UDFORDRING

Hvilke virksomheder gør en stor indsats for at fremme den grønne agenda igennem bæredygtige tiltag?

Udfordring.

Bæredygtighed er mange ting, men her fokuserer vi på klima og miljø. Dette områdes vigtighed stiger stødt både generelt for samfundet, men også blandt forbrugere. Disse har dog svært ved at vurdere, hvilke produkter og virksomheder der er mere bæredygtige end andre.

For at få hjælp til at vurdere, hvilke cases der skal fokuseres på, har Børsen indgået samarbejde med Wilke til at hjælpe med at udvikle en scoringsmodel til udvælges af relevante cases, som skal fremhæves.

Proces.

Wilke startede et fast samarbejde med Børsen og det nedsatte advisory board for at danne grundlaget for spørgerammen som blev brugt til at udarbejde en scoringsmodel og en liste med temaer, som skulle afdækkes om bæredygtighed.

Vi har desuden lavet interviews med både forbrugere, virksomheder og ansatte.

Resultater.

Resultatet af dette har været en succesfuld kampagne for Børsen, som har resulteret i mange tilmeldte cases, som er ved at blive gennemgået af Advisory boardet efter at Wilkes scoringsmodel har hjulpet med at identificere de mest lovende cases.

I tillæg til dette er der kommet en lang række indsigter om bæredygtig fra flere forskellige vinkler, som skal bruges til både master classes og artikler på Børsen.

Hvordan lever man som virksomhed op til de stigende forventninger?

Cykel der holder i græs

Virksomheder får stillet større og større krav, fra både myndigheder, partnere og ikke mindst kunderne.

Men mange virksomheder har dog svært ved at holde styr på både EU taksonomi, relevante tiltag, CO2 regnskaber osv. Børsen vil gerne bidrage med inspiration til erhvervslivet og har derfor sat sig for at udgive historier om gode bæredygtige cases, samt afholde store summits og master classes om bæredygtighed.

Derudover har Wilke fået til opgave at indsamle viden om opfattelsen af bæredygtighed for både:

  • Forbrugere

  • Virksomheder

  • Ansatte

Vores Approach.

Der blev foretaget en foreløbig undersøgelse blandt erhvervsaktive danskere, som gav os indblik i danskernes vidensniveau, når det kommer til bæredygtighed. Ud fra denne fik vi afklaret, hvad man kan spørge danskerne om.

Efterfølgende blev der foretaget undersøgelser blandt:

  • Forbrugere via online interviews

  • Virksomheder gennem telefon interviews

  • Ansatte via online interviews

Derudover blev der lavet en indmeldelsesformular i samarbejde med Børsen, som blev uploadet til Børsens hjemmeside og er blevet brugt som rekrutteringskanal for at sammensætte en liste med relevante cases som Børsen kan præsentere.

Udover dette projekt har Wilke en bæredygtighedsmonitor som hjælper virksomheder med at:

  • Identificere de områder/initiativer, som vil give mest brandværdi for penge.

  • Kunne prioritere indsatser.

  • Identificere gabs imellem forbrugernes forventninger og virksomhedens performance på det bæredygtige område.

  • Identificere gabs mellem egen performance og konkurrenter eller andre typer af virksomheder.

Key outputs for Børsen.

Kampagnen har udover et stort antal tilmeldte cases, resulteret i en lang række indsigter om bæredygtighed fra flere forskellige vinkler, som skal bruges til både master classes og artikler på Børsen.

Desuden har Børsen fået:

  • Hjælp til evaluering af bæredygtige cases

  • Indsigter til input til Master classes

  • Indsigter til brug af artikler

 
Morten Schrøder

 Tag fat i Morten her.

Han står klar til at svare på dine spørgsmål om bæredygtighed!