UDFORDRING
Sådan sætter du priserne, der minimerer churn og maksimerer indtjeningen
Udfordring
Discovery+ ønskede at se på deres pris- og pakkesammensætning, og afsøge mulighed-en for at drive yderligere vækst ved at udvide sortimentet. Inden Discovery+ indgik sam-arbejdet med Wilke, havde de fire faste abonnementer, men Discovery+ ville gerne undersøge, hvorvidt det ville være gunstigt at introducere nye abonnementer til nye priser, og særligt om det ville give mening at lancere et nyt abonnement med reklamer til en lavere pris.
Proces
Vi udarbejdede derfor et stort Conjoint-studie, som sikrede Discovery+ en dybere forståelse af streamingmarkedet i Danmark, Sverige, Norge og Finland. I studiet fik vi bl.a. klarlagt hvad der betyder noget for forbrugerne, konkurrencesituationen og de dertilhørende muligheder på de enkelte markeder, samt hvad der driver betalingsvilligheden.
Resultater
Med studiet har Discovery+ fået ny viden og forståelse af markederne i de fire nordiske lande, og kender nu til forbrugernes behov såvel som konkurrenternes potentiale på tværs af hele produktporteføljen. Det har samtidig givet en forståelse af, hvordan man sætter de rigtige priser og maksimerer ind-tjeningen for de resterende abonnementer, samt et forecast til forventet opløft i efterspørgslen.
Hvordan fastsætter man den rigtigt pris?
Vi har hørt meget om "pris" de sidste 12 måneder, primært med fokus på, at alting skal være billigere, selvom alting faktisk bliver dyrere. Det er efterhånden ikke noget nyt at tale om pris, men det behøver ikke altid være i en kontekst, hvor tingene skal være billigere. Man kunne også overveje at udvikle smartere prisstrategier. Det er netop det, vi vil fokusere på i dag: Hvordan fastsætter man de rigtige priser, så man ikke kun producerer de billigst mulige produkter eller services for at fastholde kunderne, men også sikrer maksimal indtjening på de produkter eller services, man tilbyder. Vi skal i dag tale om, hvordan man kan arbejde med pris som en dynamisk størrelse og sikre, at man tjener mest muligt på de produkter, der har størst værdi.
Vores Approach
For at kunne få de rigtige indsigter med den rette dybde, udarbejdede vi et stort Conjoint-studie, som sikrede Discovery+ en dybere forståelse af streamingmarkedet i Danmark, Sverige, Norge og Finland. I studiet fik vi bl.a. klarlagt hvad der betyder noget for forbrugerne, konkurrencesituationen og de dertilhørende muligheder på de enkelte markeder, samt hvad der driver betalingsvilligheden.
Key outputs for Discovery+
Med studiet har Discovery+ fået ny viden og forståelse af markederne i de fire nordiske lande, og kender nu til forbrugernes behov såvel som konkurrenternes potentiale på tværs af hele produktporteføljen. Samarbejdet har således bidraget til både at suboptimere det enkelte abonnement, som konkret har hjulpet med prissætningen af Discovery+´s seneste abonnementstype, hvor forbrugerne nu kan få adgang til Discovery+'s indhold til en lavere pris mod at der vises reklamer. Men det har også hjulpet hele Discovery-familien til en bedre forståelse af, hvordan man sætter de rigtige priser og maksimerer indtjeningen for de resterende abonnementer, samt et forecast til forventet opløft i efterspørgslen.
Hvordan ser fremtidens elmarked ud?
Ønsker du at blive endnu klogere på, hvordan du sætter den rigtige pris? Se vores WakeUp med Discovery+ og få en dybere forståelse, for de resultater og indsigter som Wilke har hjulpet Discovery med at opnå. Den streaming og marketing ansvarlige vil fortælle om udgangspunktet for at igangsætte projektet, hvad de har lært undervejs og hvordan indsigter og anbefalinger fra studiet har skabt værdi efterfølgende. Derefter vil vores egen Per Olander, Senior Analytics Consultant fortælle hvordan vi konstruerer prissimulatoren, så den tager højde for alle relevante faktorer i et givent marked, og hvordan man løbende kan anvende den til at finde de rigtige priser i takt med at markedssituationen eller forbrugerbehov ændrer sig.
Er du i tvivl om, hvordan du skal sætte dine priser?
Tag fat i Daniel og få hjælp til at identificere dine muligheder.