Online undersøgelser - Sådan udnytter du de online kvalitative indsigtsmetoder rigtigt

Det kan være en udfordring at komme tæt på sine kunder, når der skal holdes afstand. Jeg mærker en usikkerhed i forhold til, hvordan man tackler den udfordring, så her er 3 tricks til, hvordan du kan få værdifulde kvalitative indsigter gennem online undersøgelser – selv fra afstand. 

 

#1 Online videointerview - skab nærvær i interviewet

Kamera

Drej kameraet en tur rundt i rummet – og få den interviewede til at gøre det samme. I får begge en fornemmelse af miljø, og der skabes en fælles ramme om situationen. For den interviewede bygger det en relation og tryghed, I kommer tættere på hinanden, og du får en fornemmelse af kontekst til din efterfølgende analyse.

To mennesker der snakker

Normalt ville jeg anbefale at holde interviewet lidt kortere end ved face-to-face, men i disse Corona-tider hvor folk er mere alene, oplever jeg faktisk en motivation for det modsatte. Folk savner simpelthen nogen at tale med i hverdagen!

 

#2 Online fokusgrupper – behold gruppedynamikken

Online fokusgrupper kan meget af det samme som de fysiske: Vise materiale, notere individuelt, have fælles diskussioner osv., blot vær opmærksom på:

Computer

Tilpas eventuelt materiale så det fungerer på en mindre skærm (deltagerne ser det jo på deres egen individuelle computer)

En gruppe af mennesker

Hold grupperne lidt mindre end traditionelle fokusgrupper, så moderator bedre kan holde engagementet højt (4-6 personer). Du får IKKE mindre viden af at være lidt færre, men det skaber bedre fundament for diskussion

Ur der tikker

Overvej at afkorte til 1,5 time fremfor de sædvanlige 2 timer

Tandhjul

Test at teknikken spiller for alle deltagere, INDEN gruppen kører – inkl. for de observatører som er med i ”online-baglokalet”

 

#3 Mobiletnografi – kom helt ind i privatsfæren

Mobiletnografi er fra starten designet til at komme helt tæt på deltagernes liv og hverdag, uden at være til stede fysisk, og metoden er derfor oplagt netop nu.

Mobiltelefon

10-30 deltagere dokumenterer selv deres liv gennem mobiltelefonen over en periode (1 uge+)

Billeder og video

Deltagerne besvarer opgaver med tekst, billeder og video – det giver meget visuelt materiale og detaljerig feedback

Stjernekikkert

Forløbet styres af moderator via en platform bygget til formålet, hvor observatører har adgang, og kan følge med i oplevelserne ‘24/7’

Så pas på jer selv og hinanden, men mist ikke nærværet, selvom vi alle går online.

 
 
 

Nysgerrig på online undersøgelser?

Ræk ud til Maria som er klar til at hjælpe dig med online undersøgelser!

Forrige
Forrige

Spørgeskema - 5 ting du skal vide, inden du laver et spørgeskema!

Næste
Næste

Fokusgruppe - 5 hurtige om at facilitere en god fokusgruppe