UDFORDRING

Hvordan kan danske landmænd forbedre deres bundlinje gennem energibesparelser?

Udfordring.

For at Danmark kommer i mål med en 70 %’s reduktion af sin CO2 udledning frem mod 2030 ønskede Energisparesekretariatet under Energistyrelsen at afvikle en kampagne med det mål at fremme energirigtig belysning og ventilation i staldene og energibesparelser for op imod 200 mio. kroner på de danske landmænds bundlinjer.

Proces.

Energibureauet, som består af bureauet Nordlid, konsulentvirksomheden Viegand Maagøe og Wilke, skabte en kampagne som inddrog både landmænd, landbrugskonsulenter, samarbejdspartnere og organisationer i en netværkskampagne omfattende både lokale møder med landmænd, videoer, cases, gode råd, individuel rådgivning på de enkelte landbrug og selvfølgelig PR og medieindsats i fagmedier.

Resultater.

Netto 70% af de landmænd, der teoretisk kunne eksponeres for kampagnen, kan rent faktisk huske den, og af disse har 46% fået ny viden og har fået en mere positiv holdning til energirigtig belysning og ventilation i staldene. Blandt samtlige landmænd, der teoretisk kunne blive eksponeret, er hele 39% blevet aktiveret, dvs. at de på eget initiativ har taget kontakt til landboforening, landbrugskonsulent eller fx elinstallatør for at høre mere/få udarbejdet tilbud.

Energibesparelser fører til en forbedret bundlinje.

Kornmark
 

I efteråret 2017 blev kampagnen Energihøsten lanceret, med det formål at fremme energibesparelserne i den danske landbrugssektor.

Energibureauet, der udgøres af Nordlid, Viegaand Maagøe og Wilke, har skabt kampagnen på baggrund af mange års indsigt og erfaring indenfor energispareområdet. Opgaven løses for Energistyrelsen, der for første gang målretter en kampagne mod landbruget. Målsætningen er energibesparelser op imod 200 millioner kroner på bundlinjen.

Kampagnen har til formål at aktivere samarbejdspartnere, og skal altså hjælpe de danske landmænd med at gøre det hurtigere og mere effektivt at overgå til de nye mere energibesparende løsninger inden for bl.a. belysning og ventilation.

De lokale netværk, landbrugskonsulenterne og landmændene selv er de bedste talerør for både at skabe opmærksomhed omkring energibesparelser, men også rent faktisk udføre dem.
— Jan Køhler, Direktør for Strategi, Kreativitet og Innovation i Nordlid

Vores approach.

Vi byggede kampagnen op baseret på mange års indsigt i og erfaring med energibesparelser, kombineret med en dyb forståelse af landmænd, som en passioneret og stolt faggruppe med blik for både økonomi og dyrevelfærd. Med det udgangspunkt skabte vi kampagnen ”Energihøsten” hvor vi både dokumenterede en bedre økonomi og en bedre dyrevelfærd ved at skifte til LED-belysning og energirigtig EC/PM ventilation i staldene.

Key outputs for Energibureauet.

Samlet for kampagnen gælder, at den har langt mere end opfyldt sine målsætninger. Især hvad angår evnen til at skabe ny viden og et positivt holdningsskifte til energirigtig belysning og ventilation samt evnen til at aktivere landmændene (har selv opsøgt information og/eller rådgivning) har kampagnen langt overgået de succeskriterier, der på forhånd var opstillet i samarbejde med Energisparesekretariatet. Ligeledes er det lykkedes at involvere langt flere landboforeninger end målsat. Kampagnen har således skabt afsættet for at høste energibesparelser i landbruget og CO2 besparelser for Danmark.

Søren Pedersen

Søren står klar til at hjælpe dig!

Han og resten af vores skarpe Energy team står klar til at hjælpe dig.