Succes med co-creation processer gennem disse 7 vigtige greb

Co-creation, eller samskabelse som det også hedder på dansk, handler om at skabe noget sammen. Begrebet udspringer af et behov for at skabe noget sammen med brugerne. Det kan være eksterne som interne brugere, så det færdige produkt eller service møder brugernes behov.

Verden får flere og flere problemstillinger, som kan være svære at løse alene. Synergieffekten, der kan opstå ved co-creation processer, øger sandsynligheden for at løse udfordringen og skabe noget, som brugerne rent faktisk har behov for.

Står du og skal i gang med en co-creation proces har vi samlet de 7 vigtigste ting, du skal have fokus på for at hjælpe deltagerne til at lykkedes bedst muligt.

I co-creation processer skal du hjælpe deltagerne til

Ettal

At have empati og forståelse for hinandens perspektiver; det være sig kollegaer, samarbejdspartnere som brugere.

Total

Strukturere indhold, så de får overblik over tanker, processer og afhængigheder.

 
Tretal

Lytte til hinanden, så alle, ekstroverte som introverte, får mulighed for at komme til orde med deres præference
- om det så er tale, visuelt med et billede eller tegning, udtrykt kropsligt eller med lyd.

Firtal

Udtrykke deres værdifulde tanker, så de bidrager til emnet.

 
Femtal

Nå frem til en fælles forståelse, så de har et delt udgangspunkt at arbejde ud fra.

Sekstal

Skabe fælles viden og dele det med hinanden og kollegaer - også efter.

 
Syvtal

Holde momentum og engagement, så energien holdes oppe hele vejen i processen.

 

Det kan du hjælpe dem til ved at..

Sikre empati med brugerne, interne som eksterne, hele vejen i processen ved hjælp af videoklip, brugerudsagn og perspektivskifte. Vi tager perspektiverne med i processen og arbejder aktivt med dem.

Øje der kigger
 
 
 
Idékort visualiseret

Planlægge processen omhyggeligt med udførlige drejebøger, templates til øvelser og erfarne facilitatorer.

 
 

Designe øvelserne som en vekselvirkning mellem øvelser i plenum og individuelle øvelser. Sikre en god blanding mellem visuelle øvelser, hvor deltagerne tegner og arbejder med moodboards, mere beskrivende skriftlige opgaver samt fysiske rollespil med iscenesættelse af situationer med ord og musik.

Samtale mellem to mennesker i en brugertest
 
 
 
Dybdeinterview med respondent og interviewer

Være præcis med de spørgsmål, der stilles. Stil gerne uddybende spørgsmål, som hjælper deltagerne til at elaborere over emnet og formulere sig beskrivende, så de andre deltager kan koble sig på emnet.

 

Mappe relevante processer, temaer og viden, så deltagerne får en fælles forståelse for indhold, roller og ansvar i processen samt gains og pains hos brugerne.

 
Kolonner med cirkler og linjer
 
 
Whiteboard med idéer

Sikre at det, der skabes, bliver i rummet, så det er synligt for alle. Hænge templates op på væggen, tilføje ikoner og overskrifter, så det er tydeligt for alle også på afstand hvad, der er i rummet. Skabe et rum som alle kan gå rundt i og bidrage til. Vi anbefaler fysiske papirplancher, da de er nemme at flytte med ud til kollegaer og fortælle om processen efterfølgende.

 
 

Planlægge processen med skift mellem øvelserne, placering i rummet, stående, siddende, i grupper og alene. Huske pauser og designe relevante icebreakers, som passer til emnet.

Intern workshop med to mennekser ved et whiteboard
 
 

Brug for at holde energien oppe med energizers, også til virtuelle møder? Du kan downloade vores whitepaper om brugbare energizers til virtuelle møder her.

 
 

Nysgerrig?

Skriv til Maria og hør meget mere om hvordan du skaber succesfulde co-creation processer!

Forrige
Forrige

Native Advertising - det virker altså!

Næste
Næste

Advertorials - Danskernes opfattelse af annoncørbetalt indhold