UDFORDRING

Praksisser og opfattelser der har betydning i hverdagen for sygeplejersker der rådgiver
om selv-kateter.

Udfordring.

Udfordringen var at afdække hvilken rolle sygeplejerskerne spiller i introduktion til og patienternes valg af, anvendelse af selv-kateter.

Her valgte vi at have fokus på adfærd, vaner og roller. Vi ønskede at belyse spørgsmål som:

Hvad er de bagvedliggende årsager til, at selv-kateter benyttes i mindre grad end tidligere? Hvilke antagelser og praktikker bestemmer, hvor meget det anvendes? Og vigtigst, hvilket mulighedsrum er der for at øge brugen af det? Og hvordan gøres det i praksis? 

Proces.

Til at belyse disse spørgsmål, brugte vi mobiletnografi. Her kunne vi være en flue på væggen i sygeplejerskernes hverdag og få deres realtime refleksioner uden at påvirke deres adfærd. Samtidig gav det mulighed for at være til stede ved et intimt emne, i et intimt rum. Mobiletnografien lukker os helt ind i det hidtil usagte, hvor svarene der gør en forskel findes.

Mobiletnografien blev suppleret med go-along observationer i hverdagen samt dybdeinterviews.

Indsamling af indsigterne blev suppleret med en opstarts og en udviklingsworkshop.

Resultater.

Vi leverede en topline rapport med anbefalinger til det videre forløb for Stoke Mandeville Hospital.

Derudover lavede vi en workshop for Stoke Mandeville Hospital, hvor vi diskuterede findings, og sammen med det tværfaglige team udviklede på idéer og praksisser i det videre forløb.

Mand der tager en selfie med en flot baggrund

Mobiletnografien skaber et frirum, hvori respondenten tør beskrive situationen som den er.

Af projektet har vi lært, at man med fordel kan anvende mobiletnografien, hvis man søger at finde de svar, der rent faktisk gør en forskel. Sygeplejerskerne spiller en dobbeltrolle, hvor de først og fremmest er dem, der til daglig oplever patienternes udfordringer og vanskeligheder på nærmeste hold. Ligeledes repræsenterer de den del af den faglige stab, der er mest kyndige til at vurdere, i hvilket led af behandlingsprocessen tingene går galt – og hvor den ineffektive og utilfredsstillende behandling af patienterne sniger sig ind.

Vil du med helt ind i det usagte, kan du altså med fordel vælge mobiletnografien, der af respondenterne associeres med tryghed og tillid, og hvor der skabes et frirum, hvori man som respondent tør beskrive situationen som den er, uagtet af en moderators digitale, men ikke fysiske, tilstedeværelse. Og netop den manglende fysiske tilstedeværelse er med til at fremme de parametre, der sikrer gode og brugbare data, som en implementerbar løsning og rådgivning, kan laves på baggrund af.

Dare I say I think we give our patients too much choice which may be ill informed or not encouraged to do the right thing. ISC is like tackling the gym session with a personal trainer. You know it is good for you in the long run but you hate the thought of doing it.
— Respondent

Vores
Approach.

INTERVIEWS/OBSERVATION

  • Følger sygeplejerskernes hverdag, via go-along og mobiletnografi.

  • Dybdeinterviews med sundhedsprofessionelle og patienter.

MOBILE DIARY

  • 5 dage med mobiletnografiske studier hvor sygeplejerskerne fik en opgave om dagen, de skulle svare på. De blev blandt andet bedt om, at reflektere over deres egen praksis. De leverede beskrivelser, fotos og videooptagelser, som en del af den engagerede realtime dialog.

Key outputs for Coloplast

  • Værdifulde indsigter der gør teamet i stand til at planlægge og håndtere patientforløbet på nye måder.

  • Viden om patienthåndteringen og følelserne forbundet med valg.

  • Hvordan beslutningsgangene har ændret sig.

  • Hvordan patient-centered care som tilgang, kan give nye problemstillinger.

  • Synliggørelse af friktioner i patientrejsen, hvor det ikke fungerer optimalt.

  • Bedre dialog mellem faggrupper og mellem hospital og patient/pårørerende.

  • En proces der skal sikre at hospitalet lever op til regeringens anbefalinger om at udskrive flere patienter med ISC’s.

  • Dialogredskab mellem hospital og Coloplast.

Morten Schrøder

Har du spørgsmål?
Tag fat i Morten!

Morten står klar til at hjælpe dig.