En guide til arbejde med din prissætning

#1 PRØV VORES QUIZ

Hvad er dine udfordringer ift. prissætning? Vi har lavet en kort quiz, med de mest relevante udfordringer i forbindelse med prissætning. Prøv quizzen og se hvilke tiltag, som kan agere en hjælpende hånd til dine udfordringer.

#2 LÆS WHITEPAPER

Vi tager dig fra A-Å om alt der relaterer sig til arbejdet med prisstrategi. I guiden får du også mere end 10 konkrete værktøjer, til hvordan du skal kommunikere din prisstrategi, så forbrugerne forstår den. Om det drejer sig om fastsættelsen af priser på et ny produkt, rabatter og tilbud eller noget helt tredje, så har vi en proces for dette.

#3 KONTAKT OS

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Philip. Han og resten af teamet har stor viden inden for prisstrategier, og står klar til at hjælpe og rådgive din virksomhed.

Hvordan sikrer du den mest optimale prisstrategi?

Prissætning er langt mere end blot et spørgsmål om at fastsætte et tal. Det kræver en helhedsorienteret tilgang, hvor man kombinerer flere perspektiver for at sikre den mest optimale prisstrategi. Pris bør ikke kun sættes ud fra et internt “inside-out” perspektiv, hvor man alene ser på egne omkostninger og mål. På samme måde er det heller ikke tilstrækkeligt kun at basere beslutningen på forbrugertests. For at lykkes med prissætning er det nødvendigt at se hele billedet – og det indebærer at inddrage markedet, forretningen og forbrugerne i en sammenhæng.

Det betyder, at du skal analysere den eksisterende prisstruktur i markedet for at forstå konkurrencevilkårene. Du skal inddrage din egen forretning for at afdække, hvordan pris spiller en rolle, hvilke begrænsninger der findes, og hvilke muligheder du kan udnytte. Her er det også vigtigt at holde prisstrategien op imod den generelle vækst- og positioneringsstrategi for at sikre synergi og sammenhæng i virksomhedens samlede retning.

Samtidig skal du dykke ned i forbrugernes adfærd og psykologiske mekanismer for at forstå, hvordan de reagerer på prisændringer, og hvilken effekt det har på produktets efterspørgsel og markedets dynamik. Endelig er det afgørende at kunne eksekvere prissætningen korrekt – uanset om det handler om prisstigninger, rabatstyring, lancering af nye produkter, porteføljeoptimering, abonnementsløsninger eller værdibaseret prissætning.

I vores whitepaper kommer vi ind på, hvilke metoder vi bruger for at finde den rigtige pris, som bedst afspejler den oplevede værdi i produkter. For vores erfaring er, at det ofte ikke er den laveste pris der er den bedste løsning, men derimod bytteforholdet mellem hvad forbrugeren får og hvad de giver, der er lige så afgørende som den umiddelbart lave pris. Derfor arbejder vi både med A/B test, prisfølsomhedsmålinger og conjoint analyser, som sikrer vi en datadrevet og holistisk tilgang, som både maksimerer værdien for kunden og optimerer forretningens resultater.

+ 45 51 64 02 93
pna@wilke.dk

Prisen har aldrig spillet en større rolle

Krigen i Ukraine, stigende energi- og råvarepriser og dermed stigende inflation, har i høj grad påvirket danskernes prisbevidsthed. Vi befinder os i et meget usikkert marked med stigende fremtidige omkostninger, og spørgsmålet er i hvilken grad man kan skubbe dem videre til næste led i værdikæden. Den rigtige prissætningen er derfor mere vigtig end før. Både når det kommer til nye højere hyldepriser og til at kunne tilbyde de rigtige rabatter. Af samme grund bør du overveje din prisstrategi nøje, da den både afspejler den værdi forbrugeren tillægger dine produkter, samt den pris du ønsker.

I denne guide kommer vi i det efterfølgende ind på, hvilke metoder vi bruger for at finde den rigtige pris, som bedst afspejler den oplevede værdi i produkter. For vores erfaring er, at det ofte ikke er den laveste pris der er den bedste løsning, men derimod bytteforholdet mellem hvad forbrugeren får og hvad de giver, der er lige så afgørende som den umiddelbart lave pris. Derfor arbejder vi både med A/B test, prisfølsomhedsmålinger og conjoint analyser.

/Carl Mikael Jespersen, Head of Consumer Goods og Christian Knudsen, Head of Retail & E-commerce

Vil du have de bedste hacks til lige præcis din udfordring?

Tag quizzen og få de hacks, der bedst hjælper dig!

Sådan sætter du de rigtige priser der styrker differentiering, løfter salg og forøger din bundlinje

I en konkurrencepræget virkelighed er prissætning ikke blot et spørgsmål om tal – det er et strategisk greb, der former forbrugeradfærd, brandopfattelse og virksomhedens bundlinje. Dette whitepaper introducerer Wilkes tilgang til smart prissætning, som forener forretningsmål, markedsforhold og forbrugerindsigter i ét samlet beslutningsgrundlag. Formålet er at skabe strategier, der både understøtter vækst og styrker brandets position.

I whitepaperet kan du blive klogere på:

  • Hvordan du tester og tilpasser prisniveauer til markedets følsomhed

  • Hvordan du introducerer nye produkter og pakker, der skaber højere opfattet værdi

  • Hvordan du eksekverer prisændringer uden at miste kundernes tillid

  • Hvordan du bruger prispsykologi og forbrugerindsigt aktivt i dine beslutninger

  • Du får desuden seks konkrete prishacks til at justere dine priser

Du kan downloade rapporten her - god læselyst!

Wilkes prissimulator

Hvad skal dit produkt eller service koste? Et spørgsmål du bør stille dig selv, uanset hvilken branche eller virksomhed du befinder dig i. Særligt vigtigt er det dog, hvis du driver en abonnementsforretning. Vi har i Wilke udviklet en prissimulator, der hjælper dit til, bedre at vurdere, hvad dine produkter eller services bør koste. I videoen nedenfor kan du se Per Olander, Senior Data Insights Consultant i Wilke, demonstrere vores prissimulator, som du får leveret skræddersyet til din forretning, når du starter et projekt med Wilke.

Wilkes prissimulator

Forestil dig, at du står med dit eget produkt - måske en forsikring, branchefællesskab, en månedlig kasse med specialkaffe eller håndlavet keramik.

Du overvejer at justere på indholdet, tilføje en ny variant, hæve prisen, eller måske lancere en “premium”-udgave. Men hvad betyder det egentlig for dine kunders præference? Og hvordan påvirker det din omsætning?

Jo, lad os præsentere Wilkes prissimulator — et værktøj, der gør det muligt for dig at eksperimentere med forskellige kombinationer af pris, udvalg og kvaliteter, og se hvordan det påvirker kundernes præference og din potentielle omsætning.

I eksemplet har vi taget udgangspunkt i en slikbutik: Ét koncept kunne have 30 varianter, økologisk og vegansk udvalg samt en attraktiv rabat. Et andet kunne have flere varianter, men færre kvaliteter. Det er dog dig, der bestemmer, hvor mange koncepter du vil sammenligne – og hvilke egenskaber hvert koncept skal have. Når du justerer på udvalget, prisen eller rabatten, kan du med det samme se, hvordan præference og omsætningsværdi ændrer sig.

Det hele starter med ét koncept, og derfra bygger du videre - tilføjer flere, sammenligner og justerer. På den måde får du en fornemmelse af, hvordan små ændringer i produktets sammensætning kan gøre en store forskel i kundernes øjne.

Men pointen er ikke slik. Pointen er dine produkter — og dine kunder.

Om du sælger fysiske produkter, abonnementer eller noget helt tredje, handler det om at finde den rette balance. Kan du tilbyde mere indhold til den samme pris, fordi præferencen stiger markant? Kan du tillade dig at hæve prisen, hvis du samtidig øger kvaliteten af dit produkt? Hvilke parametre har mest betydning for dine kunders valg?

Netop disse spørgsmål, kan vores prissimulator hjælpe dig med at besvare. Du kan prøve simulatoren her

Prøv det selv

  • Du starter med ét koncept – og vælger selv, hvor mange du vil sammenligne. Vil du se forskellen mellem to prisstrategier? Eller fem forskellige kombinationer af rabat og kvalitet? Det er op til dig.

  • Skal koncept A være økologisk, men ikke vegansk? Skal koncept B have flere varianter, men en lavere rabat? Du definerer selv indholdet af hvert koncept – og ser med det samme, hvordan det ændrer præferencen.

  • Hver gang du justerer, opdateres resultaterne. Du kan aflæse både den relative præference (hvor attraktivt konceptet er for kunden) og den forventede omsætningsværdi – direkte i simulatoren.

Og vil du tage det skridtet videre, kan du hente den fulde version. Her får du mulighed for at køre simuleringer med endnu flere koncepter – og få en detaljeret rapport over, hvordan hver enkelt parameter påvirker præference og omsætning.

Prøv selv her – og se, hvad det kunne betyde for din forretning.

Vil du have den fulde version af simulatoren?

Ved at udfylde formularen nedenfor, kan du få adgang til den fulde simulator, som giver dig mulighed for, at køre simuleringer, og få en detaljeret oversigt over, hvad det kunne betyde, for din forretning. Har du spørgsmål til simulatoren, så ræk ud til Philip på pna@wilke.dk / 51 64 02 93

Har du spørgsmål?

Så ræk endelig ud til mig! Vi tager altid gerne en uforpligtende snak om potentialet for jeres virksomhed.

Skriv til Philip Nørskov Alexandersen

eller ring på 51 64 02 93

Mød Carl Mikael og Christian

Carl Mikael og Christian har begge stor erfaring med prissætning og udvikling af prisstrategier. Tag endelig fat i dem, hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp til dine udfordringer

Carl Mikael Jespersen
cm@wilke.dk
+45 22 61 90 76

Christian Knudsen
ckn@wilke.dk
+45 40 95 69 13

Book et møde med Carl Mikael

Book et møde med Christian