Etnografi & mobiletnografi
Vores antropologer bruger den eksplorative fagdisciplin etnografi, til at få øje på det vi ikke ved, vi ikke ved.
Hvad er etnografi?
Vi er alle en slags antropologer, når vi skifter kontekst – f.eks. til en ny arbejdsplads – vi får øje på de kulturelle koder, som andre tager for givet: Hvem sætter sig hvor i kantinen? Hvad taler man om ved kaffemaskinen – og ikke mindst – hvad taler man IKKE om? Hvorfor ligger kuglepenne på 5 sal langt fra alle dem, der skal bruge dem osv. Med andre ord er etnografi en indsamling af data i respondentens egen verden, for at forstå hvordan de skaber mening i deres liv, f.eks. gennem hverdagsliv, aspirationer, normer og værdier.
Gennem metoden samler man indsigter fra en række forskellige situationer, som danner det samlede kulturelle billede og kortlægning af mønstre, som kan overføres på andre situationer. Disse indsigter kan høstes gennem følgende metoder:
Øvelser
Selvdokumentation
Tekst/billede
Observation
Interview
Bevidsthed om bias
De mennesker, der studeres, er ofte bevidste om hvilket billede de gerne vil give, og det kræver bevidsthed om bias i dataindsamling og analyse. Det betyder også, at det ikke er helt så nemt ”bare” at gøre. Selvom det umiddelbart lyder nemt bare at ”være” i en fremmed kontekst.
Kræver optimalt set tid til at kratte i den pæne overflade.
Kræver bevidsthed om at trække sin egen forforståelse ud af ligningen
Kræver træning og faglige teknikker at undres og være professionelt fremmed.
Hvornår kan du bruge etnografi?
Etnografi bruges, hvis du ønsker at forstå, hvordan en person eller målgruppe skaber mening i deres liv. Etnografi er særligt fordelagtige at benytte, når du ønsker at undersøge fænomener, eller ønsker at lære noget om din målgruppe, som du ikke ved. Samtidig kommer man meget tæt på respondenterne og deres ubevidste vaner, ved hjælp af etnografiske metoder. Ligeledes kan etnografien være god at benytte, når du ønsker kontekst til forståelse og stimuli.
Mobiletnografi
Velkommen i privatsfæren med mobil-etnografi. Adfærd og indgroede vaner er noget vi ikke tænker over i hverdagen og derfor har svært ved at sætte ord på. Via billeder/video skaber vi indsigter, vi ikke kan få i interviewet. Vi følger målgruppen over en længere periode, hvilket giver dybere forståelse.
Ufiltreret observation
24/7 oplevelse
Her og nu oplevelse
Sensitive emner
Særlige målgrupper
Visuelt materiale
Detaljerig feedback
Forslag til forbedringer
Liveadgang til platform.
Geografisk spredning
Hvem, hvad, hvor og hvordan?
1 - 30 dage
Alle målgrupper
Revelation som platform
10 - 30 deltagere
Wilke styrer forløbet
Selv-dokumentation
Vi starter bredt og snævrer ind under forløbet
Detaljeret drejebog som udgangspunkt for et mobiletnografisk forløb:
Vi bygger en drejebog for forløbet med dage, tidspunkter, temaer, opgaver og materiale forbrug.
Vi forsøger ikke at påvirke deltagerne til at tænke på den specifikke brugssituation, før vi har lært dem at kende.
Vi har dagspecifikke, løbende og spontane opgaver kombineret med uddybende spørgsmål.
Vil du vide mere om etnografi?
Så ræk ud til Alexandra, der er klar til at hjælpe dig videre med både klassisk etnografi og mobiletnografi.