UDFORDRING

Hvordan kan VELUX positionere sig som skaber af sundere boliger og bedre indeklima med fokus på energieffektivitet, komfort og miljøvenlighed?

Udfordring.

VELUX har i mange år været kendt for ovenlysvinduer, men ville gerne udvikle og videreføre en vision om at skabe sundere boliger og bedre indeklima med fokus på energieffektivitet, komfort og miljøvenlighed. Det krævede først og fremmest viden og indsigt i opfattelsen af indeklima og livskvalitet for derved at kunne positionere sig relevant i markedet.

Proces.

Wilke kortlagde udviklingen i forbrugernes holdninger til indeklima og livskvalitet. Kortlægningen, der er døbt Healthy Homes Barometer, er baseret på interview i form af web-surveys med mennesker i 12 centrale markeder i Europa om deres holdninger til indeklima, bygninger, materialer, mm.

Resultater.

Projektets viden og resultaterne fra Healthy Home Barometer har givet VELUX mulighed for at målrette budskaber og øge relevansen, så kommunikationen får størst gennemslagskraft på tværs af europæiske lande. Samtidig har projektet givet VELUX en oplyst platform til at positionere sig relevant i markedet.

Par der holder om hinanden og kigger ud af vinduet

Hvordan udvider du din positionering efter stor succes med ét produkt?

Vi lever op mod 90% af vores liv inden døre. Dagslys og frisk luft spiller en afgørende rolle for vores livskvalitet og sundhed. I VELUX gruppen har man allerede siden det første ovenlysvindue blev leveret for mere end 70 år siden arbejdet med visionen om at skabe bedre bygninger med masser af dagslys og frisk luft.

I dag er ’VELUX’ synonymt med ovenlysvinduer for millioner af mennesker verden over. Men for virksomheden er visionen fortsat at skabe sundere boliger og bedre indeklima med fokus på energieffektivitet, komfort og miljøvenlighed.

Det stiller store krav til VELUX produkter, men åbner også for at VELUX Gruppen kan positionere sig bredere og udvikle nye løsninger til forbedring af indeklimaet som automatisk udluftning og solafskærmning i boligen.

 

Vores approach.

For at sikre relevansen for kunderne i markedet kortlagde VELUX i samarbejde med Wilke udviklingen i forbrugernes holdninger til indeklima og livskvalitet. Kortlægningen, der er døbt Healthy Homes Barometer, er baseret på interview med mennesker i 12 centrale markeder i Europa om deres holdninger til indeklima, bygninger, materialer, mm. Undersøgelsen havde således til formål at sikre VELUX viden om, hvordan VELUX kan levere løsninger, der passer til danskernes boliger, som kan sikre bedre indeklima og dermed øget livskvalitet.

Kampen for sundere bygninger og bedre indeklima er en hjertesag for os. De indsigter vi får fra vores Healthy Homes Barometer gør os i stand til at forstå vores markeder og udvikle vores position indenfor at skabe sundere boliger og bedre indeklima. Med Healthy Homes Barometer kan vi sætte en vigtig dagsorden om at et sundere indeklima og energirigtige løsninger er vejen til øget livskvalitet.
— Marie Wickmann Elkjær, Senior Corporate Brand Manager, VELUX

Key outputs for Velux.

Resultaterne fra Healthy Home Barometer giver VELUX mulighed for at målrette budskaber og øge relevansen, så kommunikationen har størst gennemslagskraft på tværs af lande. Det har samtidig givet et solidt udgangspunkt for udviklingen af en bredere position, hvor VELUX også kan udvikle nye løsninger til forbedring af indeklima, energirigtige løsninger og dermed øget livskvalitet.

Morten Schrøder

Har du spørgsmål? Tag fat i Morten!

Han og resten af vores skarpe team står klar til at hjælpe dig.