
Dashboards
Dashboards gør data til en fortælling
Dashboards
Hos Wilke anvender vi ofte dashboards til god og effektiv visualisering af data. Få fx et nemt overblik over din forretning i et overskueligt setup, eller brug dashboardet til at skabe en anderledes fortælling om resultaterne fra en bestemt analyse.
Vejen til det gode dashboard
Din investering i et dashboard kan hurtigt gå tabt i teknik og avancerede termer, og det er derfor vigtigt at fokus fra start i processen, altid er på brugeren og resultatet. Et par punkter du kunne overveje i den forbindelse kunne fx være:
Dit dashboard er en fortælling
Start altid med at overveje hvilken historie, du egentlig vil fortælle. Er det historien om hvor virksomheden har bevæget sig hen det seneste år, eller er det fortællingen om de frustrerede kunder, og hvor de falder fra i købsprocessen? Start med at vælge fra, så du kan holde fokus. En historie med for mange sidefortællinger bliver hurtigt forvirrende.
Grafer er nøglen
Grafer og diagrammer er ofte nøglen til den gode fortælling i et dashboard, og der er ofte store forskelle at hente i ganske små ændringer.
Overvej fx om det er vigtigt med tydelige akselinjer, eller i hvilket omfang labels og etikker er nødvendige.
Traditionelle designregler dur stadig
Hvis du fx har en dygtig grafiker siddende i bygningen, har du allerede en halv dashboard specialist, for godt design er essentielt for et velformidlet dashboard. Med principper som whitespacing, knolling, tematisering og gode skrifttyper kommer du langt, og derfra skal der ”blot” tilsættes en portion analyse og lidt data know-how.
Der findes mange guides derude, som hver især har deres bud på, hvad der er vigtigt for det gode dashboard. Vi har naturligvis også lavet en, som du kan hente her.
Du kan desuden finde et par rigtige gode guides her:
Processen ved udvikling af dashboards
For at ramme plet fra start, følger vi ofte en ganske gennemprøvet skabelon, når vi udvikler dashboards.
#1
Workshop med målbrugere
Wilke faciliterer en workshop med deltagelse af et udvalg af de personer, som skal anvende dashboardet – her arbejder vi målrettet med at afdække brugernes behov, ønsker og hverdag.
#2
Wireframe/prototype
På baggrund af workshoppen udvikler vi en prototype, som giver et bud på hvordan, vi kan rumme de vigtigste af brugernes behov, på en måde der samtidig matcher budgettet.
#3
Feedback
Vi afholder en workshop mere, hvor vi præsenterer protypen, og arbejder med den feedback og de tanker, der dukker op.
#4
Udvikling
Vi udvikler dashboardet, og sender løbende udkast under processen, så vi løbende får feedback på retningen.
#5
Test, feedback & aktiv brug
Efter dashboardet er taget i brug, afholder vi løbende små sessions, hvor brugerne kan give feedback. På denne måde bliver den sidste del af processen en vekslen mellem punkt 4 og 5. Ofte holder vi desuden en kick-off session, hvor vi demonstrerer og tester live, så brugerne kan se, hvordan det fungerer.
Standard eller custom dashboard?
Vi er blandt andet specialister i brug af fx Net Promoter® frameworket, og bruger du nogle af vores standardiserede koncepter, følger der også en række standardiserede dashboards med, som er klar ”out-of-the-box”.
Disse dashboards dækker ofte vores kunders behov i starten af et forløb, og løbende – i takt med at vi bliver klogere – opstår der typisk behov for mere tilpassede dashboards.
Et værktøj til hver lejlighed
Hvilke systemer der er i brug, varierer ofte meget fra organisation til organisation, og vi forsøger oftest at tilpasse vores systemer, så de passer ind i jeres hverdag. Anvender I fx allerede Tableau eller PowerBI, udvikler vi dashboards, der passer lige ind, så jeres brugere får så nemt som muligt ved at tilgå dem. Vi kan også udvikle tilpassede løsninger i html+javascript, så I fx kan integrere dashboardet i Microsoft Teams, Sharepoint eller et andet intranet.
Vil du vide mere om Dashboards?
Så skriv til Morten, han er klar til at svare på dine spørgsmål!