Markedsundersøgelse - Sådan vinder du på bredbåndsmarkedet

Markedsundersøgelse, af markedet for fiberforbindelser, afslører at konkurrencen er skærpet, grundet 3 forhold:

TEKNOLOGI

Robot
 

Udrulning af fiberforbindelser fortsætter ufortrødent med vækstrater på ca. 15% årligt.

FORBRUGERNE

Kvindelige forbruger
 

Øget brug af streamingtjenester og senest markant stigning i hjemmearbejde grundet COVID-19

REGULERING

Lovforslag i retten
 

Det er regeringens ønske, at netselskaberne åbner deres fibernet, så forskellige serviceudbydere som eksempelvis Hiper og Fastspeed kan afsætte produkter på andres fibernet på samme vis, som kobbernettet også er reguleret. På sigt vil vi sandsynligvis få en mere dynamisk konkurrencesituation, som vi kender det fra mobilmarkedet.

 

Hvor hurtigt er hurtigt nok?

De danske forbrugere kan vælge mellem 4 teknologier, når det kommer til fast internet i hjemmet. Flest har fortsat de traditionelle løsninger med internet gennem tv-kabel (COAX) eller telefonstik (PTSN). Internet via telefonnettet kan levere hastigheder op til 100 Mbit/s, mens fiberforbindelser og COAX kan levere hastigheder på op til 1000 Mbit/s. Derudover findes der ca. 7 mio. mobile bredbåndsabonnementer i Danmark.

Hastig udrulning og opkobling til fibernettet i Danmark

Netselskaberne (de lokale energiselskaber og TDC) udbygger fibernettet i Danmark i en hastighed, der ikke før er set. Ved udgangen af 1H 2019 fremgår det af energistyrelsens telestatistik, at 685.000 husstande og virksomheder er tilsluttet et fibernet. Det er en stigning på 14% i forhold til året forinden. Væksten svarer til 83.000 opkoblinger, hvilket er det højeste nogensinde.

Det er forventningen, at vi også i fremtiden vil opleve en hastig udvikling i både udrulningen og opkoblingen. I dag har ca. 30% af danskerne fiberforbindelser.

Markedet for bredbåndsforbindelser, herunder fibernet, er fortsat karakteriseret ved relativ lav kundemobilitet. Det skyldes ifølge vores markedsundersøgelse dels, at det opleves som bøvlet og besværligt at skifte, dels at prisen ikke står mål med værdien. Derudover er konkurrencen mange steder lav, da man her kun kan vælge én udbyder.

Mange forbrugere har ikke noget særligt forhold til deres leverandør af bredbånd og de tjenester, der følger med forbindelsen. Knap halvdelen af forbrugerne kender således ikke hastigheden på deres internetforbindelse.

Det er lidt samme sag som på elmarkedet, hvor den årlige kundeafgang udgør 5-10%.

Wilkes seneste kortlægning af kundetilfredsheden på markedet for internetforbindelser viser et branchegennemsnit for NPS på ca. -25. Niveauet er lavt, men dækker ikke over store andele af utilfredse kunder, men nærmere at de fleste ikke har nogen stærk relation til udbyderen. Kun ca. 10% af kunderne er utilfredse med hastigheden, men stabiliteten er et større problem for flere.

Hvem forstår kunderne bedst?

I takt med at konkurrencen stiger, og energiselskaberne og TDC i stigende grad åbner deres net, så andre selskaber kan levere services til kunder, der er tilsluttet, bliver kundeindsigt og forståelse af behov vigtigere.

Forståelse for kundernes behov er livsnerven i enhver virksomhed. Det er behov, der driver markeder, i højere grad end produkter, priser eller teknologiske landvindinger. Fremtidens vindere er dem, der forstår behovene bedre end konkurrenten og sætter dem i spil med nye relevante løsninger.

Kunderne går selvfølgelig derhen, hvor de kan få de bedste produkter og services til de mest attraktive priser. Der bliver konkurreret på bland-selv-koncepter for tv-indhold, bokse med smarte funktioner og streaming.

Corona

Den nuværende COVID-19-pandemi er med til at accelerere udviklingen. I løbet af ganske kort tid har store dele af erhvervslivet skulle omstille sig til at arbejde hjemmefra, elever modtager fjernundervisning, og det digitale medieforbrug er steget markant.

Det er alt sammen noget, som skubber til udviklingen, hvor flere og flere søger mod de høje hastigheder og dermed COAX og fiberforbindelser.

Løbende tracking af udviklingen

Wilke har arbejdet med både netselskaber og serviceudbydere de sidste 10 år og lancerer i maj 2020 en større markedsmonitor på markedet for bredbåndsforbindelser. Det bliver den mest omfattende løbende interviewundersøgelse på det danske marked. Markedsundersøgelsen vil løbende afdække markedsandele, behov og tilfredshed og dermed gøre selskaberne bedre rustet til at forstå udviklingen og lancere produkter, der appellerer til flest mulige kunder.

 
Brian Blomholt

Nysgerrig på bredbåndsmarkedet?

Vil du høre mere om markedsundersøgelse og blive klogere på, hvordan du kan vinde bredbåndsmarkedet, så tag fat i Brian.

Forrige
Forrige

Online handel af dagligvarer bliver detailkædernes fremtidige vækstkanal

Næste
Næste

New Normal i energisektoren