Porteføljeoptimering

Sammensæt den mest optimale produktportefølje med Wilke Portfolio Optimizer.

Hvorfor porteføljeoptimering med Wilke Portfolio Optimizer?

Har du ikke de rigtige produkter i porteføljen, koster det på bundlinjen

Hvis din produktportefølje ikke indeholder de rigtige produkter, koster det på din bundlinje. Det kan være at du mangler produkter, der tilfredsstiller behovene hos de mest lukrative kundesegmenter. Eller måske har du for mange produkter,
som henvender sig til de samme målgrupper og derfor kannibaliserer på hinanden.

Ved at forstå vandringen mellem produkter i forskellige scenarier, kan virksomhederne sammensætte den mest optimale produktportefølje. Hos Wilke hjælper vi dig med dette gennem vores værktøj Wilke Portfolio Optimizer.

Hvad kan Wilke Portfolio Optimizer hjælpe din virksomhed med?

Wilke Portfolio optimizer, ananas, potentiale

Wilke Portfolio Optimizer kortlægger den nuværende produktportefølje mod kundernes behov, for at kunne identificere vækstpotentiale såvel som hvilke produkter, der bør tages ud af porteføljen, for at reducere omkostningerne.

Effekten af en optimeret portefølje

Wilke Portfolio Optimizer kvantificerer salgspotentialet for hvert af porteføljens produkter såvel som sandsynligheden for kannibalisering. Dét muliggør, at vi kan identificere white spaces for nye produkter og services.

Effekten af en optimeret portefølje model

Forskellige metoder kan tages i brug

MaxDiff TURF CONJOINT

Afhængigt af problemstillingen, kompleksiteten og indsigtsbehovet, kan forskellige metoder anvendes enten sammen eller hver for sig. Hver metode har sine fordele og nogle gange er kombinationen af flere metoder det stærkeste, når den rette portefølje skal findes.

Wilke Portfolio Optimizer med TURF

TURF står for Total Unduplicated Reach and Frequency, og er et optimeringsværktøj, der identificerer dækning af unikke behov.

METODIK

LEVERANCER

OUTPUT

  • Kvalitativ definition af attributter og niveauer

  • Eksperimentelt design

  • Udarbejdelse af spørgeskema

  • Data indsamling

  • Analyse

  • Fortolkning

  • Forstå hvilken sammensætning af produkter, som dækker det størst mulige unikke behov

  • Afdækning af kannibalisering (i let grad)

  • Forstå hvor mange produkter der skal medtages i porteføljen for at dække behovet for tilstrækkelig mange forbrugere

  • Giver overblik over, hvordan flest mulige kan ”nås” med færrest mulige produkter i porteføljen

  • Kan hjælpe på forståelsen af, hvornår et produkt ikke længere opfylde unikke behov i målgruppen

  • Kan visualisere, hvordan man kan op- eller nedskalere sin portefølje, for at nå et ønsket mål

Wilke Portfolio Optimizer med MaxDiff

Et optimeringsværktøj, der identificerer det nøjagtige relative styrkeforhold mellem forskellige produkter.

METODIK

LEVERANCER

OUTPUT

  • Kvalitativ definition af attributter og niveauer

  • Eksperimentelt design

  • Udarbejdelse af spørgeskema

  • Data indsamling

  • Analyse

  • (Potentiel) simulator

  • Fortolkning

  • Estimering af styrkeforhold imellem testede produkter

  • Afdækning af ”First choice” og Top3 valg

  • Afdækning af forskellige segmenters foretrukne porteføljer

  • Valgmønster på individniveau

  • Mulighed for at se nøjagtig hvor meget stærkere produkt A sammenlignet med alle andre testede produkter (er A 30% eller 70% bedre

  • Giver forskellige sammensætningsmuligheder af porteføljen, fordi man kan fokusere på både førstevalg, top3 eller gennemsnit på individniveau eller i målgrupper

Wilke Portfolio Optimizer med Conjoint

Et optimeringsværktøj, der identificerer den rigtige produktsammensætning til de rigtige priser.

METODIK

LEVERANCER

OUTPUT

  • Kvalitativ definition af attributter og niveauer

  • Eksperimentelt design

  • Udarbejdelse af spørgeskema

  • Data indsamling

  • Analyse

  • Simulator

  • Fortolkning

  • Estimering af omsætning og indtjening – hvis enhedsomkostning kendes

  • Markedsandel (del af forbrugerne)

  • Antal enheder solgt

  • Space management, hvilke SKU’er skal indmeldes I hvilke kanaler, kæder og butikker.

  • Marginal betalingsvillighed

  • Beslutningstræ – hvor mange respondenter skifter mellem de forskellige SKU’er.

  • Mulighed for selv at benytte simulatoren til at forecaste fremtidig udfald i diverse scenarier, således at en strategi kan vælges med mere ro i maven

  • Muligheder for at optimere ens produkter og disses priser løbende

  • Stærkt fundament til at forstå hvad værdien af delementerne i ens produkt er værd og hvordan de forskellige produkter påvirker den samlede portefølje

Med Wilke Portfolio Optimizer
er vi med dig i hele processen

Wilke Portfolio Optimizer Proces

Indsigt og handling på et strategisk, taktisk
og operationelt plan

Vi tror på, at den fulde effekt opnås ved at gøre Wilke Portfolio Optimizer operationel. Vi hjælper dig med grundig indførelse i brugen af simulatoren, så den opnåede viden kan udbygges og leve videre i organisationen lang tid efter afsluttet projekt.

Pyramide model, Strategisk taktisk operationelt

STRATEGISK
Prioritering af produkter, så man har en portefølje, som passer
ift. markedet og konkurrenter

TAKTISK
Differentierede produkter.
Kanalstrategi – anvend de rigtige kanaler, og lav den rigtige produktportefølje med de mest optimale priser, som dækker flest mulige unikke behov

OPERATIONELT
Mulighed for at forecaste hvordan markedet vil reagere på ændringer i produktsammensætning, både fra en selv og konkurrenter, eller ved introduktion af nye produkter.

Nogle af dem vi har hjulpet
med at optimere produktporteføljen

Carlsberg logo
Aller Logo
nets logo
Tempur Logo
stark logo
Tryg Logo
Telmore Logo
Kims Logo

Vil du vide mere om porteføljeoptimering?

Skriv til Daniel - han står klar til at hjælpe dig.