UDFORDRING
Hvordan skaber Team Danmark et brand DNA, der omfavner medaljerne og deres rolle for atleterne på deres rejse mod toppen?
Udfordring.
For mange er Team Danmark et synonym med sloganet ’’Guld til Danmark’’, som har været det organisatoriske pay-off i mange år. Dog er ’’Guld til Danmark’’ et meget endimensionalt DNA, der ikke beskriver alt det bagvedliggende arbejde, Team Danmark gør for atleterne, før de performer på det højeste niveau. Alle de ressourcer der bliver brugt på research, udvikling, performance optimering og talentarbejde, bliver tabt i sloganet. Simpelt sagt så går ’’Guld til Danmark’’ ’’all in’’ hvert fjerde år til de olympiske lege, hvor den totale indsats bliver målt og evalueret.
Proces.
I Wilke tror vi på, at et brand DNA skal opfylde 5 overordnede krav: strategisk match, troværdig, relevant, differentierede og motiverende. For at hjælpe Team Danmark skabe sådan et DNA, der også omfavner deres værdier, vision og mission, blev der både udført gruppe- og personlige interviews med nøgleinteressenter. På baggrund af den nyerhvervede viden co-created vi, gennem flere workshops, et brand DNA der succesfuldt transformerede det nye pay-off, som nu dækker over alle de aktiviteter Team Danmark er en del af.
Resultater.
Team Danmark – “Vejen til verdensklasse’’ opfylder de 5 krav, der driver et velfungerende DNA og demonstrerer, at Team Danmark støtter de danske atleter, både når de performer på det højeste niveau men også på deres individuelle udviklingsrejser. Deres DNA er nu blevet succesfuldt implementeret i alle afdelinger og touchpoints i virksomheden.
Team Danmark varetager den overordnede planlægning af eliteidrætten i Danmark og arbejder for at udvikle dansk eliteidræt på en social og samfundsmæssigt forsvarlig måde. Team Danmarks aktiviteter består ikke kun af økonomisk støtte, men handler i lige så høj grad om at give atleten de bedst mulige rammer og vilkår, på og uden for banen, så muligheden for at levere sportslige resultater maksimeres.
Vores approach.
Med en kombination af workshops, individuelle dybdeinterviews og gruppesamtaler blev alle interessenter inddraget i udviklingen af Team Danmarks Brand DNA. Interessenterne er i denne sammenhæng idrætsforbund, medier, offentlige interessenter, uddannelsesinstitutioner, virksomheder, den danske befolkning og sidst men ikke mindst atleterne selv og Team Danmarks egen organisation.
Key outputs for Team Danmark.
Gennem analyse og mønstergenkendelse af de mange interviews blev der identificeret tre mulige udfaldsrum for et Brand DNA for Team Danmark. Ud af disse anbefalede Wilke, at Team Danmark valgte ”Vejen til verdensklasse”, da denne rammesætning ikke kun rummer økonomi og guldmedaljer men også historien om alt det arbejde, der foregår før atleten rammer toppræstationerne.
Team Danmark – Vejen til verdensklasse er i dag implementeret på Team Danmarks digitale platforme, i plakat- og billedmateriale og DNAet udrulles gradvist i fx apps til atleterne samt i kommunikationen med interessenterne og den danske befolkning.
Vil du vide mere? Kontakt Søren!
Søren er klar til at besvare dine spørgsmål om projektet.