Smagstest

Produkter skal smages, ikke forklares.

Vis mig hvorfor

Smagstest lader dine kunder føle, kigge, smage og sanse dine produkter

Ord kan beskrive og konceptualisere mange ting – men hvis man virkelig vil have forbrugernes sande vurdering af noget, så skal de have mulighed for at sætte tænderne i produkterne.

Der skal føles, kigges, smages og sanses, for at komme rigtigt i dybden med perceptioner og nuancer. Ved at gennemføre en smagstest med Wilke, kan du få indblik i, hvordan produktet opfattes, forbruges og nydes, i de dagligdagssituationer som de er udtænkt til at indgå i.

Neonskilt med teksten "smell taste touch" i grønne nuancer.

Hvis du tester dit produkt uden en kontekst,
så tester du ikke dit sande produkt
!

Hvordan et produkt testes, har afgørende betydning for hvordan det modtages. Hos Wilke har vi bred erfaring indenfor en lang række måder at teste produkter, og kommer selvfølgelig med vores anbefalinger, fra produkt til produkt.

En minimalistisk tegning af en kvindes profil med lang, bølget hår og et tørklæde bundet i nakken, alt i hvidt mod en mørkegrøn baggrund.

Blindsmagning – fokus på produktet uden at blive farvet af brandet.

Illustration af fem sanser med hjerne i midten, næse, øje, øre, mund og hånd.

Få alle sanser i brug – det handler ikke kun om hvordan et produkt ser ud eller smager.

En balance med to lysstoffrør, mærket A og B, forbundet til en central akse.

A vs. B – hvordan klarer jeres produkt sig mod andre varianter eller konkurrenter?

Hvidt tegnet hus med blomster på hver side på en mørkegrøn baggrund.

Try at home – nogle produkter skal prøves over længere tid og i naturlige omgivelser.

Her er metoden bag smagstest

Et produkt bør evalueres ud fra både et sensorisk og et kommercielt synspunkt. Kan forbrugerne lide dit produkt – og skiller det sig nok ud fra det øvrige marked. Begge dele skal være opfyldt, for at opnå langsigtet succes. Når Wilke udfører smagstest, bliver det gjort i gode testlokaler i Odense, Århus og København. Ved benyttelse af eget forbrugerpanel, har deltagerne mulighed for at teste produkter in-home.

Smagstest_metode

Vi hjælper dig med at ramme
sweet-spottet i din produktudvikling

For meget af det gode er sjældent en god ting. Ved at fokusere på en række attributter, kan man få vurderet, om dit produkt er for lidt, for meget – eller helt tilpas. Præferencer vil altid være individuelle, og derfor er det umuligt at gøre alle tilfredse. Men hvilket produkt rammer rigtigt blandt flest? Og er det bedre at ramme lidt for meget, end lidt for lidt?

Diagram med fem rækker af procenttal, hvor hver række har tre segmenter med forskellige procentværdier og farver. Det viser fordeling af en eller anden variabel.

...og sætte ord på sanserne!

Ved at sætte sensoriske attributter på de enkelte produkter, vil man kunne se sammenhænge, enten inden for egen produktportefølje, eller i markedet med konkurrenterne.

Det kan hjælpe med at afdække mulige huller i markedet eller egen portefølje, til fremtidige videreudviklinger eller nylanceringer.

Koordinatsystem over kompleksitet og intensitet

Value based price designer i praksis

Nedenfor giver vi dig et overblik over processen. Vi er med dig hele vejen, så du kan sende de produkter på markedet, der imødekommer kundernes behov!

Oversigt over en proces med syv trin i forskellige grønne former: Rekruttering af deltagere, Analyse, Next Step, Indkøb af produkter til test, Dataindsamling, Præsentation.

Her er nogle af dem vi har lavet smagstest for

Carlsberg logo valgt i sort-hvid stil
Logo med teksten Rynkeby med en flue på øverste højre side
Logo med teksten 'Premier 1' og 'Siden 1933' i sort, på hvid baggrund.
Salling Group logo med sort tekst og stilrent design
Arla logo med en kløver i toppen
Logo med teksten 'Aqua d'Or' i hvid på en grå cirkelbaggrund
Nestlé logo med tekst
Logo med teksten 'Dr. Oetker' og en silhuet af en person.
Logo med en drage og teksten 'Scandinavian Tobacco Group'

Vil du også i gang med smagstest?

Jakob er klar til at fortælle dig meget mere om smagstest, skriv til ham.