Category Entry Points (CEP)
Læs om hvordan Category Entry Points hjælper dig med at forstå, hvornår
og hvorfor forbrugerne vælger dit brand.
Hvad er Category Entry Points (CEP)?
Category Entry Points (CEP’er) er de mentale døre, der åbnes i forbrugerens bevidsthed, når et behov eller en situation opstår. De forbinder:
situation → behov → kategori → brand
og fungerer som broen mellem kontekst og valg.
Hver gang vi får lyst til noget, starter det med en trigger. Det kan f.eks. være sult, tørst, en social anledning eller et praktisk problem. Triggeren aktiverer et CEP, som f.eks. kunne være ”Noget forfriskende at drikke”. Dén trigger leder så tankerne hen mod en kategori såsom ‘kolde drikkevarer’ og videre til et brand som f.eks. Coca-Cola.
Når brandet dukker op, følger dets følelsesmæssige og funktionelle associationer med. I Coca-Colas tilfælde kunne det f.eks. være noget der rimer på ‘iskold’, ‘boblende’, ‘social hygge’ osv. Ja, du kan næsten smage det, ikke?
CEP’er handler altså ikke blot om brand awareness, men om at skabe relevans i en kontekst. Med andre ord handler det om at forstå hvor, hvornår og hvorfor brands bliver valgt!
Er du klar på at mærke mekanismen selv?
+ 45 51 64 02 93
pna@wilke.dk
Hvad tænker du på,
hvis jeg siger ‘fastfood’ eller
‘noget forfriskende at drikke’?
Måske du tænkte på en bestemt fastfood kæde som McDonalds eller Burger King? Som du kan se er den mentale købsrejse allerede startet.
Du har formentlig været på den mentale købsrejse mange gange før, hvor du trængte til noget forfriskende at drikke og vupti... kort tid efter stod du med en kold Coca-Cola i hånden (altså medmindre at du er en af dem, der er mere til Pepsi Max!). Men utallige tilsvarende mentale købsrejser finder også sted med andre triggers og brandvalg. Så lad os for god ordens skyld lige tage et par eksempler her:
Eksempel på CEP:
Værdien af Category Entry Points
Når du arbejder strategisk med CEP’er, opnår du en dybere forståelse af både forbrugeradfærd og brandets rolle.
Det skaber værdi på tværs af marketing, innovation og salg.
Du får:
Større mental tilgængelighed – dit brand bliver tænkt på oftere
Bedre kommunikation og storytelling – fordi du ved, hvilke følelser og behov du skal tale ind i
Stærkere relevans i situationen – du rammer, når behovet opstår
Øget indsigt i prisfølsomhed og drivers – så du kan differentiere på det, der betyder mest
CEP’er giver dig en mere virkelighedsnær forståelse af,
hvordan og hvorfor
forbrugeren vælger
At arbejde med CEP’er handler om at forbinde forbrugerens virkelige situationer med brandets mentale position. Det kan ske på flere niveauer - fra enkle identifikationer til komplekse kvantitative modeller. Arbejdet med CEP’er kan beskrives som en stige, hvor man bevæger sig fra det simple til det avancerede:
Sådan arbejder du med CEP´er
FRA INDSIGT TIL EKSEKVERING
Sådan hjælper vi dig
Vi guider dig gennem tre faser, fra indsigt til handling:
#1 ANALYSE
Vi identificerer og kvantificerer de vigtigste Category Entry Points i din kategori.
#2 PRIORITERING
Vi vurderer potentiale og styrke på tværs af CEP’er - og viser, hvor dit brand kan vinde mest.
#3 EKSEKVERING
Vi oversætter indsigterne til konkrete initiativer inden for marketing, innovation og positionering.
Vi arbejder tæt sammen med dig, så CEP-indsigterne bliver forankret i hele organisationen, ikke bare i marketingafdelingen.
Category Entry Points (CEP)
- når behov møder brand
Få et spændende indblik i, hvordan du med Category Entry Points kan forstå, hvornår, hvor og hvorfor forbrugerne vælger dit brand.
Vi viser dig, hvordan CEP’er kan bruges til at gøre dit brand mere mentalt tilgængeligt, skabe stærkere relevans i de afgørende øjeblikke og koble marketing, innovation og salg gennem et fælles sprog om forbrugerens virkelige behov og situationer.
Download Whitepaperet her 👇🏼
Philip er klar til at hjælpe dig godt i gang!
Så ræk endelig ud til mig - Vi tager altid gerne en uforpligtende snak om potentialet for jeres virksomhed