UDFORDRING

Hvordan skaber E.ON en god innovationskultur og forbliver konkurrencedygtige?

Udfordring

Hvordan holder E.ON sig konkurrencedygtige i et marked og blandt forbrugere i evig forandring? Hvilke innovationsværktøjer findes, som kan gøre innovation nemmere for E.ON?

Proces

Gennem et uddannelsesforløb med tre workshops med deltagelse af mellemledere fra hele virksomheden, fik E.ON undervisning i og praktisk erfaring med konkrete og håndterbare innovationsværktøjer.

Samtidig blev der sat fokus på implementering af en innovationskultur i hverdagen og der blev etableret et fælles sprog om innovation

Resultater

Den målrettede indsats resulterede i, at alle mellemledere i dag kan benytte vigtige innovationsværktøjer og bruge dem til at målrette idéer og gøre dem til forretning for E.ON.

Konkrete værktøjer der giver handlemuligheder, præciserer hvilket innovationspotentialer der findes i markedet og skaber et fælles sprog omkring innovation

En gruppe venner der griner og finder på innovative idéer

Hvordan skaber man en god innovations kultur?

E.ON har oplevet et stigende behov for at forstå et marked i evig forandring og forbrugernes skiftende behov og nedsatte derfor en innovationsgruppe, der skal forbedre forretningen gennem innovation. Gruppen manglede dog værktøjer til at få implementeret en innovativ tankegang i hverdagen hos mellemledere i virksomheden.

At tænke innovativt og benytte innovations-værktøjer handler dog om kultur. Det behøver ikke tage flere timer - 10 minutter kan give uundværlig værdi.

 
Wilke var godt forberedt i forhold til workshoppen. Vi er blevet udfordret på vores måde at tænke på og har fået en række værktøjer, som vi let kan implementere i vores daglige arbejde
— Martin Jensen, Kundecenterchef, E.ON
 
Ettal
 
2-tal
 
Tretal

Workshop #1

Wilke præsenterede de teoretiske rammer for
innovationsbegrebet, og hvordan man kan skabe en innovationskultur.

 

Workshop #2

På den anden workshop blev der udviklet følgende:

  • Empathy maps; hvad ser kunden, hvad tænker kunden, hvad hører kunden,
    og hvad gør og siger kunden?

  • Identificering, klassificering og prioritering af jobs to be done

  • Business model canvas

Workshop #3

I fællesskab afprøvedes værktøjerne igen, og der blev nedfældet et regelsæt for organisationens videre arbejde med at skabe en innovationskultur.

Key outputs for E.ON

Projektet har:

  • Givet E.ON viden om konkrete innovationsværktøjer

  • Givet E.ON muligheden for at teste og afprøve værktøjer i praksis og dermed nemt implementere dem i hverdagen

  • Givet E.ON et fælles regelsæt for, hvordan de bliver og forbliver innovative og arbejder med innovationskulturen fremadrettet

Søren Pedersen

Søren står klar til at hjælpe dig!

Han og resten af vores skarpe Energy team står klar til at hjælpe dig.