UDFORDRING
Hvilke nye tillidsydelser er det relevant for revisorer at levere i den finansielle sektor?
Udfordring.
Revisorernes rolle er generelt under pres og særligt på grund af ny teknologi og digitalisering, hvilket betyder, at standardfunktioner automatiseres. Brancheorganisationen FSR - danske revisorer ønskede indsigt i, hvilken rolle revisorer kan spille i fremtiden.
Proces.
Gennem kvalitative og kvantitative metoder testede vi en række nye initiativer. Med fokus på styrkerne ved at benytte den kvalitative metode i en innovationsproces, benyttede vi først en kvalitativ tilgang, hvor forståelse af behov er afgørende. Derefter brugte vi en kvantitativ tilgang til at få indsigterne kvantificeret og prioriteret.
Resultater.
Gennem først kvalitative dybdeinterviews og derefter kvantitative telefoninterviews leverede vi indsigter og rådgivning ved først at afdække hvilke uopfyldte behov, der findes nu og kan tænkes at være i fremtiden. Derefter prioriterede vi de potentielle ydelser, hvilket gjorde det muligt for FSR at fokusere på de serviceidéer med det største potentiale.
Revisorerne skaber bl.a. værdi ved at tilføje tillid til finansielle og ikke-finansielle oplysninger i private og offentlige sektorer.
I dag leverer revisionsbranchen tillidstjenester i form af blåstemplinger, der primært vedrører en virksomheds økonomiske oplysninger og services.
Disse tillidstjenester er generelt under pres og særligt på grund af ny teknologi og digitalisering, hvilket betyder, at standardfunktioner automatiseres. Derudover medfører øget liberalisering færre krav til lovpligtig revision for mindre virksomheder.
Brancheorganisationen FSR - danske revisorer ønskede derfor indsigt i, hvilke andre roller revisorer kan spille i den finansielle sektor i fremtiden.
Vores approach.
FSR havde en liste over mulige serviceidéer, som revisorerne muligvis ville kunne drage nytte af i fremtiden. Disse blev testet og gennemarbejdet i dette projekt.
Vi startede med en kvalitativ tilgang og gennemførte 12 dybdeinterviews for at få en forståelse af uopfyldte behov, opfattet værdi af de nye serviceidéer og for at få konkrete input om de potentielle fremtidige tjenester.
I anden fase ønskede vi at kvantificere resultaterne fra den kvalitative fase, så vi gennemførte telefoninterviews med relevante personer i målgruppen. De bedst vurderede serviceidéer, samt nogle nytilkomne forslag til tillidstjenester fra de kvalitative interviews, blev således præsenteret for 200 interessenter, som blev spurgt om tjenesternes relevans mm.
Key outputs for FSR - danske revisorer.
Projektet resulterede i en prioriteret liste, hvor alle ideer blev evalueret baseret på:
1. Opfattet behov: Er der behov for denne service på markedet?
2. Potentiel konkurrence: Hvilke andre brancher kunne gøre dette, og er det sandsynligt, at de vil?
3. Branche-match: Er denne service noget revisorer skal gøre?
4. Kompetenceniveau: Er det sandsynligt, at revisorer vil være i stand til at gøre dette?
Prioriteringen af tjenesterne gjorde FSR i stand til at fokusere på de serviceidéer med det største potentiale og hjalp dem med at forberede sig på potentielle hindringer i forbindelse med de forskellige ydelser.
Morten står klar til at svare på dine spørgsmål!
Sammen med resten af vores Financial Services team, står vi klar til at hjælpe dig!