Spørgeskema - 5 ting du skal vide, inden du laver et spørgeskema!

Et spørgeskema er ikke bare et spørgeskema. Og en besvarelse kan ikke bruges til ret meget, hvis forarbejdet ikke er gjort. Her får du en oversigt over de fem vigtigste ting, som jeg sammen med mine kunder får styr på, inden vi sender et spørgeskema ud.

Skydeskive med pil i midten

#1  Hvad vil du opnå?

Sæt ord på dit formål. Og sigt efter det. Hvad vil du konkret gerne have noget at vide om – og hvad skal du bruge svarene til? Er alle interessenter enige om, hvad undersøgelsen skal kunne? Ambitioner er godt men start hellere med et enkelt og klart fokus fremfor at skyde i alle retninger. Man kan nemlig altid få lavet flere undersøgelser og undersøge andre perspektiver. Din undersøgelse skal stille skarpt på dit formål.

 
Gruppe af mennesker

 #2  Hvem vil du have svar fra?

Har du styr på målgruppen? Er det fx danskere generelt eller nogle helt bestemte grupper? Hvem kan bedst give dig svar på det, du gerne vil vide noget om? Målgruppe og formål hænger altid sammen. Og måske er det lige så vigtigt at høre fra dem, der ikke er dine kunder eller brugere nu, for at finde ud af hvordan de bliver det.

 
Loop til at fokusere

#3   Hold fokus

Når du kender dit formål og din målgruppe, er det tid til at se på dine spørgsmål. Hold dig til dem der er relevante for målet. Mange fristes af muligheden for at spørge kernemålgruppen om løst og fast, men lad være. Et stramt fokus giver en langt højere datakvalitet og svar, du kan handle på.

 
Tabel til at sammenligne

 #4 Skal resultaterne kunne sammenlignes?

Der er bunker af data, der måske er relevant for din undersøgelse. Måske endda data som du har adgang til i din virksomhed eller fra en undersøgelse, der minder om din. Overvej om du vil sammenligne, men gør det inden. For hvis målgruppe eller spørgsmål varierer for meget fra din undersøgelse, til den du vil sammenligne med, er det ofte som at sammenligne pærer og æbler. Helt godt bliver det ikke.

 
Præsentation af data

#5 Præsenter din data bedst muligt

Selv den bedste undersøgelse kan ikke skabe indsigt, viden eller handling. Ikke før din data er blevet bearbejdet og præsenteret på den måde, der giver bedst mening for præcis dit formål. Hvem skal bruge undersøgelsen? Vil de have rå tal, en visuel præsentation eller noget tredje? Og hvem skal arbejde videre med data? Præsentationen skal føre til handling ud fra den viden, du har opnået.

Den her liste kunne være meget længere. Men nu er du måske klædt bedre på. Husk at der sjældent er én rigtig metode, når det drejer sig om at få indsigt fra din målgruppe, men gør du et grundigt forarbejde, så står du bedre.

 
Søren Pedersen

Nysgerrig på spørgeskemaer?

Ræk ud til Søren, som er klar til at hjælpe dig med dit næste spørgeskema!

Forrige
Forrige

Efter krisen - Når Corona er slut, er verden en anden

Næste
Næste

Online undersøgelser - Sådan udnytter du de online kvalitative indsigtsmetoder rigtigt