Beslutningsprocesser hos børnefamilier - Børn er vejen til dine kunders pengepung

NÅR DU HAR LÆST DENNE BLOG OM BESLUTNINGSPROCESSER HOS BØRNEFAMILIER, HAR DU FÅET SVAR PÅ:

1-tal

HVOR MANGE PROCENT DER ER VILLIGE TIL AT BETALE MERE FOR DAGLIGVARER PGA. DERES BØRN

2-tal

HVORFOR DU SKAL FORTÆLLE OM DIN YNDLINGS DISNEY-FILM, NÅR DU INDDRAGER BØRN I UNDERSØGELSER

3-tal

HVORDAN BØRN INFLUERER BESLUTNINGSPROCESSER I FAMILIEN

Når forældre fravælger dine produkter og services, er det ikke nødvendigvis fordi, at de ikke kan lide det. En undersøgelse lavet af Wilke i 2019 viser, at børns behov og ønsker har stor indflydelse på børnefamiliers til- og fravalg.

BØRNS INDFLYDELSE EKSISTERER I MANGE FORSKELLIGE NIVEAUER

BESLUTNINGSTAGERE

Når børn selv køber produkter eller services for deres egne penge. Denne indflydelse er den mindste dominerende blandt de 0-12-årige, men stiger med alderen. De køber, f.eks. legetøj, slik og snacks og tøj for egne penge.

INFLUENTER

Når børn bliver taget med i beslutningsprocessen, og de bliver spurgt direkte til deres ønsker. F.eks. bliver børn spurgt ind til hvilke fødevarer, der skal i madpakken, hvilken feriedestination der skal vælges, og hvilken streamingtjeneste familien skal have.

TILSKUERE

Når børns ønsker og behov indirekte indtænkes. Det kan omhandle til- og fravalg af f.eks. bygge- og plantemarkeder eller supermarkeder pga. deres (manglende) aktiviteter til børn.

Ofte overser virksomheder, som primært designer produkter og services til voksne, både børn som influentere og tilskuere. Men børn er en sekundær målgruppe, der skal indtænkes, hvis du vil være med i kampen om forældrenes opmærksomhed.

BØRN FÅR FORÆLDRES PENGEPUNG OP AD LOMMEN

Forældre er villige til at betale ekstra for at tilfredsstille de små engle/djævle.  

I en undersøgelse lavet af Wilke i juli 2019, fandt vi at:

75

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for fødevarer, for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

49

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for streamingtjenester, for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

75

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for feriedestinationen, for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

46

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for varerne, for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov om valg af supermarked

27

PROCENT

Af forældrene er villige til at betale mere for et forsikringsselskab, for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

15

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for en bank, for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

Børns direkte og indirekte indflydelse spænder altså vidt. Spørgsmålet er blot, hvordan du så bedst inddrager disse skøre krøllede hjerners ønsker i din forretningsudvikling?

TIPS OG TRICKS

Hvad skal du vide om børn, hvis du vil bruge dem som respondenter?

Hjerne

BØRN FØDES MED EN HULEMANDSHJERNE

De er styret af impulser og kodet til at overleve. Deres værste frygt er at blive udstødt af gruppen. Dit vigtigste fokus bør derfor være at skabe en tryg relation, når du inddrager børnene som respondenter.

HOW TO

Brug børnenes navne, sæt dig på jorden med dem, fortæl også hvilken Disney-film der er din yndlings og leg med.


Lyn

BØRN HAR KRUDT I RØVEN

Du skal ikke forvente at få svar på hele dit overfyldte A4-ark med spørgsmål. Undersøgelserne med børn skal være ’short and sweet’. Og du kommer på benhårdt arbejde for at holde deres fokus.

HOW TO

Brug kropslige tegn og bed børnene om eksempelvis at pege på deres hjerne når de skal tænke (og det gælder også dig!). Indlæg korte pauser med fysisk aktivitet som stopdans og husk at skifte mellem individuelle og gruppeaktiviteter.


Bolde i luften

BØRN VIL ALTID HAVE ‘STØRST’ OG ‘FLEST’

Din spørgeteknik kommer på overarbejde, for børn har svært ved at besvare hvorfor-spørgsmål. Hvis de kan, vil de forsøge at ramme det svar de tror, du gerne vil høre.

HOW TO

Brug komparative produkter og spørg ind til hvad der er godt/dårligt ved begge. Gør børnenes svar taktile ved at bede dem placere produkter i hierarki, og få dem til at vise dig hvad der er ”sjovt, grimt, sejt, ulækkert”.


Som du kan læse, har børns behov og ønsker stor indflydelse på børnefamiliers beslutningsprocesser vedrørende til- og fravalg. Ofte overser virksomheder, som primært designer produkter og services til voksne, at børn er en sekundær målgruppe, der skal indtænkes, hvis du vil have dine kunders opmærksomhed.

Forrige
Forrige

Respondenter - Sådan laver du effektfuld kvalitativ rekruttering!

Næste
Næste

Design Doing - 4 gode råd