UDFORDRING

 Hvordan afdækker vi udviklingen
i B2C E-handlen i Danmark?

Udfordring.

E-handel fortsætter med at fylde mere og mere i adskillige brancher, og det er derfor nødvendigt at have en finger på pulsen ift. udviklingen. Men hvordan holder vi styr på, hvordan det går med E-handlen i Danmark, når vi ikke kan få adgang til hver danskers bankoplysninger? Dansk Erhverv Digital (tidligere FDIH) ønsker at lave den mest retvisende analyse af E-handlen i Danmark for at hjælpe erhvervslivet med at forstå udviklingen på området.

Proces.

Siden 2013 har Wilke i samarbejde med Dansk Erhverv Digital (Tidl. FDIH) spurgt de danske E-handelskunder om, hvordan de agerer på nettet, når de handler. Ved at spørge indtil folks online handel inden for den seneste uge og ligge vores dataindsamling jævnt hen over måneden, sikrer vi bedre svar på antallet af handler og beløb man bruger online. Vi overvåger ugentlige handler, samt den generelle online handelsfrekvens i den danske befolkning og derfor bliver vi i stand til at sige noget om danskernes adfærd, når det kommer til onlinehandel.

Resultater.

Ved at lave denne undersøgelse har Dansk Erhverv Digital hver måned en rapport til sine medlemmer, hvor de får et overblik over E-handlens udvikling inden for diverse kategorier i forhold til; forbrug, antal handler, gennemsnitsprisen på onlinekøb i pågældende måned, aktuelle E-handelstemaer for pågældende måned, mm.

olia-nayda-redYVxf2BEk-unsplash (1).jpg

Kom i dybden med E-handel.

 

Med stigende online handel er det vigtigere end nogensinde at have styr på udviklingen i BTC E-handel. Dansk Erhverv Digital vil overskueliggøre denne udvikling og gennem deres analyse hjælpe virksomhederne med at belyse:

  • Hvilken udvikling ser vi inden for forskellige brancher i forbrug og handler?

  • Hvor meget E-handles der hver måned og på årsbasis?

  • Hvilke aktuelle temaer gælder for E-handlen måned for måned?

  • Hvordan handlerne danskerne på nettet?

  • Hvordan betaler danskerne ved e-handelskøb?

  • Hvordan leveres produkterne?

  • Hvilke virksomheder fylder mest ift. E-handel?

Danskerne forbrug på ikke-abonnementskøb

Dansk Erhverv Digital tilbyder derudover både en halv- og helårsrapport, hvor der dykkes yderligere ned i forskellige temaer. Rapporten dækker emner som:

  • Levering

  • Betaling

  • Returnering

  • Købsproces

  • Inspirationskanaler

  • Indlands- vs. Udlandskøb

Resultatet er dermed en meget robust undersøgelse, som kan bidrage til den svære opgave at afdække danskernes onlinekøb og estimere den samlede E-handel. Den giver samtidig Dansk Erhverv Digitals medlemmer mulighed for at følge med i de vigtigste områder inden for E-handel og holde sig opdateret på aktuelle temaer, som kan påvirke deres egen måde at drive E-handel på.

Handel og forbrug DE (4) (1).png

Vores Approach.

 Vi indsamler fast 1200 besvarelser om måneden jævnt fordelt på hver uge, hvor vi spørger ind til, hvad man har købt online i løbet af den seneste uge. Herved kommer vi tættere på de reelle købssituationer og kan få afdækket disse. Dette har resulteret i over 14.000 besvarelser på årsbasis fra folk, som har handlet online. Dette giver mulighed for forskellige nedbrud og fokuspunkter i analysen, samt tilbyder en robusthed i datagrundlaget.

Der spørges specifikt ind til både abonnements- og Ad hoc køb, fordi begge dele er en del af den samlede E-handel. Vi holder fast øje med, hvor mange der har handlet online inden for den seneste uge og hvordan den generelle handelsfrekvens er online for den brede danske befolkning.

Ved at have et national repræsentativt udsnit af befolkningen, en stor sample size, og en tilbagevendende tracking af forbruget, har vi skabt en god base for at arbejde struktureret med E-handel. Både ift. at kende til det helt generelle forbrug, men også de aspekter, som kan have stor effekt på ens egen virksomhed, da man gerne skal være så relevant som muligt – også online.

 Danskernes forbrug på internettet de seneste 12 måneder

Har du handlet mere eller mindre på internettet
de sidste 12 måneder sammenlignet med tidligere?

Statistik oversigt

Sammenlignet med de sidste 12 måneder, forventer du så
at handle mere eller mindre på nettet de næste 12 måneder?

Statistisk oversigt
Oversigt over de mest benyttede webbutikker

Key outputs for Dansk Erhverv Digital.

 Dansk Erhverv Digital har gennem analysen været i stand til at hjælpe danske virksomheder med information omkring udviklingen i BTC E-handlen i Danmark.

Undersøgelsen har været med til at:

  • Estimere onlineforbruget i Danmark splittet ud på forskellige kategorier

  • Afdække forholdet imellem indlands- og udenlandskøb (også på kategoriniveau)

  • Skabe overblik over anbefalingsvilligheden for virksomheder ved online køb - både på kategoriniveau og for den enkelte virksomhed (hvis de er blandt de mest besøgte)

  • Give input til de bedste betalingsmuligheder og leveringsmuligheder der skal tilbydes forbrugerne

  • Give overblik over årsager til returnering inden for forskellige kategorier

  • Give onlinevirksomheder indblik i de større trends som sker inden for online handel

Morten Schrøder

 Tag fat i Morten her.