UDFORDRING

Hvordan kan Ascom få en bedre forståelse af sygeplejerskens arbejdsdag gennem antropologiske studier?

Udfordring.

Ascom ønskede at få en bedre forståelse af sygeplejerskens hverdag - minut for minut. Ascom ønskede at få et dybdegående indblik i arbejdsopgaverne, tidsforbruget og graden af unødvendigt dobbeltarbejde, som sygeplejersker på danske hospitaler har. Disse ønsker bunder i, at Ascom gerne vil optimere arbejdsprocesserne og gøre information og data tilgængelige, præcis når der er behov for det.

Proces.

Wilke gennemførte et omfattende antropologisk studie, der gav et præcist billede af, hvad sygeplejersken bruger sin tid på, når hun beskæftiger sig med eksempelvis administration. Studiet afdækkede blandt andet antallet af IT-systemer og antal og type af dobbeltregistreringer der blev foretaget. Derudover gav studiet et meget detaljeret indblik i arbejdsgangene, på en medicinsk afdeling, og det daglige tidsforbrug til at skabe en reel og nærværende patientkontakt.

Resultater.

Ascom har med studiet fået et stærkt værktøj til at sikre de afgørende dialoger på et helt andet organisatorisk niveau. Ascom har fået en konkurrencemæssig fordel. De kan konvertere indsigterne til et løsningsdesign, der bidrager til en bedre arbejdsdag for sygeplejersken og, som resultat heraf, en bedre patientoplevelse.

Hvordan får vi en bedre forståelse af sygeplejerskens dagligdag?

Mor der holder sit barns hånd

Ascom har på verdensplan installeret mere end 70.000 systemer i industrivirksomheder, psykiatriske institutioner, hospitaler, plejehjem og fængsler.

For at kunne designe løsningerne til at være så optimale som muligt, kræver det også indsigt i den målgruppe, løsningerne skal designes til. Derfor havde Ascom et stærkt ønske om at forstå sygeplejerskens dagligdag og de dertilhørende frustrationer og udfordringer, der opstår i forbindelse med dobbeltarbejde. Dobbeltarbejde der tager tid fra en nærværende patientkontakt.

 
Studiet har virkelig været vejen ind til dialoger på et helt andet organisatorisk niveau. Vi oplever, at det har givet os en konkurrencemæssig fordel, fordi vi har brugt tid på at sætte os ind i, hvad der sker for en sygeplejerske i løbet af en arbejdsdag. En viden som vi kan konvertere til et løsningsdesign, der bidrager til en bedre arbejdsdag for sygeplejersken og i sidste ende en bedre patientoplevelse. Vi er i vores dialoger gået fra en dialog om produkter til en dialog med fokus på det mere værdibaserede
— Bent Andersen, Sales Manager, Ascom Denmark A/S

Vores Approach.

Wilke gennemførte en række omfattende antropologiske studier på danske hospitaler. I studierne indsamlede Wilke en lang række informationer. Heriblandt data om de enkelte arbejdsopgaver, deres belastning i løbet af en dag og hvilke opgaver der blev udført dobbelt - og som kostede værdifuld tid i en i forvejen tætpakket arbejdsdag.

Baseret på indsigterne fra studiet fik Ascom et samlet overblik og kendskab til sygeplejerskens reelle dagligdag. Det muliggjorde samtidig, at Ascom kunne øge lydhørheden på højere organisatoriske niveauer, som er dem, der træffer beslutningerne om driftsoptimering. Og endelig kunne Ascom gå i gang med at designe endnu bedre løsninger, som skaber en bedre hverdag for sygeplejersken og dennes patienter.

Key outputs for Ascom.

Ascom blev i stand til at forstå den målgruppe, de designer deres løsninger til. På den måde sikrer Ascom en større tilfredshed med deres produkt qua den lettede arbejdsgang. Samtidig giver studiet Ascom et stærkt, strategisk værktøj i forhold til at kunne italesætte konkrete pains blandt danske sygeplejersker overfor beslutningstagerne.

Ascom fik:

  • Dybdegående indblik i deres målgruppes dagligdag

  • Kendskab til de udfordringer der eksisterer i dag, og dermed et off-set til at designe løsninger der afhjælper disse problemer

  • En konkurrencemæssig fordel grundet bedre og mere dybdegående kendskab, til målgruppen der designes til.

Morten Schrøder

Morten står klar til at hjælpe dig!

Han og resten af vores skarpe Media & Telco-team står klar til at hjælpe dig.