UDFORDRING

Hvordan beskytter vi danskerne
mod AI-drevet digital svindel?

Udfordring

Med AI’s fremdrift er trusselsbilledet for digital svindel ændret markant. Digitale kriminelle har fået adgang til langt mere sofistikerede redskaber, og svindlen er blevet sværere at gennemskue. Derfor er Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden gået sammen i et flerårigt samarbejde, hvor ambitionen er at styrke samfundets og danskernes modstandskraft over for digital svindel. Men for at lykkes med den målsætning, kræver det dyb indsigt i danskernes oplevelser, holdninger og adfærd, og det blev startskuddet på samarbejdet med Wilke.

Proces

For at sikre både dybde og bredde i analysen, har Wilke kombineret kvalitative og kvantitative metoder. Den kvalitative del bestod af dybdeinterviews med danskere i alderen 15+, udvalgt med variation på demografi. Disse kvalitative indsigter dannede grundlag for en kvantitativ analyse, hvor vi gennem en repræsentativ nationalt survey fik indsigterne kvantificeret og valideret i større skala. På tværs af analysen blev der desuden udviklet en segmenteringsmodel med fire persontyper baseret på danskernes tilgang til digital svindel – en tilgang, der går på tværs af klassiske demografiske skel.

Resultater

Undersøgelsen har givet Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden en nuanceret forståelse af danskernes oplevelser og adfærd i relation til digital svindel. Wilke er lykkes med at etablere et stærkt indsigtsgrundlag og udvikle en segmenterinsgmodel, som gør det muligt for Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden at målrette fremtidige kommunikationsindsatser og bidrage til forbyggelsen af digital svindel på tværs af befolkningen.

Vores approach

For at opnå både dybdegående indsigt i de forskellige behov, barrierer, og forskellige danskeres oplevelser i forbindelse med digital svindel, har vi designet studiet ud fra en tilgang, der kombinerer kvalitative og kvantitative analyser. Vi startede ud med at gennemføre eksplorative dybdeinterviews med danskere over 15 år. Respondenterne blev udvalgt med variation i både alder, køn, geografi, teknologisk erfaring og kendskab til digital svindel. Formålet var at identificere og forstå de emotionelle, sociale og funktionelle behov samt reaktioner i mødet med digital svindel.

Indsigterne fra de kvalitative interviews dannede grundlag for den kvantitative del af undersøgelsen, hvor et stort repræsentativt udvalgte deltog i en landsdækkende survey. Denne analyse bekræftede og uddybede de mønstre, som var blevet kortlagt i den indledende fase, og gjorde det muligt at drage statistisk sikre konklusioner om danskernes holdning og adfærd i relation til digital svindel.

Som en del af analysen udviklede vi også en segmenteringsmodel, der identificerede fire distinkte persontyper baseret på danskernes tilgang til digital sikkerhed og svindel – uafhængigt af klassiske demografiske skel. Denne segmenteringsmodel har skabt et stærkt udgangspunkt, for at kunne målrette kommunikationen, og bidrage til den fremadrettede forebyggelse.

Key outputs for
Forbrugerrådet Tænk & Tryg

Undersøgelsen har givet Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden et solidt og brugbart vidensgrundlag til at styrke forebyggelsen af digital svindel i Danmark. Gennem både kvantitative data og kvalitative indsigter har projektet dokumenteret udbredelsen af digital svindel, og afdækket hvordan danskerne forholder sig følelsesmæssigt og praktisk til den stigende trussel. Særligt værdifuldt var udviklingen af segmenteringsmodellen med de fire persontyper, som nu kan bruges til at målrette kommunikationen, så budskaber og indhold målrettes efter danskernes forskellige behov, tilgange og tabuer i relation til digital svindel.

Wilke og Forbrugerrådet Tænk udarbejdede desuden i fællesskab en rapport, der indkapsler alle nøgleindsigter og -anbefalinger fra studiet. Den er offentligt tilgængelig og kan læses her

Wilke leverede en relevant analyse i høj kvalitet. Opgaveløsningen og hele samarbejdsprocessen bar præg af, at Wilke havde stor forståelse for både emnet og for vores organisation og vores behov. Vi oplevede desuden stor fleksibilitet i opgaveløsningen og god og effektiv kommunikation undervejs
— Nina Gram, Analysespecialist, Det Kongelige Teater

Forstå hvad der driver dine kunder med segmentering

Få et spændende indblik i, hvordan du med segmentering kan skabe en dybere forståelse for, hvem dine kunder egentlig er – og hvad der driver deres valg. Vi viser dig, hvordan segmentering kan bruges til at definere målrettede strategier, skabe et fælles sprog i organisationen og optimere både kommunikation, produkter og kundeoplevelser.

Vil du have et større indblik
i din målgruppe?

Tag fat i Søren og få hjælp til at opnå en dybere forståelse for dine kunders behov og drivere!