Stor befolkningsundersøgelse om udbredelsen og brugen af Solsikken i Danmark

At navigere i verden med en usynlig sygdom kan være som at gå på en sti skjult under tåge. Udfordringerne er der, men de er ikke altid synlige for øjet. Netop fordi udfordringerne er usynlige, kan de være vanskelige for andre at forstå. Her træder solsikken ind i billedet. For på bare tre år, har en gul solsikke spredt sig i det danske samfund. Solsikken, der desuden er internationalt symbol for usynlige handicaps, bæres af personer med f.eks. ADHD, angst, epilepsi, hjerneskade, autisme, kroniske smerter, ordblindhed eller PTSD. Solsikken bruges til diskret at signalere, at man kan have behov for ekstra hensynstagen. Wilke har for nylig hjulpet Videnscenter for Handicap og Solsikkeprogrammet med data til en stor befolknings- og brugerundersøgelse af udbredelsen, brugen og forståelsen af solsikken og dens betydning.

66 % af befolkningen kender nu til symbolet

Dét tal stammer fra den omfattende befolknings- og brugerundersøgelse, som vi i Wilke er stolte af at have bidraget til. Takket være Videnscenter om handicap, Solsikkeprogrammet - HD Sunflower og tidligere direktør i Norden og Tyskland Stine Ringvig Marsals arbejde, er kendskabet til solsikken og dens betydning steget markant i Danmark på blot 3 år, og hele 83% af danskerne er positive over for solsikken som symbol på usynlige handicap.

Resultaterne taler sit tydelige sprog - solsikken gør i høj grad en forskel! Både for dem der bærer symbolet, men også i relation til at udbrede kendskabet til og forståelsen af usynlige handicap i befolkningen.

Særligt interessant er det, at 65% af voksne brugere af Solsikken angiver, at den har forbedret deres liv. Lignende tal gør sig gældende for børn der bruger snoren, hvor 60% af forældrene svarer, at den har forbedret barnets liv.

Solsikken har skabt en samfundsmæssig bevidsthed
Solsikken har også en samfundsmæssig betydning, og har den seneste tid kastet flere positive omtaler af sig. Bl.a. blev direktør i Tryg Frederik Sjørslev Søgaard interviewet i Go’ Morgen Danmark, hvor han fortalte om sine oplevelser med at bruge snoren. Børne- og ungdomsprogrammet Ultra Nyt tog en tur i Zoo med Noah på 10 år som har aspergers og bruger snoren, når der er mange mennesker omkring ham. Og så har både Tryg og Nordea lanceret deres egen Solsikkelinje, som kunder med usynlige handicap kan ringe ind på, hvis de har behov for ekstra støtte.

 
 
 

Hvad skal du være opmærksom på,
når du ser en solsikkesnor?

Solsikker

Når vi omgås mennesker med usynlige handicap, er det vigtigt at være både opmærksom og empatisk. Her er et par gode huskeregler:

#1 Vær lyttende
Tag dig tid til at lytte og forstå, hvad personen med et usynligt handicap oplever. Vis interesse og empati.

#2 Respektér grænser
Respekter personens grænser og individuelle behov. Nogle gange kan de have brug for ekstra hjælp eller støtte, mens andre foretrækker at klare sig selv.

#3 Vær tålmodig
Husk, at hver person håndterer deres handicap på deres egen måde. Vær tålmodig og forstående over for eventuelle udfordringer eller behov, de måtte have.

#4 Sæt dig ind i den anden persons sted
Forsøg at sætte dig ind i, hvordan det er at leve med et usynligt handicap. Jo mere forståelse og viden du har, desto bedre kan du støtte og hjælpe.

#5 Tilbyd støtte
Vær klar til at tilbyde din hjælp og støtte, hvis det er nødvendigt. Selv små gestus kan gøre en stor forskel i en persons liv.

 

At være opmærksom på disse ting, kan bidrage til et mere inkluderende og støttende miljø for personer med usynlige handicap. På den måde kan vi sammen være med til at skabe en verden, hvor alle føler sig set, hørt og respekteret.

Hvis du selv har særlige behov og ønsker dig en solsikkesnor, kan du gå ned i en af de mange butikker/apoteker i hele Danmark og få en udleveret. Det er gratis, og den udleveres uden at der stilles spørgsmål til, hvorfor du skal bruge den.

Du kan læse meget mere om studiet af solsikkens udbredelse og brug her

Vil du tage temperaturen i befolkningen?
I Wilke har vi mange års erfaring med at genere et solidt datagrundlag til store og små befolkningsundersøgelse, og har med vores panel adgang til et nationalt repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Vi kan dække alle målgrupper, på tværs af alder, region, beskæftigelse, familiesammensætning såvel som en lang række adfærdskriterier. Vi hjælper ikke kun med store befolkningsundersøgelser som denne - det kan også være sagtens være et par få spørgsmål, du ønsker at kende danskernes holdning til. Tag med fordel et kig på vores store omnibus her, hvor du hver måned har mulighed for at få svar på lige netop de spørgsmål, der kan gavne din forretning

 
 

Ønsker du at høre mere om vores bidrag?

Så ræk ud til Morten. Han kan fortælle dig meget mere.

Næste
Næste

Er din organisation klar til et NIS2-direktivet?