Design Doing - 4 gode råd

Design Thinking, sprints, agile, think start-up og hvad ved jeg, har vundet stort indpas som udviklings- og afdækningsmetoder de seneste 3-5 år blandt små og store virksomheder. Metoderne har det til fælles, at de er kundevendte og hurtigere. Ved at følge metoderne, kan du hurtigere komme fra A til B, og der er endda større sandsynlighed for, at B er noget, kunderne rent faktisk ønsker sig. Det giver penge på bundlinjen og mere tilfredse kunder. MEN når vi arbejder sammen med vores kunder, er der flere problemer, som går igen. Så her er 4 gode råd til dig, som vil i gang med Design Thinking – eller som vi kalder det i Wilke ”Design Doing”, for det handler om at prøve nogle ting af og ikke tro, du ved alting selv.

  1. Definér problemet rigtigt

  2. Brug empati

  3. Visualisér

  4. Hav tæt dialog med kunderne/brugerne

Design doing - User side

4 GREB TIL, AT MESTRE DESIGN DOING

En målskive

1. DEFINÉR PROBLEMET RIGTIGT

Design Doing starter med at definere problemet rigtigt. Her er det vigtigt, at vi reflekterer over, om det er det rigtige problem, vi løser. Hvis vi blindt går til opgaven, vil vi ofte ende med at løse et helt forkert problem.

Virksomheder er naturligt nok tilbøjelige til at se deres egen organisation indefra og ud, og det skinner igennem i definitionen af problemet. Øv jer derfor på at forstå problemstillingen fra kundens/brugerens perspektiv. Hvilke behov skal I hjælpe kunderne/brugerne med at løse?


Et øje

2. BRUG EMPATI

Sæt jer i kundens/brugerens sted. Forsøg at forstå, hvad der driver kunden/brugeren. Tag ud i virkeligheden og observer, hvad kunden/brugeren rent faktisk gør. Spørg ind til, hvorfor de gør, som de gør. Vær nysgerrig og sæt jer i kundens/brugerens sted. Brug observationer, mobiletnografi, dybdeinterviews og ikke mindst prøv selv at købe eller anvende jeres service eller produkt.

Sikre jer, at andre i organisationen kan sætte sig i kundernes/brugernes sted, ved at formidle deres perspektiv og få det bragt i spil i hele organisationen. Det kan gøres ved hjælp af citater og små videoklip med kunde-/brugerudsagn, situationer og ”flue på væggen”-optagelser.


Blyant der tegner

3. VISUALISÉR

Tag fotos, tegn og skitsér det, I finder. Det skaber grobund for dialog, og det bliver synligt og forståeligt for andre. Vi er ofte tilbøjelige til, at diskutere udelukkende med ord, og har forestillinger/billeder oppe i hovedet. Det er først, når vi visualiserer det, og får det ud af hovedet og ned på papiret, vi bliver konkrete, og giver andre mulighed for at byde ind med deres tanker, så tankerne kan vokse.

At arbejde med indsigter visuelt giver også andre muligheder for at se mønstre og sammenhænge i til tider komplekst materiale.

Hos Wilke laver vi ofte store tegninger, som forklarer, hvad vi har erfaret ude i felten, og hvad kunderne/ brugerne siger og gør. Så kommer indsigterne ud i rummet og ikke gemt på slide 44 i en PowerPoint, hvilket skaber dialog og deltagelse fra organisationen omkring indsigterne.


dialog mellem to mennesker

4. HAV TÆT DIALOG MED KUNDERNE/BRUGERNE

I det hele taget er kunderne/brugerne afgørende at have for øje gennem hele processen. Det er grundstenen i Design Doing. Vi skal ikke kun forstå kunderne/brugerne og deres behov, men også teste om det vi nu har udviklet, passer til deres behov. Det kræver tæt dialog hele vejen. Så tag jeres idé med ud i virkeligheden, hvor kunderne/brugerne er, og se om det virker. Gør det allerede tidligt i processen, inden idéen er helt færdig. Hvis du har brugt meget tid på en idé, er du ofte blevet alt for glad for den, til at du vil smide den væk. Lav pretotyper og test principper, ord og funktionalitet. Brug pretotyping til at få idéer fra brugerne til hvordan, I kan videreudvikle idéen, og brug pretotyping til at udvikle idéen internt på tværs af fagligheder. Arbejd i sprints, så I hele tiden forbedrer idéen, og tester med virkeligheden i en iterativ proces.


DESIGN DOING I WILKE

Hos Wilke tager vi afsæt i mennesker og deres behov. Vi interesserer os oprigtigt for, hvad der driver, og motiverer mennesker til at gøre, som de gør.

Vi faciliterer processen på baggrund af værdifulde indsigter indsamlet i virkeligheden og i dialog med kunderne/brugerne. Indsigterne bruger vi sammen med virksomhederne til at redesigne produkter, ydelser og services, så de passer til virkeligheden, og møder kunderne/brugernes behov.

Ønsker du at vide mere om, hvordan Wilke arbejder med Design Doing, så tag fat i os.

 
Design doing
Forrige
Forrige

Beslutningsprocesser hos børnefamilier - Børn er vejen til dine kunders pengepung

Næste
Næste

How consumer insights and shopper research can bring light into your business decisions