Respondenter - Sådan laver du effektfuld kvalitativ rekruttering!
Når du skal designe nye produkter og løsninger til sine kunder, er det afgørende, at du spørger dem til råds. Uanset hvor i udviklingsprocessen du befinder dig, kan du inddrage respondenter. Vi anbefaler, at du altid spørger respondenter inden, du går i gang med at udvikle nye løsninger, så du kan afdække hvilke behov og uindfriede forventninger, den nye løsning skal rumme. Men også senere i forløbet kan du tage kunderne med på råd, eksempelvis ved at lade dem teste prototyper på nye produkter og tage deres input med i den resterende del af udviklingsprocessen.
Men uanset hvor i processen du beslutter dig for at tage dine kunder med på råd, så er det helt afgørende, at du får rekrutteret de rette af slagsen. Hvad enten du rekrutterer til fysiske- eller online undersøgelser, så får du her et par brugbare tips, så du kan komme i gang med at rekruttere gode respondenter, der bidrager med værdifulde indsigter, og styrker din udviklingsproces.
#1 Forbered dig
Det lyder måske rimelig straight forward, men du skal planlægge og strukturere din rekrutteringsproces grundigt, hvis den skal munde ud i værdiskabende respondenter, der kan give dig de afgørende indsigter. Forud for opstart af rekrutteringen skal du gøre dig nogle tanker om: 1) hvem du gerne vil i kontakt med og 2) hvilken rekrutteringsteknik der er mest hensigtmæssig til at rekruttere netop denne gruppe af mennesker. Forskellige målgrupper kræver forskellige kanaler, og som du formentlig ved, er der stor forskel på at rekruttere de helt unge vs pensionisterne.
#2 Valg af rekrutteringsteknik
Dette trin hænger uløseligt sammen med step #1, da målgruppens tilgængelighed helt sikkert varierer i de forskellige kanaler. Nedenfor præsenterer vi nogle af de rekrutteringskanaler, du kan tage i brug, når du skal rekruttere:
Sociale medier
Sociale medier er en af de rekrutteringskanaler, der virkelig har vundet indpas de senere år. Dette er selvfølgelig sket som resultat af, at flere og flere sociale medier er kommet til, og at flere og flere anvender dem. Alderen på brugerne spænder fra de helt unge til +70, og derfor er medier som Facebook, LinkedIn, Instagram og Snapchat velegnede til at rekruttere flere forskellige målgrupper gennem. Du kan gribe rekrutteringen an på flere måder. Du kan køre en helt low budget rekruttering, hvor du poster organisk indhold rettet mod målgruppen i egne kanaler. Jo mere interaktion med indholdet du formår at skabe, jo længere når det ud i folks feed - og jo flere potentielle relevante respondenter når du. En anden måde at køre en low budget, men effektiv rekruttering, er ved aktivt at søge efter respondenterne via eksempelvis hashtags på Instagram. Fordi Instagram er et billedemedie, giver det dig den ekstra fordel, at du ofte har mulighed for visuelt at verificere, at de matcher din profil. En ting der altid er vigtig, uanset hvilket medie du benytter, er at validere respondenterne kort efter første kontakt. Typisk vil du, i det content du poster, linke videre til en screener og efterfølgende kontakte dem pr. telefon, så du kan være sikker på, at de givne svar er korrekte. Læs mere om validering senere i indlægget!
Annoncering
Som nævnt ovenfor kan du bruge sociale medier til at rekruttere mange forskellige typer af mennesker, eksempelvis ved betalt annoncering. Med relativt få midler er du i gang, og kan købe dig adgang til større eksponering og dermed flere personer, der ser dine annoncer. I Facebook’s annonceadministrator kan du udvælge og targette din målgruppe ned til nogle meget specifikke kriterier og samtidig få en indikation af, hvor mange personer netop denne målgruppe rummer. Når målgruppen er på plads, kan du designe kampagner som herefter vil optræde i din målgruppes feed. Det er muligt at køre annoncer på næsten alle sociale medier, men skal du hurtigt i gang, er det smart at starte på Facebook, fordi Facebooks annonceværktøj giver dig nem og hurtig adgang til at annoncere på både Facebook og Instagram. Vi lover, at det er nemt.
Panel
At rekruttere gennem et panel er en hurtig og effektiv måde at nå frem til de rette personer. Først og fremmest har du i et panel allerede en bred vifte af mennesker repræsenteret, så hvis ikke målgruppen er for snæver, vil det ofte være muligt at finde respondenterne her. I Wilke har vi panelet Wilke Wisdom, og det er altid her, vi starter vores rekruttering. Vi tager andre rekrutteringsmetoder i brug, når målgruppen ligger uden for, hvad der er repræsenteret i Wilke Wisdom, eller hvis vi har brug for flere mennesker. Igen er validering vigtigt, og derfor screener vi vores panelister gennem online surveys og efterfølgende på telefon. Alle panelister gennemgår derfor minimum to screeningsrunder, før de deltager i kvalitative projekter. Har du ikke dit eget panel, er det muligt at købe sig adgang til andres paneler.
Fora
Hvis du er på udkig efter nogle niche-baserede målgrupper, er fora et super værktøj at tage i brug. På Facebook kan du finde fora, der rummer alt fra sneakerfreaks til folk med astma. Derfor er det et super sted at rekruttere nye respondenter med særlige kriterier. Og så er det som oftest gratis. Husk dog altid at spørge administratoren om lov inden du poster i gruppen. Hos Wilke har vi gode erfaringer med at finde meget særegne problemer i Facebook fora. Og som altid - husk at validere dine respondenter, gerne i flere steps, så du sikrer et 100% match med din profil.
Word of mouth
Selvom WOM formentlig ikke vil være dit primære rekrutteringsværktøj, så spiller det stadigvæk en afgørende rolle. WOM hjælper dig med at skabe interesse, og hjælper med at rekruttere motiverede respondenter. Du kan bruge WOM på flere måder, blandt andet ved at få respondenter rekrutteret i andre kanaler til at fortælle venner/bekendte, der matcher rekrutteringskriterierne, om undersøgelsen (såfremt projektets rammer tillader dette). Men det kan også bruges i en konstellation, hvor du eksempelvis får en læge til at fortælle sine patienter om et projekt, der fx kunne handle om at udvikle medicin til patienter med en særlig lidelse. Uanset hvad kan WOM i høj grad være med til at styrke din rekrutteringsproces.
Telefon
Og endelig kan du ringe kold kanvas, når du skal rekruttere profiler, du ikke har til rådighed i dit panel (hvis du har et) eller ikke kan annoncere målrettet mod, måske fordi målgruppen er for lille, eller fordi du ikke kan afgrænse kriterierne tilstrækkeligt. Men hvad den telefoniske kanal er endnu bedre til, er at validere respondenter rekrutteret i andre kanaler. Lige om lidt kommer vi til, hvordan du validerer!
#3 Vær kreativ med din screener
Typisk udgør screeneren den første reelle kontaktflade med din respondent. Derfor skal du sørge for, at lave din screener så informativ som mulig, så du sikrer, at den klart og tydeligt kommunikerer OG rammesætter profilen, men den må omvendt heller ikke være så lang, at den keder respondenten. Start altid med demografiske data som får respondenten i gang, og så du får frascreenet irrelevante profiler.
#4 Den rette personlighed
Jo sværere en målgruppe er, jo gladere bliver du helt automatisk også, når du finder en respondent, der matcher ens kriterier. Men dette match er ikke nødvendigvis nok. Respondentens personlighed spiller nemlig også en afgørende rolle for, hvor succesfuldt vedkommende vil kunne indgå i et kvalitativt projekt, hvad enten det er en fokusgruppe eller et kvalitativt interview. Derfor er du nødt til at tænke ud af boksen og udforske vedkommendes personlighed yderligere. Dette kan du gøre ved at stille dem et kreativt spørgsmål alla: “Hvis du havde en stor papkasse, som din nye vaskemaskine var blevet leveret i, hvad ville du så lave med den?”. Jo mere kreativt svar en respondent giver, jo bedre er de typisk også til at udtrykke deres meninger og komme med nye idéer - til stor gavn for dig i en eventuel fokusgruppe eller interview.
#5 Valider, valider, valider
Nu har vi efterhånden sagt det en del gange, men ikke desto mindre skal du huske at validere dine respondenter af flere omgange. Det er som sagt ikke nok, at de bider på din annonce på Instagram, udfylder en survey, og så er I good to go til at gennemføre det kvalitative interview eller fokusgruppen. Husk altid at give dem et supplerende kald hvor du, gennem nye og åbne spørgsmål, kan afgøre, om deres indledende svar er valide, om de er i stand til at udtrykke sig, og om de er et match på profilen, du søger. Ved at investere tiden i at validere sikrer du større kvalitet i dine interviews og bedre indsigter. Kort sagt - time well spend.
#6 Kommunikation er alfa omega
Og endelig skal du huske, at rekrutteringen ikke kun er en proces, der løber fra du skriver: “Hej Susanne, jeg kan se, du har en hund af racen labrador. Vi kører en test om hundemad, du kan læse mere her” til Susanne har gennenmført screeneren og sagt ja til at være med. Nej, rekrutteringsfasen fortsætter, helt til respondenten har deltaget i interviewet, og projektet er afsluttet. Hvis du sikrer god kommunikation, får det respondenten til at føle sig tryg, engageret og investeret i projektet. Det medfører helt automatisk, at respondenter giver bedre svar, og i højere grad dedikerer sig, til at ville dele ud af sine oplevelser, erfaringer, bekymringer, drømme osv.