Børnefamilier og deres købsvaner præges i høj grad af børnene!

Børn i børnefamilier, er en overset målgruppe, når virksomheder skal produktudvikle, kommunikere eller segmentere deres marked. Børn har holdninger og input til mange af børnefamiliens beslutninger – og deres mening bliver i høj grad hørt. Selv små børns holdninger og præferencer har stor indflydelse på den endelige beslutning i familien.

Din virksomhed er formentlig også en af mange, der påvirkes, af den indflydelse børn har. Derfor er det vigtigt at forstå målgruppen, og vigtigt at være i stand til at føre en meningsfuld dialog med den. Med nogle få grundregler er det ikke så svært for din virksomhed, selv at indsamle den viden og forståelse, der er nødvendig. Men først og fremmest kræver det, at du er klar over hvilken type af børneindflydelse, din virksomhed er underlagt. Hos Wilke har vi identificeret tre typer af børneindflydelse, som de fleste virksomheder er påvirket af, og med fordel kan forholde sig til. Ved du hvilken (eller hvilke), der er gældende for din?

 

3 typer af børneindflydelse

Pyramidemodel, der viser beslutningstagere i toppen, influenter i midten og tilskuere i bunden.

Men hvordan påvirker de så din forretning? Mange virksomheder glemmer at tage aktiv stilling til, hvordan deres forretning påvirkes af børns holdninger, og hvilke konsekvenser det har. Modsat gælder det, at forstår man børn som målgruppe, og formår at skabe en meningsfuld dialog med dem, så rummer målgruppen også et stort potentiale.

Gennem flere studier og projekter er det lykkedes os at identificere tre typer af børneindflydelse, som de fleste virksomheder med fordel kan forholde sig til:

#1 Beslutningstagere – børn som direkte beslutningstagere på produkter til eget forbrug.

#2 Influenter – børn som inddrages aktivt i beslutningen.

#3 Tilskuere – børn der bliver passive tilskuere til beslutninger eller aktiviteter.

For alle tre typer af indflydelse er det vigtigt for den enkelte virksomhed at forholde sig til, om man udnytter og optimerer de muligheder der gemmer sig i børnenes indflydelse, eller forsøger at begrænse det fravalg, som nogle børnefamilier foretager, hvis ikke oplevelsen er tilstrækkelig børnevenlig.

 
Ung pige der er ude og handle ind

Når børn har rollen som beslutningstagere, handler det om, at børn selv tager stilling til valg og køb af produkter til eget forbrug. Det kunne eksempelvis være i forbindelse med køb af slik og snacks, legetøj og spil.

Lille pige der sidder på skuldrene af sin far mens de er ude og handle ind

Når børn optræder som influentere, handler det om en konstellation, hvor børnene i fællesskab med deres forældre træffer en beslutning. Denne type af inddragelse finder ofte sted i forbindelse med køb af dagligvarer, elektronik, tv-pakker, streamingtjenester og ferier.

Barn der sidder og kigger op

Og endeligt kan børn have indflydelse som tilskuere. Dette fænomen eksisterer især blandt køkkenfirmaer, møbelfirmaer, byggemarkeder, plantecentre, ejendomsmæglere og serviceerhverv generelt. Her bliver indflydelsen ofte negativ i form af et aktivt fravalg af bestemte butikker, fordi de ikke opleves som tilstrækkeligt børnevenlige.

 

Børns indflydelse i demokratiske børnefamilier

Wilkes seneste undersøgelse, af børns indflydelse og forbrug, giver konkrete svar på en række vigtige spørgsmål, omkring hvor langt børns indflydelse egentlig rækker. Den belyser bl.a. følgende emner:

  • De demokratiske børnefamilier.

  • Børns indflydelse rækker langt.

  • Accept af at inddragelse koster ekstra.

  • Direkte og indirekte indflydelse.

  • Børns eget direkte forbrug er begrænset.

Undersøgelsen viser, at børns indflydelse rækker langt ud over fredagsslik, turen på McDonalds og YouTube videoer. Forældrene er bevidste om indflydelsen, de søger den, og er langt han ad vejen villige til at betale mere for en vare, for at tilgodese børnenes ønsker. F.eks. viser studiet, at højere priser er okay, når børnene er aktive deltagere. 75% af forældrene er eksempelvis villige til at betale mere for fødevarer, for at tilfredsstille børnenes ønsker. Og mere end en tredjedel af de 4-12 årige har indflydelse på familiens valg af streamingtjenester. Børn spiller altså en stor rolle, set i forhold til at påvirke forældrenes købsadfærd. Med andre ord, børn er vejen til dine kunders pengepung.

 
Dagligvarer
Streamingtjenester
Lego legetøj
 

Hvorfor vælge Wilke til dit næste studie om børnefamilier, med børn som målgruppe?

Hos Wilke er vi eksperter i børn, både som direkte og indirekte målgruppe. Mange virksomheder tænker ikke børn ind i deres produkter, markedsføring eller butiks lay-out, og bliver derfor valgt fra uden at vide det. Ved at tænke børnemålgruppen ind i et produkt eller oplevelse fra starten, kan man opnå store fordele i forhold til konkurrenterne, og blive aktivt valgt til.

Vi tror på, at målgruppen er alt for vigtig, til at kunne ignoreres. Foruden mange års erfaring med at gennemføre projekter med børnemålgruppen, har vi for nylig gennemført et studie, hvor vi har fået indsigt i, hvordan danske børn påvirker forskellige dele af forretningen blandt langt de fleste virksomheder. Vi har specialiseret os i at skabe en meningsfuld dialog med målgruppen, og vil meget gerne hjælpe dig på vej med erfaringer, tips og tricks.

Vil du læse mere om vores studie af børnefamilier?

Du kan downloade rapporten med indsigterne fra vores seneste studie her!

 

Nysgerrig på hvordan du kan inddrage børnemålgruppen?

Skriv til Maria. Hun deler gerne ud af tips, tricks og erfaringer, og kan hjælpe dig godt i gang med dit næste studie om børnefamilier.

Forrige
Forrige

Få indsigter gennem disse 4 spørgsmål, du altid skal stille, når du laver et spørgeskema!

Næste
Næste

Efter krisen - Når Corona er slut, er verden en anden