Category Entry Points (CEP)

Læs om hvordan Category Entry Points hjælper dig med at forstå, hvornår
og hvorfor forbrugerne vælger dit brand.

Download whitepaper
Book et møde

Hvad er Category Entry Points (CEP)?

Category Entry Points (CEP’er) er de mentale døre, der åbnes i forbrugerens bevidsthed, når et behov eller en situation opstår. De forbinder:

situation → behov → kategori → brand

og fungerer som broen mellem kontekst og valg.

Hver gang vi får lyst til noget, starter det med en trigger. Det kan f.eks. være sult, tørst, en social anledning eller et praktisk problem. Triggeren aktiverer et CEP, som f.eks. kunne være ”Noget forfriskende at drikke”. Dén trigger leder så tankerne hen mod en kategori såsom ‘kolde drikkevarer’ og videre til et brand som f.eks. Coca-Cola.

Når brandet dukker op, følger dets følelsesmæssige og funktionelle associationer med. I Coca-Colas tilfælde kunne det f.eks. være noget der rimer på ‘iskold’, ‘boblende’, ‘social hygge’ osv. Ja, du kan næsten smage det, ikke?

CEP’er handler altså ikke blot om brand awareness, men om at skabe relevans i en kontekst. Med andre ord handler det om at forstå hvor, hvornår og hvorfor brands bliver valgt!

Er du klar på at mærke mekanismen selv?

+ 45 51 64 02 93
pna@wilke.dk

Hvad tænker du på,
hvis jeg siger ‘fastfood’ eller
‘noget forfriskende at drikke’?

Måske du tænkte på en bestemt fastfood kæde som McDonalds eller Burger King? Som du kan se er den mentale købsrejse allerede startet.
Du har formentlig været på den mentale købsrejse mange gange før, hvor du trængte til noget forfriskende at drikke og vupti... kort tid efter stod du med en kold Coca-Cola i hånden (altså medmindre at du er en af dem, der er mere til Pepsi Max!). Men utallige tilsvarende mentale købsrejser finder også sted med andre triggers og brandvalg. Så lad os for god ordens skyld lige tage et par eksempler her:

En ensfarvet, tealfarvet baggrund.
Illustration af en person, der drikker Cola, med tekstbokse der beskriver trigger, cerebrale tanker, beslutningsfiltre, brand og associationer relateret til at drikke Cola på en varm sommerdag.

Eksempel på CEP:

Værdien af Category Entry Points

Når du arbejder strategisk med CEP’er, opnår du en dybere forståelse af både forbrugeradfærd og brandets rolle.
Det skaber værdi på tværs af marketing, innovation og salg.

Du får:

Illustration af en hjerne med fokus på hjernen, omkranset af en cirkel og med tekst, der siger 'Brain health' og 'Mental health'.

Større mental tilgængelighed – dit brand bliver tænkt på oftere

Bedre kommunikation og storytelling – fordi du ved, hvilke følelser og behov du skal tale ind i

Ikon med to tale bobler, symboliserer kommunikation eller samtale.
En grafisk illustration af et mål med en pil, der rammer centrum.

Stærkere relevans i situationen – du rammer, når behovet opstår

Et diagram med en tallinje viser stigningen i priser, hvor prisen går op fra 100 kr til 250 kr. i løbet af perioden. Spannet er 50 kr. til 150 kr. .

Øget indsigt i prisfølsomhed og drivers – så du kan differentiere på det, der betyder mest

CEP’er giver dig en mere virkelighedsnær forståelse af,

hvordan og hvorfor
forbrugeren vælger

At arbejde med CEP’er handler om at forbinde forbrugerens virkelige situationer med brandets mentale position. Det kan ske på flere niveauer - fra enkle identifikationer til komplekse kvantitative modeller. Arbejdet med CEP’er kan beskrives som en stige, hvor man bevæger sig fra det simple til det avancerede:

Sådan arbejder du med CEP´er

FRA INDSIGT TIL EKSEKVERING

Sådan hjælper vi dig

Vi guider dig gennem tre faser, fra indsigt til handling:

#1 ANALYSE

  • Vi identificerer og kvantificerer de vigtigste Category Entry Points i din kategori.

#2 PRIORITERING

  • Vi vurderer potentiale og styrke på tværs af CEP’er - og viser, hvor dit brand kan vinde mest.

#3 EKSEKVERING

  • Vi oversætter indsigterne til konkrete initiativer inden for marketing, innovation og positionering.

Vi arbejder tæt sammen med dig, så CEP-indsigterne bliver forankret i hele organisationen, ikke bare i marketingafdelingen.

Fire firepuzzle bestående af fire puslespidsler i forskellige nuancer af blå.

Category Entry Points (CEP)
- når behov møder brand

Få et spændende indblik i, hvordan du med Category Entry Points kan forstå, hvornår, hvor og hvorfor forbrugerne vælger dit brand.

Vi viser dig, hvordan CEP’er kan bruges til at gøre dit brand mere mentalt tilgængeligt, skabe stærkere relevans i de afgørende øjeblikke og koble marketing, innovation og salg gennem et fælles sprog om forbrugerens virkelige behov og situationer.

Download Whitepaperet her 👇🏼

Philip er klar til at hjælpe dig godt i gang!

Så ræk endelig ud til mig - Vi tager altid gerne en uforpligtende snak om potentialet for jeres virksomhed