Online analyse (CAWI)

CAWI er en forkortelse for Computer Assisted Web Interviewing, og er webbaserede undersøgelser – altså interviews, der gennemføres via internettet. Online analyse/CAWI er en af de mest anvendte metoder til indsamling af data og gennemførelse af markedsanalyser.

Hvad bruges online analyse til?

Online analyse anvendes oftest til kvantitative undersøgelser og er især god, når du hurtigt vil i kontakt med din målgruppe, da spørgeskemaet kan tilgås online både via computer og mobile løsninger. Med andre ord kan respondenten som udgangspunkt besvare skemaet, hvor og hvornår det passer ham eller hende – det kræver bare, at der er adgang til internettet. Derudover er det en af de bedste og mest anvendte metoder, når du skal gennemføre undersøgelser, der er nationalt repræsentative, altså repræsenterer, hvordan den danske befolkning er sammensat og fordelt, som regel efter køn, alder samt hvilken region, de er bosat i.

 
Diagram

De webbaserede undersøgelser bygges op af en række spørgsmål, der skal afdække målgruppens holdninger, tanker og ageren inden for et bestemt emne. Derudover kan en undersøgelse også sammensættes af billeder, videomateriale og interaktive elementer, hvor respondenten kan sammensætte sit eget produkt. Derudover kan du også foretage koncepttest, hvis du har et nyt produkt eller en ny service, som du gerne vil have inputs, tanker og holdninger om, fra dine kunder og potentielle kunder. Det kan være alt lige fra måder at tegne forsikring på til nye smags varianter af øl eller nye farver på kage-krymmel.

 

Fordele

  • Online analyse har, udover ovennævnte, den klare fordel, at det er en forholdsvis billig metode til dataindsamling. Da det hele foregår via internettet, er der ingen udgifter til lokaler, papir eller interviewere. Foretages undersøgelsen i Wilkes panel, belønnes respondenterne dog med point eller gavekort, som de kan bruge i Wilkes panelshop, WiStore.

  • Med stamoplysninger som bl.a. bopæl, køn og alder, er det muligt at udvælge målgrupper uden decideret screening. Dog vil der som regel være et enkelt eller to screeningspørgsmål i starten af skemaet, der sørger for, at respondenten ikke skal besvare en undersøgelse, der ikke er relevant for dem at besvare.

  • Hver gennemført og frascreenet besvarelse gemmes løbende i vores database. Hermed har Wilke hele tiden en opdateret status på, hvor langt vi er med dataindsamlingen på de respektive projekter.

Ulemper

  • En af ulemperne ved de webbaserede interviews er, at respondenten kan klikke sig hurtigt gennem undersøgelsen og stadig få point til WiStore. Dette er Wilke dog opmærksom på. Når dataindsamlingen er gennemført, tjekkes data for netop det, som vi kalder ”gennemklikkere”. Hvis dette opdages, slettes besvarelsen, da denne næppe kan antages for at være valid. Se eventuelt mere herom i afsnittet ”Kvalitet”.

 
Trofæ

Hvordan er processen ved online analyse?

Rent praktisk udarbejdes selve spørgeskemaet og godkendes endelig af kunden. Herefter opsættes og kodes det i vores softwareprogram, Confirmit, der er et af de bedste programmer på verdensplan til dette formål. Læs mere herom her

Hver undersøgelse får en invitation, der er tilpasset til, ikke kun undersøgelsen, men også den respondent/panelist der modtager invitationen. Invitationen indeholder respondentens navn en cirka-angivelse af undersøgelsens varighed, hvor mange point respondenten kan tjene, hvis han/hun passer ind i målgruppen. Derudover kan respondenten også se sin pointstatus samt hvor mange lodder til månedslotteriet, der er optjent. Selve invitationsmailen indeholder et direkte link til undersøgelsen – så skal respondenten blot klikke på ”Start undersøgelsen nu”, og så er han/hun i gang.

Hvert projekt følges dagligt, så indsamlingen passer til de kvoter der aftales med jer. De fleste indsamlinger skal være nationalt repræsentative, hvorfor Wilke sørger for at sende invitationer ud, eller sample, til de befolkningsgrupper, hvorfra der mangler besvarelser. Det kan eksempelvis være, at vi er nødt til at invitere flere kvinder i alderen 40-49 eller mænd i alderen 18-29 til undersøgelsen. Ved at undersøgelsen er nationalt repræsentativ, gives det bredeste og mest gennemsnitlige billede af, hvordan danskerne forholder sig til netop det emne, som jeres projekt omhandler.

Det er dog ikke kun muligt at gennemføre undersøgelser i Wilkes eget panel. Hvis I ønsker at gennemføre eksempelvis en kundetilfredshedsundersøgelse blandt jeres egne kunder, kan det også lade sig gøre. På baggrund af en databehandleraftale, der indgås mellem Wilke og jer, kan Wilke sende invitationer til undersøgelsen til jeres kunder, så længe I har deres mailadresse.

 

Størrelsen af online analyse

Online analyse er også særligt velegnede til store undersøgelser, hvor du gerne vil opnå en stor kvantitet af besvarelser. Afhængigt af målgruppen er Wilke i stand til at indsamle stor mængde af besvarelser ud fra vores eget panel. Du kan nå ud til mange fra målgruppen på relativt kort tid. Derfor kan Wilke også færdiggøre jeres projekt i løbet af få uger, og I er sikret et her-og-nu-billede.

 

Kvalitet af online analyse

Som førnævnt, så tjekkes al data igennem inden det overgives til Data Insights eller Human Insights, der analyserer data og på baggrund heraf udarbejder en rapport med de vigtigste og største fund og resultater (indsæt evt. link til DI/HI her). Dette gøres for at sikre, at respondenterne ikke bare har klikket sig gennem undersøgelsen, samt for at sikre, at det ikke er en robot, der på den ene eller anden måde har svaret på undersøgelsen. Når vi tjekker data kigger vi især på den tid, respondenten bruger på at besvare undersøgelsen, samt om der er skrevet volapyk i eventuelle svarfelter.

Skulle der snige sig en enkelt eller to af disse besvarelser ind i løbet af dataindsamlingen, fjernes besvarelserne. Hos Wilke har vi en politik om, at al data altid skal sendes til peer review hos en af vores kollegaer. Dermed sikrer vi, at der ikke er mærkelige besvarelser og ”gennemklikkere”, der har sneget sig gennem det første nåleøje.

Derudover sikres kvaliteten af projekterne også gennem Wilkes panel, Wilke Wisdom. Hver enkelt panelist har selv tilmeldt sig panelet, og er derfor interesseret i at ytre sine meninger, tanker og holdninger om forskellige emner. Når du tilmelder dig Wilke Wisdom, udfylder du en række demografiske baggrundsdata, der gør det nemt at udvælge de panelister, der passer ind i projektets målgruppe. Du kan læse meget mere om Wilke Wisdom i vores Panel Book.

2 mennesker der snakker

Vil du høre mere om online analyser?

Så tag fat i Simon!