Etnografi & mobiletnografi

Vores antropologer bruger den eksplorative fagdisciplin etnografi, til at få øje på det vi ikke ved, vi ikke ved.

Hvad er etnografi?

Vi er alle en slags antropologer, når vi skifter kontekst – f.eks. til en ny arbejdsplads – vi får øje på de kulturelle koder, som andre tager for givet: Hvem sætter sig hvor i kantinen? Hvad taler man om ved kaffemaskinen – og ikke mindst – hvad taler man IKKE om? Hvorfor ligger kuglepenne på 5 sal langt fra alle dem, der skal bruge dem osv. Med andre ord er etnografi en indsamling af data i respondentens egen verden, for at forstå hvordan de skaber mening i deres liv, f.eks. gennem hverdagsliv, aspirationer, normer og værdier.

Gennem metoden samler man indsigter fra en række forskellige situationer, som danner det samlede kulturelle billede og kortlægning af mønstre, som kan overføres på andre situationer. Disse indsigter kan høstes gennem følgende metoder:

 
Cirkel med to do liste

Øvelser

Cirkel med mand

Selvdokumentation

Cirkel med fotos

Tekst/billede

Cirkel med øje

Observation

Cirkel med talebobbel

Interview

 
Billede af mand der kigger sig i spejlet

Vi påvirker den virkelighed, vi undersøger

I etnografisk metode er man selv en del af den virkelighed, man studerer - researcheren påvirker den også. 

Her har Gary Larson fanget situationen, hvor antropologen kommer med sit kamera og notesblok for at studere de indfødte, mens de hurtigt gemmer alle de moderne vestlige ting væk, som ikke passer ind i billedet af de indfødtes kultur.

 

Bevidsthed om bias

De mennesker, der studeres, er ofte bevidste om hvilket billede de gerne vil give, og det kræver bevidsthed om bias i dataindsamling og analyse. Det betyder også, at det ikke er helt så nemt ”bare” at gøre. Selvom det umiddelbart lyder nemt bare at ”være” i en fremmed kontekst. 

Cirkel med ur

Kræver optimalt set tid til at kratte i den pæne overflade.

 
Cirkel med diagram

Kræver bevidsthed om at trække sin egen forforståelse ud af ligningen

 
Cirkel med bog

Kræver træning og faglige teknikker at undres og være professionelt fremmed.

 

Hvornår kan du bruge etnografi?

Etnografi bruges, hvis du ønsker at forstå, hvordan en person eller målgruppe skaber mening i deres liv. Etnografi er særligt fordelagtige at benytte, når du ønsker at undersøge fænomener, eller ønsker at lære noget om din målgruppe, som du ikke ved. Samtidig kommer man meget tæt på respondenterne og deres ubevidste vaner, ved hjælp af etnografiske metoder. Ligeledes kan etnografien være god at benytte, når du ønsker kontekst til forståelse og stimuli.

Dreng kigger ud af vinduet

Fordele

Eksplorativt.

Kommer tæt på respondenterne og ubevidste vaner.

Undersøger fænomener i dybden.

Inddrager kontekst til forståelse og stimuli.

 
Pige laver stop tegn

Ulemper

Tidskrævende.

Kræver større accept af deltagerne.

 Mobiletnografi

Velkommen i privatsfæren med mobil-etnografi. Adfærd og indgroede vaner er noget vi ikke tænker over i hverdagen og derfor har svært ved at sætte ord på. Via billeder/video skaber vi indsigter, vi ikke kan få i interviewet. Vi følger målgruppen over en længere periode, hvilket giver dybere forståelse.

 
Cirkel med tragt

Ufiltreret observation

Cirkel med 24 timer-skilt

24/7 oplevelse

Cirkel med sluk-ikon

Her og nu oplevelse

Cirkel med glad smiley

Sensitive emner

Cirkel med målskive

Særlige målgrupper

 
 
 
Cirkel med fotos

Visuelt materiale

Cirkel med stjerner

Detaljerig feedback

Cirkel med pære

Forslag til forbedringer

Cirkel med nøgle

Liveadgang til platform.

Cirkel med placeringsnål

Geografisk spredning

 

Hvem, hvad, hvor og hvordan?

Cirkel med kalender

1 - 30 dage

Cirkel med mand

Alle målgrupper

Cirkel med computerskærm

Revelation som platform

Cirkel med fire mennesker

10 - 30 deltagere

Cirkel med Wilke logo

Wilke styrer forløbet

Cirkel med smartphone

Selv-dokumentation

Vi starter bredt og snævrer ind under forløbet

Detaljeret drejebog som udgangspunkt for et mobiletnografisk forløb:

  • Vi bygger en drejebog for forløbet med dage, tidspunkter, temaer, opgaver og materiale forbrug.

  • Vi forsøger ikke at påvirke deltagerne til at tænke på den specifikke brugssituation, før vi har lært dem at kende.

  • Vi har dagspecifikke, løbende og spontane opgaver kombineret med uddybende spørgsmål.

Pyramide med behov i forbindelse med valg af seng

Vil du vide mere om etnografi?

Så ræk ud til Alexandra, der er klar til at hjælpe dig videre med både klassisk etnografi og mobiletnografi.