Wilke Advertising Response

Test effekten af dine kampagneidéer før produktion og indrykning

Hvorfor skal du teste effekten
af dine kampagner?

I en tid, hvor forbrugerne eksponeres for flere og flere reklamebudskaber, er det afgørende, at man som virksomhed formår at trænge igennem støjen. Reklame er en investering i brandet - en investering, der kræver betydelige ressourcer til både produktion og indrykning.
Men hvordan kan du som virksomhed sikre dig, at investeringen giver det ønskede afkast?

Det kan du ved at teste og afprøve dine kampagneidéer, selv når de blot består af et par tegninger og en smule tekst. Ved at afprøve og evaluere ideen før de binder sig til betydelige omkostninger, kan du måle dens potentiale i forhold til vigtige målsætninger såsom gennemslagskraft, budskab, call-to-action og branding. Dette giver mulighed for at afgøre, om ideen er i stand til at fange målgruppens opmærksomhed og opnå de ønskede resultater.

Hos Wilke hjælper vi dig med dette gennem vores værktøj Wilke Advertising Response.

”The most important word in the vocabulary of advertising is TEST”

— David Ogilvy, Ogilvy & Mather

Hvordan ved du, om kampagneideen kan formidle de rigtige budskaber?

Effektiv reklame kræver, at den skærer igennem markedets støj, sikrer forståelse blandt målgruppen og styrker branding. En vellykket annonce balancerer mellem øjeblikkelig effekt og langsigtet indflydelse på forbrugerens holdninger.

En første forudsætning for, at reklame skal kunne få effekt er, at den er i stand til at trænge gennem støjen på markedet. Hvordan, med hvilke midler opnår vi det?

Alle reklamer vil ”sælge produktet” eller ”få mig til at købe”.
Det interessante er om målgruppen opfatter og forstår de budskaber, der har betydning for brand, strategi og positionering.

Reklamer med lav branding gavner alle andre end annoncøren selv.
På et overkommunikeret marked med mange mere eller mindre ens produkter og services bliver branding helt afgørende.

Det er et spørgsmål om reklamen positivt påvirker eller cementerer en holdning til brandet – eller om den leverer et stærkt call-to-action.
Hvis reklamen ikke har effekt i nuet, er der intet, der taler for, at den får effekt  engang i fremtiden.

Hvert trin er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse for effekt.

Sådan hjælper vi med at øge gennemslagskraften af dine reklamer

Internet, Medier, jordklode, forbindelse, mennesker
El pære, dollars, penge
navigation, rute, punkter
knappenål

Alle medier

Alle medier, både film, print, radio, web, brev m.v. kan testes. Effektivitet handler nemlig ikke om mediet men om indholdet i reklamen.

Fra idé til færdig produktion

Hvis en idé kan formidles i et lay-out eller i en storyboard, er der ingen til at bruge penge på at færdigproducere ideen før test.

Kampagne design

Mix af eksekveringer, f.eks TVC, annoncer og web, kan testes i en sammenhæng, så den samlede effekt af alle elementer kan testes.

Mediestrategi

På tværs af platforme – hvilke kanaler formidler dine budskaber mest effektivt, og hvordan støtter kanaler hinanden?

Mennesker, interview, gruppe
Spørgsmålstegn
Diagram, cirkeldiagram
Mennesker, talebobler

Web interviewing

Direkte i målgruppen, med brug af alle AV effekter

Benchmark baseret

Med et standardiseret spørgeskema opbygges benchmarks for reklameperformance

Høj datakvalitet

Hver respondent tester kun én reklame – ingen carry-over effekter. I virkelighedens verden ser forbrugeren heller ikke 2 forskellige versioner af en kampagne

Diagnoser og input til udvikling

I dialog med kreative og plannere evalueres testresultaterne med udgangspunkt i kommunikations-strategien.

Processen indeholder følgende aktiviteter

Kan man teste en kampagne idé, når den blot er en tegning?

Wilke har hjulpet Postnord med at teste hvorvidt deres kampagneidé havde den rigtige gennemslagskraft, i forbindelse med forståelsen af budskab, branding og call-to-action.

Ved at gennemføre en websurvey, hvor vi eksponerer målgruppen for storyboardet, kan vi få svar på centrale spørgsmål om kampagnens potentiale, og evne til at formidle de rigtige budskaber.
Resultaterne af testen var helt entydige: Gennemslagskraften var i top, forståelsen af budskabet var på indeks 168 i forhold til benchmark, branding var på indeks 135 og call-to-action var også langt over benchmark. Konklusion og anbefaling var entydige: Ideen fungerer og bør eksekveres.

Postnord, pære

Her er nogle af dem vi har lavet koncepttest for

 
Søren Pedersen, Mand

Vil du vide mere om WAR?

Skriv til Søren - han står klar til at hjælpe dig.