Desk Research

Få kendskab og overblik gennem analyse af eksisterende data.

Desk Research

Desk research er en hurtig og omkostningseffektiv måde at få indsigt på ved at analysere eksisterende data som fx rapporter, markedsundersøgelser og online kilder. I Wilke hjælper vi vores kunder med at danne et solidt fundament for strategiske beslutninger ved at udnytte de tilgængelige informationer.

Vi kan give jer et klart overblik over markedsforhold, konkurrencesituationen og potentielle muligheder – uden behov for tidskrævende og dyr primær dataindsamling. Med desk research sikrer vi, at I får værdifulde indsigter, som kan styrke jeres konkurrenceevne og forretningsstrategi hurtigt og effektivt.

Plus tegn

FORDELE

  • Indledende kendskab til marked/problemstilling: Desk research giver hurtigt en grundlæggende forståelse af det emne, man undersøger, samt hvilke udfordringer eller muligheder der eksisterer.

  • Konkurrentmap: Ved at analysere eksisterende data kan man få indblik i konkurrenternes strategier, styrker og svagheder.

  • Overblik og systematik i allerede tilgængelige materialer: Ved at bruge data, der allerede er indsamlet og bearbejdet, kan man hurtigt skabe en systematisk oversigt over relevante forhold og tendenser.

  • Klæde interessenter på til videre projektforløb: Desk research giver et solidt fundament for beslutningstagere og andre interessenter, så de er bedre klædt på til at træffe informerede valg.

  • Ved kort deadline: Når tiden er knap, er desk research en effektiv metode, da man undgår den tidskrævende proces med selv at indsamle data.

ULEMPER

  • Tilgængelige data kan ofte være begrænsede: Man kan opleve, at de eksisterende data ikke dækker det ønskede område tilstrækkeligt eller er forældede, hvilket kan påvirke undersøgelsens relevans og nøjagtighed.

  • Giver ingen indsigt i motiver og adfærd: Desk research baserer sig på allerede indsamlet data, hvilket betyder, at den sjældent giver dybere indsigt i forbrugeres eller andre aktørers underliggende motiver og adfærd.

Hvad er næste skridt?

Desk research giver dig viden om, hvad der sker i markedet, og hvilke tendenser og behov der rører sig. Men selv den bedste skrivebordsanalyse efterlader ét centralt spørgsmål ubesvaret: hvorfor handler mennesker, som de gør?

Her kommer etnografi ind i billedet. Når du vil tættere på menneskers liv, kontekst og vaner, og forstå de mekanismer, der ligger bag det observerbare, er etnografiske studier et oplagt næste skridt. Med interviews, observationer og dybdegående indsigter skaber vi en direkte forbindelse mellem data og adfærd.

Se vores side om Etnografi og Mobiletnografi og læs, hvordan vi bruger nedenstående kvalitative metoder til at skabe dyb menneskelig forståelse – og værdifuld forretningsindsigt.

Øvelser

Selvdoku-mentation

Tekst/
billede

Cirkel med kikkert

Observation

Mennesker der taler og puslespilsbrikker

Interview

Andre veje til indsigt

Desk research giver dig en stærk start, men når du har taget dette skridt, kan der være brug for en dybere forståelse af markedet. Her kan flere metoder hjælpe dig videre.

Nedenfor kan du se hvilke greb, vi ofte kombinerer med desk researc:

Se hvad der sker i praksis med Observation

Med observation kan du se hvordan dine kunder eller brugerer rent faktisk agerer. Det kan give dig indsigt i de vaner, mønstre og barrierer, som data og rapporter ikke indfanger.

Forstå de bagvedlæggende faktorer med Dybdeinterview

Dybdeinterview er en effektiv kvalitativ metode, der kan give indsigt i hvordan dine kunder tænker. Du kan den viden du får fra din desk research som grundlag til dine interviews.

Oversæt indsigt til idéer med Design Thinking

Desk research kan pege på huller, behov og potentialer, og med Design Thinking kan vi bruge denne viden til at udvikle nye idéer, koncepter og løsninger til din virksomhed.

Kom tæt på hverdagen med Etnografi

Etnografi og observation ligger tæt op ad hinanden. Med etnografiske værktøjer kan du forstå menneskers liv og beslutninger i et naturligt miljø. Dettte kan give dig en helhedsforståelse, der giver dig et bedre indblik end rapporter og spørgeskemaer.

Få valideret hypoteser og koncepter Brugertest

Måske har din indledende desk research givet dig nye idéer og viden, men nu er spørgsmålet: virker de? Det kan du teste med brugertests. Wilke hjælper med at sikre, at dine løsninger rammer målgruppen på den ønskede måde, før du går i markedet.

Vil du vide mere om
Desk Research?

Skriv til Maria, der er klar til at svare på spørgsmål.