
Dybdeinterview
Også kendt som In-depth-interviews (IDI’s)
Dybdeinterview (IDI)
Dybdeinterviews, også kendt som In-depth-interviews (IDI’s), er en personlig samtale, hvor en moderator interviewer en respondent.
Typisk udføres dybdeinterviews med en spørgeguide, som agerer rettesnoren for interviewet, men samtidig eksisterer der stor fleksibilitet, der tager hensyn til og følger, hvor samtalen bevæger sig hen.
Et dybdeinterview varer typisk 1-2 timer og foregår ofte hjemme i respondentens eget hjem, hvilket er med til at bygge tillid og tryghed mellem respondent og moderator.
Hvornår kan du med fordel benytte dybdeinterviews?
Dybdeinterviews er særligt fordelagtige at benytte, når emnet der undersøges, er komplekst eller sensitivt. Samtidig undgår man i dybdeinterviewet gruppepåvirkning, som ellers kan opstå i fx fokusgrupper. Ligeledes kan det være smart at benytte dybdeinterviewet, når det er vanskeligt at samle respondenter grundet tid eller geografi. Eller hvis man ønsker at undersøge fænomener i dybden, da der i dybdeinterviewet er tid til at komme vidt omkring med den enkelte respondent. Og endeligt er dybdeinterviewet et godt greb, når man skal teste nyt materiale.
FORDELE
ULEMPER
God tid – bygger tillid
Friere rammer end ved telefoninterviews
Kan spørge mere i dybden end ved fokusgrupper
Bygger oven på læring fra tidligere interviews
Kan inddrage kontekst/miljø
Tidskrævende ift. telefoninterviews
Geografi (transport til respondenterne)
Respondenten bliver ikke inspireret af andre
Her er de typiske teknikker, vi anvender i dybdeinterviewet
Folk siger ikke altid hvad de mener
Det er der 2 primære årsager til…
#1 De ønsker det ikke, fordi de vil fremstå rationelle og intelligent, har et ønske om social accept eller ikke at virke uhøflige.
#2 De kan ikke, fordi de ikke har sproget til at formulere det (erkendelse kan også lagres i billeder/følelser) eller det er ubevidst og derfor skal graves frem.
Find indsigter
i de dybere
lag
Kommer bagom åbenlyse forklaringer ved hele tiden at spørge til et lag dybere.
Hvad skaber respondentens mening?
Afdækker, hvilke begreber interviewpersonen bruger til at skabe mening i sin fortælling.
Interesser dig for mere end bare ord
Afdækker, hvad personen siger, gør, tænker og føler i den situation, vi interesserer os for.
Online dybdeinterviews
Dybdeinterviews behøver ikke nødvendigvis foregå hjemme hos respondenten eller i vores lokaler - de kan også gennemføres online. Ved online dybdeinterviews kan respondenten deltage hjemmefra. Det giver en række fordele, herunder at langt de fleste undersøgelser, hvor geografi ville have været en besværliggørende faktor, alligevel kan gennemføres.
Med online dybdeinterviews får du mulighed for at få indsigt i dine brugeres behov, ønsker og præferencer - også selvom det gælder følsomme emner.
Du får samtidig en unik mulighed for at få et førstehåndsindtryk af dine kunder og kan ligeledes præ-teste koncepter, kampagner og materiale/pretotyper.
Det er endvidere muligt at være en “flue på væggen”, hvor du stiltiende kan se med, mens moderator og respondent gennemfører interviewet.
Hvem, hvad, hvor og hvordan?
30-60 minutter
Alle målgrupper
Afvikles i Microsoft Teams
Forløb styret af Wilke
1 person interviewes
Videooptages

Vores kvalitative konsulenter sikrer kvalitet i interviewet
En detaljeret spørgeramme danner udgangspunkt for online dybdeinterviews.
Med online dybdeinterviews hos Wilke, kan du forvente:
At rekruttere de aftalte respondenter
At invitere deltagerne til at deltage online
I inviteres ligeledes med til at deltage som anonyme observatører
Gennemføre interviewet på baggrund af en på forhånd aftalt spørgeramme
Vores erfarne konsulent bruger kvalitative metoder til at afdække respondentens adfærd, behov og ønsker
Undervejs i interviewet probes respondenten evt. med billeder, eksisiterende og/eller nyudviklet materiale, for at hjælpe på vej og gøre samtalen mere konkret
Vi optager interviewet som du efterfølgende får tilsendt
Andre veje til indsigt
Dybdeinterviews giver dig ærlige, nuancerede og refleksive svar, som skaber værdi i mange sammenhænge, både fra behovsafsækning til kommunikationstest. Men for at få det fulde billede, vælger mange at kombinere interviews med andre kvalitative metoder.
Her er nogle af de metoder, du kan bringe i spil, både før, under og efter interviewet.
Når du vil se før du spørger med Observation
Inden man går i dybden med interviews, vælger mange at begynde med observation. Her følger vi med i praksis og ser, hvad folk rent faktisk gør – ikke bare hvad de siger. Det er et stærkt første skridt, når man vil opdage friktioner, mønstre eller muligheder, som deltagerne ikke selv er bevidste om.
Byg på eksisterende viden med Desk Research
Før du går ud i felten, kan det give værdi at samle og analysere eksisterende indsigter. Med desk research får du markedsoverblik, forbrugerforståelse og viden, der skærper dine spørgsmål.
Oversæt indsigt til idéer med Design Thinking
Har du opdaget et behov – og vil du handle på det? I Design Thinking-forløb hjælper vi dig med at omsætte indsigter til idéer, koncepter og løsninger, der matcher virkelige behov.
Kom tæt på konteksten med Etnografi
Med etnografiske metoder får du indsigt i menneskers liv og beslutninger – dér hvor de sker. Vi kombinerer observation og dialog for at forstå, hvordan mennesker tænker, føler og handler i praksis.
Test det, du har forstået med Brugertest
Interviewene er med til at give dig en retning, men næste skridt er ofte med til at teste, hvordan idéer eller løsnigner bliver modtaget i praksis. Brugertest giver dig feedback fra virkelige brugere, og sikrer, at du rammer rigtigt.
Vil du vide mere om dybdeinterviews?
Så ræk ud til Maria, der er klar til at hjælpe dig videre.