UDFORDRING

Hvordan kan VELUX sikre,
at alle medarbejdere har adgang
til de vigtigste kundeindsigter?

Udfordring

For at understøtte datadrevne beslutninger, ønsker
VELUX at få den rigtige data ud til de rigtige personer i organisationen på de rigtige tidspunkter. Det medfører et stort behov for at skabe et overskueligt overblik over data, som er nemt at tilgå, så den rigtige viden kan spredes gnidningsfrit i organisationen.

Proces

Velux er en meget datarig organisation, med mål på bl.a. NPS og brand-awareness, salgstal og produktrelevans.
Derfor har VELUX besluttet at samle alle de mange informationer i et intuitivt dashboard, som de mange interessentgrupper kan navigere i.

Resultater

Som resultat af VELUX’ og Wilkes samarbejde, står VELUX
nu tilbage med et intuitivt dashboard, der giver et klart og tilgængeligt overblik over de vigtigste data, som løber på tværs af organisationen. Det giver den enkelte medarbejder mulighed for selv at fordybe sig i data, så de kan træffe beslutninger baseret på fakta og indsigt - uanset om det handler om optimering af kampagner, salgstal eller produktudvikling.

Skab effektive strategier med dashboard-analyse

Dashboards er et kraftfuldt værktøj, som tilbyder brugere en struktureret og visuel præsentation af data. Ved at samle information fra forskellige kilder, skaber dashboards et centralt overblik, som sikrer en hurtig og informeret beslutningsproces.

Dashboards kan tilpasses efter behov og bruges til at overvåge nøgleindikatorer, identificere tendenser og styrke virksomhedens performance. Med data i realtid og intuitive grænseflader, er dashboards afgørende for at optimere effektiviteten af sine
indsatser, og navigere i komplekse informationslandskaber.

VELUX har mange datakilder, og måler både på slutbrugeres, forhandleres og håndværkeres oplevelse med VELUX. Vores dashboards viser bl.a. også vores produkters relevans i byggeprojekter. Den viden kan vi bruge til at optimere og måle på vores kampagner. Wilkes dashboard-eksperter har givet os det nødvendige overblik over de vigtigste data.
— Annika Gjerlufsen Harreskov, VELUX

Design af et dashboard - start med en tegning

Før vi udvikler dashboards, optegner vi altid wireframes, for at skabe overblik over de informationer, som vi ønsker at formidle. Wireframes fungerer senere hen som et manuskript, når vi går i gang med at sætte dashboardet op.

8 ud af 10 gange bliver wireframes til med helt simple, håndtegnede skitser, som visualiserer de vigtigste funktionaliteter, det endelige dashboard skal skabe overblik over.

Når wireframes er på plads, kan vi gå i gang med at lave dataflows og visninger i dashboardet.

Håndtegninger er geniale og hurtige at gå til. Ofte er de også mere end rigeligt ift. at have et fælles udgangspunkt
for hvordan dit dashboard skal designes

Key outputs for VELUX

VELUX har fået flere konkrete fordele ud af arbejdet med dashboards:

  • Alle har adgang til afgørende indsigter

  • Data er formidlet letforståeligt for alle medarbejdere

  • En styrket beslutningskompetence som fører til mere effektive indsatser

  • Udviklingen i VELUX’ performance kan trackes over tid, så der kan laves justeringer

  • Input til target setting for KPI’er, som organisationen løbende kan følge med i og op på

Wilke har været en betroet partner i udviklingen og driften af centrale dashboards.

Morten Schrøder

Har I også svært ved at gøre store mængder data tilgængelige for hele organisationen?

Tag fat i Morten, og hør hvordan vi kan hjælpe med at udvikle dashboards, som skaber værdi i hele jeres organisation!