver metode har sine fordele og nogle gange er kombinationen af flere metoder det stærkeste, når den rette portefølje skal findes.
Wilke Portfolio Optimizer med TURF
TURF står for Total Unduplicated Reach and Frequency, og er et optimeringsværktøj, der identificerer dækning af unikke behov.
METODIK
LEVERANCER
OUTPUT
Kvalitativ definition af attributter og niveauer
Eksperimentelt design
Udarbejdelse af spørgeskema
Data indsamling
Analyse
Fortolkning
Forstå hvilken sammensætning af produkter, som dækker det størst mulige unikke behov
Afdækning af kannibalisering (i let grad)
Forstå hvor mange produkter der skal medtages i porteføljen for at dække behovet for tilstrækkelig mange forbrugere
Giver overblik over, hvordan flest mulige kan ”nås” med færrest mulige produkter i porteføljen
Kan hjælpe på forståelsen af, hvornår et produkt ikke længere opfylde unikke behov i målgruppen
Kan visualisere, hvordan man kan op- eller nedskalere sin portefølje, for at nå et ønsket mål
Wilke Portfolio Optimizer med MaxDiff
Et optimeringsværktøj, der identificerer det nøjagtige relative styrkeforhold mellem forskellige produkter.
METODIK
LEVERANCER
OUTPUT
Kvalitativ definition af attributter og niveauer
Eksperimentelt design
Udarbejdelse af spørgeskema
Data indsamling
Analyse
(Potentiel) simulator
Fortolkning
Estimering af styrkeforhold imellem testede produkter
Afdækning af ”First choice” og Top3 valg
Afdækning af forskellige segmenters foretrukne porteføljer
Valgmønster på individniveau
Mulighed for at se nøjagtig hvor meget stærkere produkt A sammenlignet med alle andre testede produkter (er A 30% eller 70% bedre
Giver forskellige sammensætningsmuligheder af porteføljen, fordi man kan fokusere på både førstevalg, top3 eller gennemsnit på individniveau eller i målgrupper
Wilke Portfolio Optimizer med Conjoint
Et optimeringsværktøj, der identificerer den rigtige produktsammensætning til de rigtige priser.
METODIK
LEVERANCER
OUTPUT
Kvalitativ definition af attributter og niveauer
Eksperimentelt design
Udarbejdelse af spørgeskema
Data indsamling
Analyse
Simulator
Fortolkning
Estimering af omsætning og indtjening – hvis enhedsomkostning kendes
Markedsandel (del af forbrugerne)
Antal enheder solgt
Space management, hvilke SKU’er skal indmeldes I hvilke kanaler, kæder og butikker.
Marginal betalingsvillighed
Beslutningstræ – hvor mange respondenter skifter mellem de forskellige SKU’er.
Mulighed for selv at benytte simulatoren til at forecaste fremtidig udfald i diverse scenarier, således at en strategi kan vælges med mere ro i maven
Muligheder for at optimere ens produkter og disses priser løbende
Stærkt fundament til at forstå hvad værdien af delementerne i ens produkt er værd og hvordan de forskellige produkter påvirker den samlede portefølje
Med Wilke Portfolio Optimizer
er vi med dig i hele processen
Indsigt og handling på et strategisk, taktisk
og operationelt plan
Vi tror på, at den fulde effekt opnås ved at gøre Wilke Portfolio Optimizer operationel. Vi hjælper dig med grundig indførelse i brugen af simulatoren, så den opnåede viden kan udbygges og leve videre i organisationen lang tid efter afsluttet projekt.
STRATEGISK
Prioritering af produkter, så man har en portefølje, som passer
ift. markedet og konkurrenter
TAKTISK
Differentierede produkter.
Kanalstrategi – anvend de rigtige kanaler, og lav den rigtige produktportefølje med de mest optimale priser, som dækker flest mulige unikke behov
OPERATIONELT
Mulighed for at forecaste hvordan markedet vil reagere på ændringer i produktsammensætning, både fra en selv og konkurrenter, eller ved introduktion af nye produkter.
Nogle af dem vi har hjulpet
med at optimere produktporteføljen
Vil du vide mere om porteføljeoptimering?
Skriv til Daniel - han står klar til at hjælpe dig.