Få indsigter gennem disse 4 spørgsmål, du altid skal stille, når du laver et spørgeskema!

Min kollega Mathilde Marker Hansson skrev i et indlæg i sidste uge om de 5 ting, du skal vide, inden du laver et spørgeskema.

I dette indlæg vil jeg skrue tiden tilbage til fasen, hvor du definerer problemstillingerne og designer studiet, før du udformer et spørgeskema eller en interviewguide. For det er her, fundamentet for de gode indsigter og løsninger skabes.

 
Mand med en masse tanker i sit hoved

#1 Hvad er den forretningsmæssige udfordring?

Uden en dyb forståelse af hvad det er for et forretningsmæssigt problem, du søger at løse, kan du ikke designe en undersøgelse, der skal bidrage til at løse problemet. Mathilde berører det også i sit indlæg, og logikken er selvindlysende. Ikke desto mindre handler briefingen til analysepartneren oftere om midler end om mål. Hvor højt er kendskab og penetration? Hvad er vores churnrate? Hvor stærke eller svage er vores konkurrenter? Alle sammen udmærkede spørgsmål at stille, men det der er afgørende at forstå, er hvilken sammenhæng disse informationer skal indgå i? Hvilken eller hvilke forretningsproblemstillinger skal informationen indgå i løsning af?

 
Mand med strategiske beslutninger

#2 Er det en strategisk, taktisk eller operationel udfordring?

Afhængigt af hvilken type udfordring virksomheden står over for, vil svaret på dette spørgsmål føre til vidt forskellige analysemæssige tilgange, både hvad angår metode, design, omfang og tidsmæssig udstrækning.

 
Data præsenteret på en computerskærm

#3 Hvem skal bruge informationen?

Afhængigt af om det er C-suiten, funktionsledelser eller specialister, der skal bruge resultaterne, vil rapportering og formidling af indsigter, konklusioner og løsningsforslag skulle udformes vidt forskelligt, så det passer ind i behov og ønsker. Vi ved alle sammen godt, at C-suiten ikke læser 50 siders Powerpoint rapporter, og at specialister elsker så meget og så detaljeret information som muligt.

 
Netværk af mennesker

#4 Er der eksterne interessenter, som skal arbejde videre med indsigterne?

Det kunne være et reklame- og/eller mediebureau eller andre samarbejdspartnere som fx konsulenthuse. Er dette tilfældet, skal det tænkes ind allerede i planlægningen, så udformning af rapportering og formidling i videst muligt omfang bliver plug & play for de eksterne samarbejdspartnere.

Andre praktikere vil sikkert foreslå flere vigtige spørgsmål, man bør stille, men disse 4 er efter min erfaring de afgørende for, om man kommer i mål med et godt projekt eller ej.

 
Søren Pedersen

Nysgerrig?

Vil du høre mere om, hvilke spørgsmål du bør stille for at indsamle de rigtige indsigter - og kunne formidle dem til de rette? Søren er klar til at svare på spørgsmål!

Forrige
Forrige

New Normal i energisektoren

Næste
Næste

Børnefamilier og deres købsvaner præges i høj grad af børnene!