UDFORDRING

Hvordan kan TV3 styrke Robinson-programmet over for målgruppen?

Udfordring.

TV3 havde igennem mange år sendt Robinson Ekspeditionen med stor succes, men stod med behov for viden om, hvorvidt der var potentiale for at fortsætte programmet i sin nuværende form. Samtidig efterspurgte TV3 viden om, hvorvidt konceptet kunne udvikles således at TV3’s konkurrenceevne kunne styrkes.

Proces.

Wilke leverede dybdegående indsigt i brugernes opfattelse og evaluering af Robinson Ekspeditionen, som den var hidtil, og testede derudover temaet ”Den Ultimative Robinson-ekspedition”. Baseret på indsigter fra fokusgruppeinterviews kunne vi udvikle og innovere formatet bl.a. baseret på velfungerende programelementer og –udtryk fra såvel ældre som nyere ekspeditioner.

Resultater.

Projektet resulterede i et solidt beslutningsgrundlag for den fremtidige igangsættelse af Robinson Ekspeditionen, og derudover gav projektet konkrete input til udvikling af konceptet.

Det resulterede desuden i en styrkelse af Robinson Ekspeditionen overfor TV3’s kernemålgruppe med et resultat på en gennemsnitlig stigning i seertal på 8% og en stigning på over 16% i gennemsnitlig share-of-viewing.

Hvordan ved du, om du skal stoppe eller fortsætte?

Mand der kigger på et gammelt TV på en strand

Robinson Ekspeditionen er hele reality-genrens moder i Danmark, og var fra lanceringen i 1998 og op gennem 00’erne ét af TV3’s absolutte flagskibe inden for egenproduceret indhold.

På trods af løbende udvikling med stadigt mere komplicerede udfordringer, oplevede TV3 i slutningen i 10’erne faldende seertal og faldende shares. Færre og færre danskere fulgte således ekspeditionerne, og danskerne brugte en stadig mindre del af deres mandag aften på at følge programserien.

Efter at have holdt pause i programserien stod TV3 i foråret foran beslutningen om at lukke eller videreføre Robinson Ekspeditionen ud fra spørgsmålet: Vil tv-seerne være positivt indstillet på videre sending af Robinson Ekspeditionen og hvis ja, hvilke justeringer i form og indhold skulle finde sted?

Robinson-ekspeditionen er én af TV3s største egenproduktioner, og programrække er forbundet med betydelige økonomiske investeringer og ressourcemæssige forpligtelser. Det var derfor væsentligt at vi var helt skarpe på at programrækken skulle fungere fra start, hvis vi skulle køre en runde mere, og at vi kunne genfinde den fascination, der skal genskabe vores kontrakt med TV3s seere mandag aften, hvor konkurrencen er høj. Undersøgelsen og samarbejdet med Wilke gjorde det nemmere at tage de rigtige beslutninger, og vi er meget tilfredse med programmernes performance.
— Morten Mogensen, Programdirektør TV3

Vores approach.

Wilke sikrede indsigt I kernemålgruppens opfattelse og tilgang til Robinson-ekspeditionen samt forbedringspotentialer. Dette gennem fokusgruppeinterviews, der blev tilrettelagt ud fra to primære formål:

  • En faciliteret dialog om programmets format og indhold, som det var set hidtil - og deltagernes umiddelbare opfattelse af dets styrker og svagheder

  • En faciliteret udviklings-session, hvor moderator med deltagerne idégenererede på konkrete tiltag, der for fremtiden kunne sikre et endnu mere attraktivt og engagerende Robinson-format

Key outputs for TV3.


Med programmet fik TV3 essentiel indsigt i Robinson-ekspeditionens appel blandt målgruppen, og hvordan nye tilpasninger og udvikling af konceptet kunne sikre bedre performance af programmet. Projektet gav konkret TV3:

  • Evaluering af målgruppens opfattelse af programmet i sin nuværende form og identifikation af forbedringsmuligheder.

  • Et solidt beslutningsgrundlag for videreførelse af programmet med konkrete input til udvikling af konceptet.

  • Samlet set en styrkelse af Robinson-ekspeditionen overfor TV3’s kernemålgruppe med en gennemsnitlig stigning i seertal på 8% og en stigning på over 16% i gennemsnitlig share-of-viewing.

 

Har du spørgsmål? Tag fat i os her!

Hele vores skarpe team står klar til at hjælpe dig.