Online analyse (CAWI)

CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) er webbaserede undersøgelser der giver hurtigt og præcist indblik i dine målgrupper

Online analyse anvendes oftest til kvantitative undersøgelser og er især relevant, når du hurtigt vil i kontakt med din målgruppe. Spørgeskemaet kan tilgås online både via computer og mobile løsninger, og kan derfor besvares hvor og hvornår det passer respondenten. Derudover er det en af de bedste og mest anvendte metoder, når du skal gennemføre undersøgelser, der er nationalt repræsentative. Dette betyder at det repræsentere hvordan den danske befolkning er sammensat og fordelt, som regel efter køn, alder samt hvilken region, de er bosat i. 

Hvad bruges online analyse til?

De webbaserede undersøgelser bygges op af en række spørgsmål, der skal afdække målgruppens holdninger, tanker og ageren inden for et bestemt emne. Derudover kan en undersøgelse også sammensættes af billeder, video materiale og interaktive elementer, hvor respondenten kan sammensætte sit eget produkt. Ydermere kan du også foretage koncepttest, hvis du har et nyt produkt eller en ny service, som du gerne vil have inputs, tanker og holdninger om, fra dine nuværende- og potentielle kunder. Det kan være alt lige fra måder at tegne forsikring på, til nye smags varianter af øl eller nye farver på kage-krymmel.

FORDELE

  • Online analyse har, udover ovennævnte, den klare fordel, at det er en forholdsvis billig metode til dataindsamling. Da det hele foregår via internettet, er der ingen udgifter til lokaler, papir eller interviewere. Foretages undersøgelsen i Wilkes panel, belønnes respondenterne dog med point eller gavekort, som de kan bruge i Wilkes panelshop, WiStore.

  • Med stamoplysninger som bl.a. bopæl, køn og alder, er det muligt at udvælge målgrupper uden decideret screening. Dog vil der som regel være et enkelt eller to screeningspørgsmål i starten af skemaet, for at sikre undersøgelsen er relevant for respondenten.

  • Hver gennemført og frascreenet besvarelse gemmes løbende i vores database. Hermed har Wilke hele tiden en opdateret status på, hvor langt vi er med dataindsamlingen på de respektive projekter.

ULEMPER

  • “Gennemklikkere” kan være en ulempe i en undersøgelse, da de hurtigt klikker sig igennem og dermed giver ugyldige svar. Hos Wilke holder vi nøje øje med dette og sletter besvarelserne, hvis de opdages i tide. Læs mere i afsnittet Kvalitet eller klik på knappen nedenfor.

Hvordan er processen ved online analyse?

Rent praktisk udarbejdes spørgeskemaet og godkendes endeligt af kunden. Herefter opsættes og kodes det i vores softwareprogram, Confirmit, som er et af de bedste programmer på verdensplan til netop dette formål.
Læs mere om spørgeskemaer her

Hver undersøgelse får en invitation, der er tilpasset ikke kun selve undersøgelsen, men også den enkelte respondent/panelist, der modtager den. Invitationen indeholder respondentens navn, et cirka-estimat af undersøgelsens varighed samt information om, hvor mange point der kan optjenes, hvis vedkommende passer ind i målgruppen. Derudover fremgår respondentens aktuelle pointstatus samt antal lodder til månedslotteriet. Selve invitationsmailen indeholder et direkte link til undersøgelsen – respondenten skal blot klikke på ”Start undersøgelsen nu” for at gå i gang.

Hvert projekt følges dagligt for at sikre, at indsamlingen stemmer overens med de kvoter, der er aftalt med kunden. Da de fleste indsamlinger skal være nationalt repræsentative, sørger Wilke for at sende invitationer ud til de befolkningsgrupper, hvorfra der mangler svar. Det kan for eksempel være nødvendigt at invitere flere kvinder i alderen 40-49 år eller mænd i alderen 18-29 år. På den måde sikres et bredt og repræsentativt billede af, hvordan danskerne forholder sig til det emne, som projektet omhandler.

Det er dog ikke kun muligt at gennemføre undersøgelser i Wilkes eget panel. Hvis I ønsker at gennemføre eksempelvis en kundetilfredshedsundersøgelse blandt jeres egne kunder, er dette også muligt. På baggrund af en databehandleraftale, der indgås mellem Wilke og jer, kan Wilke sende invitationer om undersøgelsen til jeres kunder, så længe I har deres mailadresse.

Størrelsen af
online analyse

Online analyse er også særligt velegnede til store undersøgelser, hvor du gerne vil opnå en stor kvantitet af besvarelser. Afhængigt af målgruppen er Wilke i stand til at indsamle stor mængde af besvarelser ud fra vores eget panel. Du kan derfor nå ud til mange fra målgruppen på relativt kort tid. Derfor kan Wilke også færdiggøre jeres projekt i løbet af få uger, og I er sikret et her-og-nu-billede.

Som nævnt gennemgås al data, inden den overdrages til Data Insights eller Human Insights, der analyserer materialet og udarbejder en rapport med de vigtigste fund og resultater. Formålet er at sikre, at respondenterne ikke blot har klikket sig igennem undersøgelsen, og at besvarelserne ikke stammer fra robotter.

Ved datatjekket ser vi især på den tid, respondenten bruger på undersøgelsen, samt om der er indtastet volapyk i åbne svarfelter. Skulle enkelte besvarelser alligevel slippe igennem, fjernes de undervejs i indsamlingen.

Hos Wilke har vi desuden en fast politik om, at al data altid sendes til peer review hos en kollega. På den måde sikrer vi, at hverken ufuldstændige besvarelser eller ”gennemklikkere” slipper igennem kvalitetssikringen.

Derudover sikres kvaliteten af projekterne også gennem Wilkes panel, Wilke Wisdom. Hver enkelt panelist har selv tilmeldt sig panelet, og er derfor interesseret i at ytre sine meninger, tanker og holdninger om forskellige emner. Når du tilmelder dig Wilke Wisdom, udfylder du en række demografiske baggrundsdata, der gør det nemt at udvælge de panelister, der passer ind i projektets målgruppe. Du kan læse meget mere om Wilke Wisdom i vores Panel Book.

Kvalitet af
online analyse

Vil du høre mere om online analyser?

Så tag fat i Simon!