
UDFORDRING
Hvordan skaber E.ON en god innovationskultur og forbliver konkurrencedygtige?
Udfordring
Hvordan holder E.ON sig konkurrencedygtige i et marked og blandt forbrugere i evig forandring? Hvilke innovationsværktøjer findes, som kan gøre innovation nemmere for E.ON?
Proces
Gennem et uddannelsesforløb med tre workshops med deltagelse af mellemledere fra hele virksomheden, fik E.ON undervisning i og praktisk erfaring med konkrete og håndterbare innovationsværktøjer.
Samtidig blev der sat fokus på implementering af en innovationskultur i hverdagen og der blev etableret et fælles sprog om innovation
Resultater
Den målrettede indsats resulterede i, at alle mellemledere i dag kan benytte vigtige innovationsværktøjer og bruge dem til at målrette idéer og gøre dem til forretning for E.ON.
Konkrete værktøjer der giver handlemuligheder, præciserer hvilket innovationspotentialer der findes i markedet og skaber et fælles sprog omkring innovation
Hvordan skaber man en god innovations kultur?
E.ON har oplevet et stigende behov for at forstå et marked i evig forandring og forbrugernes skiftende behov og nedsatte derfor en innovationsgruppe, der skal forbedre forretningen gennem innovation. Gruppen manglede dog værktøjer til at få implementeret en innovativ tankegang i hverdagen hos mellemledere i virksomheden.
At tænke innovativt og benytte innovations-værktøjer handler dog om kultur. Det behøver ikke tage flere timer - 10 minutter kan give uundværlig værdi.
“Wilke var godt forberedt i forhold til workshoppen. Vi er blevet udfordret på vores måde at tænke på og har fået en række værktøjer, som vi let kan implementere i vores daglige arbejde”
Workshop #1
Wilke præsenterede de teoretiske rammer for
innovationsbegrebet, og hvordan man kan skabe en innovationskultur.
Workshop #2
På den anden workshop blev der udviklet følgende:
Empathy maps; hvad ser kunden, hvad tænker kunden, hvad hører kunden,
og hvad gør og siger kunden?Identificering, klassificering og prioritering af jobs to be done
Business model canvas
Workshop #3
I fællesskab afprøvedes værktøjerne igen, og der blev nedfældet et regelsæt for organisationens videre arbejde med at skabe en innovationskultur.

Key outputs for E.ON
Projektet har:
Givet E.ON viden om konkrete innovationsværktøjer
Givet E.ON muligheden for at teste og afprøve værktøjer i praksis og dermed nemt implementere dem i hverdagen
Givet E.ON et fælles regelsæt for, hvordan de bliver og forbliver innovative og arbejder med innovationskulturen fremadrettet
Søren står klar til at hjælpe dig!
Han og resten af vores skarpe Energy team står klar til at hjælpe dig.