New Normal i energisektoren

Er den stigende mobilitet i energisektoren blot et første varsel om øget bevidsthed hos forbrugerne?

Mobiliteten på det private energimarked er lav. Så lav at politikerne satte gang i Engrosmodellen og Datahubben for at fremme konkurrencen, og øge forbrugernes mobilitet.

Men relativt få elforbrugere går aktivt op i at spare på energien og dermed pengene, og gør som udgangspunkt kun dette ved at vælge LED-pærer, A+ hårde hvidevarer m.v. Da opvarmning er en større del af budgettet, er der flere gaskunder, som går op i prisen på deres produkt. Så selv med politikernes tiltag er mobiliteten på markederne hidtil forblevet lav, på elmarkedet skifter kun 4-5% af forbrugerne elhandler hvert år.

Men i 2019 skete der pludselig noget – data fra Datahubben viser, at 8,3% af de private forbrugere i 2019 skiftede elhandler – det højeste niveau i de sidste 7 år. Arbejder man til daglig i fx telesektoren, hvor churn er i størrelsesordenen 25% årligt, er 8% jo nærmest et drømmescenarie, men i energisektoren svarer det til en mindre jordrystelse.

Der er næppe tvivl om, at den øgede mobilitet er et resultat af det stærke fokus på klimaet, som dominerede i debatten i 2019. Flere forbrugere skifter til elprodukter, som udleder mindre CO2. Men tilbage står der alligevel to interessante spørgsmål, som Datahubben ikke kan besvare:

8,3 procent

Er de 8,3% et udtryk for et ”New Normal”? Eller er de blot det første skridt på vej mod endnu højere mobilitet?

Person med taleboble med spørgsmålstegn i

Hvorfor og hvordan skifter forbrugerne? Vi ved fra talrige tidligere studier, at forbrugerne hidtil har skiftet for at spare penge, og at skiftet som hovedregel er afstedkommet af et ”godt” tilbud fra en elhandler. Men er dette også tilfældet i 2019, hvor man må formode, at der er en god portion klimaidealisme blandet ind i beslutningsprocessen?

 

Afhængigt af svarene på disse spørgsmål vil energisektoren stå overfor et helt nyt scenarie, hvor det at positionere sig grønt bliver et spørgsmål om andet og mere end blot at have grønne produkter og grønne værdier på sit website.

 
Søren Pedersen

Nysgerrig?

Vil du høre mere om, hvilken udvikling energisektoren netop nu gennemgår? Tag fat i Søren, han er klar til at hjælpe dig!

Forrige
Forrige

Markedsundersøgelse - Sådan vinder du på bredbåndsmarkedet

Næste
Næste

Få indsigter gennem disse 4 spørgsmål, du altid skal stille, når du laver et spørgeskema!