Online handel af dagligvarer bliver detailkædernes fremtidige vækstkanal

I flere år har dagligvarekæderne tøvet med at satse på online handel. De fleste kæder har set på, hvordan Nemlig.com år efter år har kæmpet med underskud. Den økonomiske kalkule har ganske enkelt ikke vist et grundlag for at drive online dagligvarehandel i Danmark.  

Coronakrisen har ændret dette billede.

Nye målgrupper har under Corona prøvet online dagligvarehandel, og Wilkes seneste analyse viser, at udviklingen vil fortsætte. Under Corona er frekvensen i online handel for alle aldersgrupper steget, og selv de 60-69-årige er gået i gang med online handel. Særligt dagligvarer går frem efterfulgt af personlig pleje og medicin.

Der kommer til at være en ”New normal” efter Corona, da alle aldersgrupper forventes at handle mere online på bagkant af Corona, end de gjorde før. Særligt de yngre målgrupper under 40 år forventer nærmest at adoptere deres online købsadfærd under Corona.

Med udvidede målgrupper til online salg og lavfrekvente købere, som pludselig bliver mere højfrekvente, vil vi antageligt støde på nye behov, kunderejser og forventninger. Disse skal identificeres og imødekommes for at blive en vinder i kapløbet om fremtidens e-handlende forbrugere.

 

Covid-19 har særligt fået flere til at prøve at bestille dagligvarer online – stigningen svarer til 42%.

Diagram der viser hvad der købes mest af online
 

Hvad bliver vinderkriterierne for online handel i dagligvarebranchen?

Kunde der smiler og vinker

BRUGEROPLEVELSEN

Bliver en dominerende faktor. Lige fra bestillingen på en app til den endelige levering enten på hjemmeadressen eller ved en butik. Kunderne skal opleve tryghed med bl.a. leveringstidspunktet, kvaliteten af varerne mv.  

Indkøbsposer med produkter

UDVALG

Som i andre brancher vil udvalget betyde mere og mere. Danskerne er blevet vant til at kunne vælge mellem et langt større udvalg af produkter og brands, når de handler online. Det vil også forventes inden for dagligvarer.

 
Pengesedler til købe produkter

PRIS

Danskerne er utrolig prisbevidste, og uanset hvordan vi ser på tingene, vil prisopfattelsen betyde utrolig meget, når dagligvarerne skal bestilles.

Pære der lyser med inspiration

INSPIRATION

Madopskrifter, webinarer, viden om mad mv. vil øge inspirationsniveauet og dermed lysten til at prøve nye varer og retter.      

 
Klokke

RELEVANS

De aktører, som formår at udnytte data til at skræddersy tilbud/udvalg som matcher de enkelte kunder, vil opnå en kæmpe fordel, da kunderne vil finde dem relevante og dermed øge loyaliteten og mindske churn.

Klodens klimaaftryk

KLIMAAFTRYK

Klima skal med i driftsligningen. Lige fra plastikforbrug i emballagen til klimavenlige varevogne. 

 
Scooter der leverer pakker

DISTRIBUTION

De forskellige modeller med hjemmelevering, Klik og Hent, varer i afhentningscontainere har forskellige fordele og ulemper. Last mile omkostningen har til dato været den største knast for onlinehandlen, og flere af de nye løsninger læner sig op ad andre omnichannel modeller, man kender fra andre brancher med Click & Collect eller levering i pakkebokse.  Udslagsgivende er, om forbrugerne på sigt gerne vil fravælge den endelige udkørsel til døren, hvis de kan spare fragtomkostningen. Det ses at være tilfældet i en række andre brancher.    

Rådgivning via telefon

PERSONLIG SERVICE

Det ses i flere brancher at personlig service i form af blandt andet faglig rådgivning begynder at fylde mere. Dette vil også blive en konkurrenceparameter ifm. udbredelse af onlinehandlen af dagligvarer.  

 

Det er en spændende udvikling, vi alle ser ind i, og kapløbet er skudt i gang. Vinderne bliver de aktører, som formår at kombinere de forskellige dimensioner, som tilsammen skal skabe en præference hos de forskellige segmenter.

Wilkes Ehandelsmonitor

Vi hjælper i dag FDIH med analyser om online handel, og har derfor en årrække fuldt udviklingen tæt. Alle e-handlere har måling på egne kunder, men hvad med potentialet?

Vi oplever et markant behov for at måle og benchmarke udviklingen inden for online handel. Derfor lanceres e-handelsmonitor, der har til formål at give aktørerne inden for online handel et unikt benchmark værktøj med fokus på bla. kendskab, frekvens, forbrug, brugeroplevelser, NPS mv.

Benchmark-platformen suppleres med executive summaries, som samler de væsentligt udviklinger og udfordringer unikt for jer. Det tror vi på, er en stærk kombination. 

 
Christian Knudsen
 

Nysgerrig på fremtiden e-handel?

Vil du høre mere om, hvordan du kan blive en af vinderne til fremtidens online handel og om den nye Ehandelsmonitor? Christian har 10 års erfaring indenfor retail, og er klar til at hjælpe dig.

Forrige
Forrige

Advertorials - Danskernes opfattelse af annoncørbetalt indhold

Næste
Næste

Markedsundersøgelse - Sådan vinder du på bredbåndsmarkedet