Tracking - 3 gode råd

I november publicerede vi Wilkes white paper om tracking, som blev downloadet flittigt og som førte til mange gode diskussioner med læserne om emnet.

Der var to temaer i disse diskussioner, som fyldte langt mere end det rent metodemæssige, og de var:

 
 
1 (4).png
 
2 (4).png
 

Hvordan får vi indsigterne fra investeringen
i tracking af markedet ud i organisationen?

Hvordan får vi aktiveret indsigterne, så vi får
udbytte af investeringen?

 

Ud i organisationen.

Det er gennemgående, at alle som i dag tracker forbrugere og kunder er optaget af, at tracking ikke må resultere i tykke månedlige Powerpoint rapporter, som ender med at samle støv på hylderne i analyseafdelingen. Men det er også kendetegnende, at mange føler de mangler værktøjerne til at kunne vidensdele og, at tracking i mange tilfælde bliver et værktøj kun for marketingafdelingen og ikke for de forretningsansvarlige, som rettelig burde have det løbende feedback fra kunder og marked.

Et godt råd i denne sammenhæng er at glemme alt om Powerpoint og i stedet distribuere data om udviklingen digitalt via platforme som PowerBI eller Tableau. Med dashboards på sådanne platforme kan man nemt distribuere relevant indsigt ud til alle, der har behov for den. Og ved at rollestyre dashboards kan man sikre, at brugerne får netop den information de har behov for i et enkelt og overskueligt format, så den ikke drukner i alle de mange andre informationer trackingen genererer.

 

Aktivering.

En ting er at kunne distribuere relevant og forretningskritisk indsigt ud til alle interessenter, noget andet er at aktivere indsigterne, så de fører til bedre forretning. Hvis ikke der er nogen der tager ansvar for at handle på basis af indsigterne, så er investeringen jo spildt.

Et godt råd er derfor, at der til hver af de forretningskritiske KPI’er man løbende følger i trackingen skal være en KPI-ansvarlig, hvis opgave det er at initiere markedsrettede tiltag afhængig af hvad udviklingen viser. Det kan på et overordnet plan koges ned til fire forskellige beslutninger

STOP.

Et kryds der symboliserer stop

REDUCER.

En pil der peger ned ad

FORTSÆT.

En pil der peger i retningen af at fortsætte

FORØG.

En pil der symboliserer en forøgelse

I praksis sker det typisk ved regelmæssige reviews/tavlemøder, hvor resultater evalueres mod de beslutninger, der blev truffet ved forrige review. Og på denne måde opbygges en læring i organisationen, som over tid gør den mere og mere datadrevet frem for drevet af egne fornemmelser

 

Ledelsens rolle.

De to temaer er hver for sig nødvendige, men dog ikke tilstrækkelige betingelser for at få fuldt udbytte af investeringen i feedback fra marked og kunder. Den sidste betingelse, som skal være opfyldt, er ledelsens commitment.

Uden opbakning fra ledelsen til både at bruge penge på tracking og interne ressourcer på distribution og aktivering af indsigter er investeringen om ikke spildt så dog langt fra det ROI man kunne opnå.

Tracking er et værktøj som måler, hvor godt eller dårligt brandet/virksomheden performer på sin strategi, og et godt råd er derfor, at ledelsen, som jo har ansvaret for strategien, også:

Investeringer.png

Sætter rammerne for investeringer og ressourcer til formålet

Computerskærm der præsentere data

Definerer de forretningskritiske KPI klart og målbart

Målsætninger (1).png

Definerer målsætningerne for KPI’erne

Netværk af mennesker

Uddelegerer ansvaret for KPI’erne til de ansvarlige for forretningsenhederne

Uden denne sidste nødvendige betingelse vil indsigterne fra markedet og kunderne ende der, hvor de aldrig bør ende, nemlig på analyseafdelingens hylder.

 

Vil du vide mere om Wilkes Tracking Model eller har du lyst til at yde et bidrag til diskussionen, så tag kontakt til Søren Pedersen, Director og Partner i Wilke, på sp@wilke.dk eller på 40 41 71 32.

 
Søren Pedersen

Vil du vide mere om vores trackingmodel?

Skriv til Søren og hør mere!

Forrige
Forrige

Krisen har gjort unge økonomisk voksne

Næste
Næste

2020 har øget online shopping, men hvordan vil det forme fremtiden for e-handel?