TRYGHED skal stoppe passagernedgangen i den offentlige transport

Lær hvordan du går fra afdækning til forståelse - og fra forståelse til løsninger

#1 HENT WHITEPAPER.

Den negative spiral offentlig transport er ramt af skal brydes nu. Download whitepaperet og læs om de tiltag, vi mener kan vinde passagererne tilbage i den offentlige transport.

#2 LÆS SPARK.

Måske du gik og troede, at mundbind er én af de største årsager til, at passagererne flygter. Det er det ikke. Det handler om noget helt andet - det handler om tryghed.

#3 DELTAG I WEBINAR.

Vi vil rigtig gerne inspirere dig til, hvordan du kan være med til at bryde den negative spiral, der opleves i offentlig transport. Vi afholder derfor et gratis webinar d. 7. januar.

#4 JOIN MASTERCLASS.

I foråret 2021 afholder vi en masterclass. Vi samler de dygtigste praktikere og indspark udefra til at designe løsningerne, der får passagererne tilbage.

Whitepaper_passagernedgang.png

Du kan downloade vores whitepaper lige her

Sådan får vi passagererne tilbage i den kollektive trafik.

Den kollektive trafiks udfordringer er ikke nye. Vi kender kun alt for godt den negative spiral, hvor et vigende passagertal fører til en presset økonomi, der fører til omlægninger af driften, som igen fører til færre passagerer. Men med corona-krisen er der sket noget nyt. En acceleration, en ny virkelighed, hvor markant flere fravælger den kollektive transport til fordel for privatbilismen.

Læs dette whitepaper og få prognosen for den kollektive trafik i 2021, men endnu vigtigere, en dybere forståelse af af de bagvedliggende årsager. Passagerne har ikke kun funktionelle behov - faktisk er det de emotionelle af slagsen, som alle der beskæftiger sig med kollektiv trafik, bør have fokus på i 2021. I whitepaperet giver vi dig konkrete værktøjer til at lave udvikling og tiltag, der kan bremse passagernedgangen. Og så kan du læse cases fra bl.a. HK og Industriens Pension, der begge har arbejdet i dybden med at forbedre oplevelsen for deres brugere.

En redningskrans, ikke en sovepude.

En torsdag eftermiddag i oktober, gik der et lettelsens suk gennem den del af Danmark, der interesserer sig for kollektiv trafik: Den finansieringskrise, der var lagt op til fra 1. januar, blev afblæst af en aftale mellem regeringen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner, der kompenserer for de merudgifter og indtægtstab, som den kollektive trafik oplever.

Uanset hvor vigtig aftalen er, løser den ikke det grundlæggende problem: At passagererne fravælger den kollektive trafik.

Wilke lavede i sommeren 2020 en prognose for den kollektive trafik, der forudså en nedgang i passagermængden i forhold til tiden før corona på 28%. Prognosen viste sig at være foruroligende præcis i forhold til den nedgang på 25-35%, de fleste kollektive trafikselskaber oplevede i eftersommeren.

Wilke opdaterede sin prognose for den kollektive trafik i starten af oktober. Tallene viser en fortsat nedgang i passagerantallet for Metro og letbane på 29-30% for Metro og letbane, busser og tog/s-tog. Prognosens udsigter for de kommende måneder er derfor lige så dystre som den nuværende situation: Der er ikke udsigt til at passagererne kommer tilbage, og den forværring af corona-epidemien vi ser lige nu, gør formentlig kun udsigterne endnu mere dystre.

lee-yan-dym_D-UQTbw-unsplash (1).jpg

Det handler ikke om mundbind

I Wilkes oktober-prognose har vi undersøgt hvilke faktorer, der påvirker passagernes lyst til at benytte den kollektive trafik mest.

I den offentlige debat er det mundbindene, der har fyldt mest. Men når man spørger passagererne, er det slet ikke det, der betyder mest: Opgjort som nettotal er det kun 6% af passagererne der angiver at anvendelsen af mundbind har betydning for deres lyst til at tage bus, tog eller metro/letbane, ligesom det kun er 6% der angiver, at prisen for mundbind har betydning.

Det, der til gengæld har altafgørende betydning er det, man kan kalde de emotionelle parametre. At føle sig tryg når man rejser med kollektiv trafik.
At vide, at man ikke udsætter sig selv og sine nærmeste for unødig smitte.

Udtrykt i nettotal er det 78% der lægger vægt på, at bussen og toget ikke føles overfyldt. 68% angiver, at det at det tydeligt er afmærket, hvor tæt man må stå på hinanden. 64% der lægger vægt på, at de oplever, at der er styr på forholdsreglerne, når de rejser med kollektiv trafik. Og 55% lægger vægt på, at der er personale der sikrer, at reglerne bliver overholdt, hvis de skal rejse med kollektiv trafik.

Og så er der økonomien: Der er en stor overvægt på 70% af passagererne der angiver, at det har betydning for deres lyst til at tage kollektiv trafik, at de kun skal betale for de dage, de bruger den kollektive trafik.

Et redningskrans, ikke en sovepude

Den kollektive trafik har med aftalen om at kompensation fået en redningskrans. Uden den ville det for alvor se sort ud.

Men redningskransen ændrer ikke på, at det grundlæggende problem består: Passagererne forsvinder, og den vigtigste grund til at de gør dét er, at de ikke føler sig trygge ved at tage den kollektive trafik.

Den næst vigtigste grund er, at passagererne ikke vil betale for noget, de ikke har behov for, når de arbejder hjemmefra.

Hvis ikke, der bliver fundet løsninger – løsninger, der passer til de lokale forhold og bygger på input fra passagererne – vil resultatet blive en forstærket tendens til, at danskerne flytter fra den kollektive trafik over i bilerne.

Finansieringsaftalen fra sidste uge vil afbøde de økonomiske konsekvenser af de færre passagerer, men løser jo ikke problemet.

Så det er afgørende, at der hos alle de aktører der beskæftiger sig med kollektiv trafik, bliver sat turbo på at udvikle de løsninger, der er afgørende nu og vil være nødvendige, så langt vi kan se.

Det er dét ansvar, der påhviler alle dem, der vil den kollektive trafik det bedste: At pengene fra regeringen bliver en redningskrans, ikke en sovepude.

Vil du vide mere om, hvordan du kan designe løsninger, der kan få passagererne tilbage i den kollektive trafik? Læs vores nye whitepaper her!

SPARK

Kommer de nogensinde igen?

Corona har betydet en massiv nedgang i antallet af passagerer i den kollektive trafik. Ikke kun i de perioder, hvor samfundet har været helt eller delvist nedlukket, men også på de tidspunkter i efteråret hvor tingene var forholdsvis normale. Wilkes prognoser tyder på, at der kan være tale om en passagerflugt, som aldrig bliver genoprettet.

Da Wilke lavede sin første passagerprognose i sommeren 2020, pegede den på en nedgang i passagerantallet på 30-35%. Den prognose viste sig at være foruroligende præcis i august, september og oktober, som prognosen dækkede.

Vi har opdateret prognosen flere gange og har hver gang konstatereret, at passagernedgangen har bidt sig fast. Og har hver gang haft mere ret i vores forudsigelser, end vi havde håbet.

Nu viser den seneste prognose, at passagernedgangen kan have bidt sig fast. Der er en overhængende risiko for, at passagererne ikke vender tilbage, når vi alle er blevet vaccineret og hverdagen bliver normal igen. Så det er ved at være sidste udkald, hvis udviklingen skal vendes.

Men har aktørerne i den kollektive trafik forstået budskabet? Og agerer de på det?

 

Det handler om alt andet end mundbind.

mundbind2.png

I debatten om den kollektive trafik er der blevet talt og skrevet meget om mundbindene. Men det er ikke mundbindene, der gør den store forskel: 38% af passagererne tilskriver mundbindene meget stor eller stor betydning for deres lyst til at tage kollektiv trafik, men 54% siger at det slet ikke har betydning eller kun har ringe betydning.

Det, der betyder noget for passagererne, er om de føler sig trygge. At de føler, der er styr på smittespredningen, når de tager den kollektive trafik. Det ser vi mest tydeligt i forhold til oplevelsen af, om bussen/toget føles overfyldt: 72% af passagererne siger at det har meget stor eller stor betydning, og kun 23% siger at det har ingen eller kun ringe betydning.

Vi ser det også i forhold til oplevelsen af, om der er styr på forholdene i forhold til corona-smitten: 73% af passagererne siger at det har meget stor eller stor betydning for deres lyst til at vende tilbage til den kollektive trafik, men kun 19% siger at det har ringe eller slet ingen betydning.

 
pris (1).png

Selvfølgelig betyder det også noget, om man skal betale for de dage, man ikke bruger den kollektive trafik: 62% af passagererne siger at det har meget stor eller stor betydning at de kun skal betale for de dage hvor de bruger den kollektive trafik, mens 22% siger at det har ingen eller ringe betydning.

Pointen er derfor lysende klar:

 

Det er nu, hvis udviklingen skal vendes!

Det er en bunden opgave at sikre, at passagererne vender tilbage til den kollektive trafik. En opgave, som alle der har en interesse i den kollektive trafik bliver nødt til at tage på sig.

Budskabet om, at det handler om tryghed og følelsen af, at der er styr på tingene, er ikke til at misforstå. Spørgsmålet er i stedet, om aktørerne der står for den kollektive trafik har taget det til sig. Og ikke mindst, om de kan og vil udvikle de løsninger, som er svaret?

Indtil nu tyder det ikke på det. Den almindelige passagerer oplever færre passagerer i togen, bussen eller metroen. Men jo ikke en væsentligt anden tilgang. Ingen felter på gulvet der viser, hvor tæt man må stå. Ikke personale på perronerne, der sørger for at skride ind, hvis der er brug for det. Og slet ikke det overordnede budskab om, at det er trygt at tage den kollektive trafik.

Et fornuftigt bud er, at den kollektive trafik vil være præget af nedlukninger i hvert fald et halvt år endnu. Det er for længe at vente, for verden står ikke stille. Og passagererne er allerede på vej over i deres biler, som de forventer at bruge mere end de allerede gør i dag.

Det er nu eller aldrig for den kollektive trafik. For vi risikerer, at passagererne aldrig kommer igen.

 
Prognose (2).png
 

Webinar om løsninger i den kollektive trafik.

Derfor inviterer Wilke til et webinar om udvikling af løsninger i den kollektive trafik. Du kan møde nogle af Wilkes specialister og Martin Krogh fra Fynbus, der fortæller om deres erfaringer. Vi vil samtidig præsentere den seneste prognose for den kollektive trafik.

 
WakeUp_logo.png
 

WakeUp - Sådan skaber du løsninger, der får passagererne tilbage i den kollektive trafik

En redningskrans, ikke en sovepude

Wilke lavede i sommeren 2020 en prognose for den kollektive trafik, der forudså en nedgang i passagermængden i forhold til tiden før corona på 28%. Prognosen viste sig at være foruroligende præcis i forhold til den nedgang på 25-35%, de fleste kollektive trafikselskaber oplevede i eftersommeren.

Wilke opdaterede sin prognose for den kollektive trafik i starten af oktober. Tallene viste, at nedgangen havde bidt sig fast. Igen har prognosen vist sig at være uhyggeligt præcis. Og hvad værre er: Vores prognose for den kollektive trafik forudser et yderligere fald i perioden 1. december til 1. marts 2021.

Vores data viser, at det først og fremmest handler om at få passagererne til at føle sig trygge. At give dem opfattelsen af, at der er styr på smittespredningen, at der ikke er for mange passagerer med bussen og toget.

Men hvordan giver man passagererne den opfattelse? Hvilke lokale løsninger kan du udvikle, som er svaret på dine passagerers bekymring og som giver dem lyst til at komme tilbage til bussen, toget eller metroen? 

Dét kan du høre mere om på et WakeUp, som Wilke holder 9. februar fra 09.00-10.00, hvor du kan glæde dig til hele tre spændende indlæg!

Program:

Henrik Andersen, Head of Public and Transportation, Wilke. Henrik introducerer til de nyeste passagerprognoser og udforsker passagerernes motiver og barrierer for at tage bussen eller toget.

Martin Bødker Krogh, Kommunikationschef, Fynbus. Martin fortæller om 2-3 konkrete tiltag som Fynbus har sat i værk for at imødekomme passagerernes behov for tryghed og sikkerhed på rejsen. Vi får indblik i hvordan passagererne tager i mod det og hvordan Fynbus løbende justerer aktiviteterne baseret på kundeindsigter.


Sanne Nissen Møller,
Human Insights Director, Wilke. Sanne slutter programmet af med at give konkrete bud på, hvordan man kan udvikle effektive løsninger, som imødekommer passagerernes behov og påvirker deres adfærd.

Når du tilmelder dig WakeUp, signes du op til Wilkes nyhedsbrev. Du kan altid melde dig fra, og vi lover ikke at spamme!

 

MASTERCLASS

Sådan skaber du løsninger, der får passagererne tilbage i den kollektive trafik!

I løbet af januar og februar afholder vi en masterclass for den kollektive trafik. Her samler vi de dygtigste praktikere og indspark udefra i forhold til at designe de løsninger, der skal vende udviklingen i den kollektive trafik. Du kan skrive dig op nedenfor, hvis du vil holdes opdateres om masterclass’en.

 

Skriv til Morten!

Han står klar til at hjælpe dig.

Her er nogle af dem, vi har hjulpet.

 
 
Scandlines.png
Fynbus.png
 
Rejsekort.jpeg
 
Transportministeriet.jpg
DSB.png
 
 
Movia.png
Rejseplanen.jpeg
TBST-og-Milj%C3%B8logo.jpg
Midttrafik.png