Mystery & Accompanied Shopping

Kortlæg indkøbsmønstre og motiver til køb.

Mystery & Accompanied shopping

Mystery og accompanied shopping er to forskellige tilgange til at optimere butiksperformance. Mystery shopping er en skjult undersøgelse af praksis i butikker eller virksomheder, hvor der rapporteres om, hvordan situationer reelt udfolder sig.

Accompanied shopping er ikke på samme måde skjult, men foregår i stedet ved, at en researcher tager med forbrugeren på shopping for at undersøge vaner, oplevelser og motiver.

Hvornår er det godt at benytte Mystery & Accompanied shopping?

Hvis du skal kortlægge indkøbsmønstre og motiver, så er Accompanied shopping det rette greb at anvende. Hvis du derimod skal evaluere standarden for en service, så er Mystery shopping i stedet mere oplagt.

Du kan ligeledes undersøge konkurrenters metoder gennem Mystery shopping, og på den måde afdække, hvad der fungerer og ikke fungerer for dem.

Hvornår kan du med fordel benytte Mystery og Accompanied shopping?

Observationsstudier er godt at anvende, når man skal undersøge en reel praksis, adfærd og/eller vaner. En af fordelene ved observation er desuden, at der ikke sker en ydre påvirkning af respondenten eller interaktionen.

FORDELE

Cirkel med plus
  • Problemstillingerne undersøges, når de opstår

  • Indsigt i, hvordan situationer udspiller sig under naturlige omstændigheder

  • Kan følge op på det observerede

ULEMPER

Cirkel med minus
  • Risiko for at påvirke situationen

  • Tidskrævende

  • Etik

Vil du vide mere om Mystery & Accompanied shopping?

Så ræk ud til Simon, der er klar til at hjælpe dig videre.