Kundepaneler og skræddersyede digitale løsninger

Byg bro mellem dit brand og en specifik målgruppe

Datahåndtering er vores fundament

I Wilke har vi mange års erfaring med at drive onlinepaneler og håndtere data for vores kunder. Det er faktisk fundamentet i alt hvad vi foretager os. Til rigtig mange af vores projekter finder vi de nødvendige indsigter blandt medlemmerne af vores eget panel, der består af mere end 50.000 danskere, der har sagt ja til at modtage invitationer til vores undersøgelser. Men indimellem giver det mening at tage skridtet videre, og få lavet en mere permanent løsning, der er skræddersyet til netop til jeres behov. Det kan være I har behov for at have et panel med egne kunder (eller personer i din målgruppe), som I løbende kan hente indsigt fra. Eller måske er en løsning, hvor I selv håndterer data, men hvor vi hjælper med datastruktur og teknik, det rette for jer. Heldigvis kan vi hjælpe jer med alle slags kundepaneler.

Eksempler

  • Et panel bestående af eksisterende kunder

  • Et panel bestående af folk med en fælles interesse eller livsstil (f.eks. familier med børn, pendlere, økologi, medicinal produkter)

  • En platform for ansøgere

Definition af et panel

Når vi taler om et ”panel”, så mener vi egentlig blot en samling af individer, der er udvalgt til at dele deres mening i et afgrænset forum. Definitionen er således ret bred, og kan bruges i mange forskellige sammenhænge. Det afhænger af, hvordan du ønsker at bruge løsningen.

Fordele ved at have sit eget panel

Hurtig adgang til en målgruppe, der på forhånd har kendskab til jeres brand og produkter

Væsentligt billigere end at rekruttere friske emner, når der skal gennemføres en undersøgelse

Nemmere adgang til indsigter gør ofte, at man også gennemfører flere undersøgelser og derved får mere stabil data at arbejde med

Højere svarrater, da medlemmer af panelet på forhånd har accepteret at modtage invitationer

Mulighed for at segmentere i medlemmerne af paneler (fx på typen af produkter de ejer, interesser m.m.)

Mulighed for at tracke på tilfredshed/holdninger over tid

Panelister er ofte mere trænede i at give præcis feedback

Opbygger brand loyalitet ved at vise lydhørighed overfor forbrugerne

Anvendelsesmuligheder ved egen digital løsning

 Se vores interessante cases med kundepaneler

For at kunne leve op til de skærpede krav i den ny persondataforordning, der trådte i kraft i 2018, blev eksisterende børnepanel flyttet over til en skræddersyet platform hos Wilke. Løsningen tog udgangspunkt i det eksisterende system LEGO anvendte, men der blev foretaget en lang frække forbedringer.

Læs hele casen her

Det resulterede i en løsning, der i dag understøtter hele casting-processen såsom registrering af forældresamtykke, GDPR-regler, websites, upload af filer, databasedesign samt et administrationssystem til relevante personer hos DR, så de kunne behandle de indsendte ansøgninger afspille video- og lydfiler.

Læs hele casen her

Vi har leveret løsninger til nogle af største virksomheder i DK

Igennem årene har vi drevet en række kundeløsninger og -paneler for f.eks. Falck Danmark, DSB, DR og LEGO. De har alle været forskellige i deres udformning og måden de blev anvendt på, men der har været en række grundlæggende fællesnævnere:

  • Wilke står for opsætning, drift og support af den tekniske platform til løsningen

  • Alle gældende regler ift. GDPR efterleves

  • Data ligger sikkert placeret hos Wilke

  • Kommunikationen til panelmedlemmer er brandet, så den passer til kundens visuelle identitet

  • Der er registreret en række forskellige baggrundsinformationer på alle dataemner

  • Medlemmer af kundepanelet kan udtrækkes til undersøgelser

  • Alle medlemmer af kundens panel aktiveres løbende for at sikre fastholdelse

Tilføj din egen data

Data i kundepanelet kan enten overføres/spejles fra dine egne databaser, eller der kan foretages friske rekrutteringer via de kanaler du og Wilke har til rådighed (sociale medier, kundelister, websites osv.).

Når vi håndterer specifikke paneler for de af vores kunder der arbejder med børn og børnepaneler, har vi altid forældregodkendelse af børn og unge under 18 år. I Wilkes eget panel kan man blive medlem når man er 15 år.

Proces for etablering af kundeløsning

1. Afklaring af behov

Det er vores erfaring, at jeres behov sjældent kan dækkes af løsninger vi har lavet for andre. Derfor starter vi altid et nyt projekt med en workshop, hvor vi gennemgår jeres situation og hvilke behov løsningen skal imødekomme. I gennem årene har vi opbygget et stort bibliotek med forskellige moduler, som vi kan koble på løsningen. F.eks. automatiserede email flows, muligheden for at gennemføre undersøgelser, brugerstyring og databearbejdning.

2. Udvikling af løsningen

Udvikling af jeres skræddersyede løsning foretages af vores Digital Solutions afdeling. Her har vi samlet vores eksperter indenfor datastruktur, programmering og user interface design. De sikrer, at den tekniske kravspecifikation dækker jeres behov, og at det visuelle udtryk i løsningen lever op til jeres brand guidelines. Et særligt vigtigt element i denne proces er test af løsningen, især hvis der er tale om en kompliceret løsning med mange forskellige brugsscenarier.

3. Tilføjelse af data

Datakilden afhænger meget af typen af løsning I ønsker.
Det kan være I allerede har et eksisterende kundepanel, som skal flyttes over i en ny platform, eller en kundeliste hvorfra der skal rekrutteres emner til et kundepanel. Det kan også være at data skal bestå af feedback/input fra folk, som I ikke har et eksisterende kendskab til. Uagtet hvilken tilgang der passer til netop jeres løsning, har vi erfaring med både indhentning af samtykke til overførsel af eksisterende data samt løbende rekruttering af frisk data.

4. Drift og support

Når først løsningen er blevet lanceret og gået i drift, fortsætter vi med at håndtere/vedligeholde de tekniske platform systemet kører på. Så kan I koncentrere jer om arbejde med løsningen, på den måde som den er tiltænkt. Vi assisterer også gerne ved at være gate keeper på supporthenvendelser, hvor vi garanterer hurtige svartider og effektiv problemløsning. Efter løsningen har været i drift i nogen tid, evaluerer vi i fællesskab hvordan den fungerer for jer, og om der er behov for evt. justeringer og tilpasninger.

Håndtering af deltagere til
legedage hos LEGO

Siden 2004 har LEGO drevet et børnepanel, bestående af ca. 4000 børn i alderen 5-13 år bosat i Billund og omegn. Formålet med børnepanelet er at give de forskellige afdelinger indenfor produktudvikling, marketing og byggevejledning mulighed for at komme i direkte dialog med deres kerneforbrugere; børnene.

For at kunne leve op til de skærpede krav i den ny persondataforordning, der trådte i kraft i 2018, blev eksisterende børnepanel flyttet over til en skræddersyet platform hos Wilke. Løsningen tog udgangspunkt i det eksisterende system LEGO anvendte, men der blev foretaget en lang frække forbedringer. I dag understøtter løsningen i langt højere grad de primære interessenters arbejdsgange, og har gjort arbejdet med panelet mere effektivt.

Udvalgte funktioner

  • Automatiserede email-flows

  • Administrationssystem til håndtering af legedage (booking af legedage, udsendelse af invitationer)

  • Særskilt forælder-portal hvor familier kan tilmelde sig børnepanelet, opdatere profiloplysninger, acceptere/afvise invitationer til legedage

  • Dobbelt opt-in tilmeldingsflow

  • Automatisk sletning af børn, når de bliver 14 år og ikke længere kan være en del af børnepanelet

  • Alle gældende regler ift. GDPR efterleves

Casting af deltagere til DR programmer

De nye GDPR-regler, der trådte i kraft i 2018, stiller skærpede krav til håndtering af data, især når de gælder børn og unge under 18 år. Det blev udfordring for DR B&U, der nærmest udelukkende caster fra denne målgruppe til deres programmer.

I første omgang hjalp vi DR med at udvikle en særskilt platform til håndtering af tilmeldinger til MGP 2019. Sidenhen udviklede projektet sig til en mere generel og mere fleksibel casting portal, der også kunne anvendes i andre sammenhænge.

Det resulterede i en løsning, der i dag understøtter hele casting-processen såsom registrering af forældresamtykke, GDPR-regler, websites, upload af filer, databasedesign samt et administrationssystem til relevante personer hos DR, så de kunne behandle de indsendte ansøgninger afspille video- og lydfiler.

Udvalgte funktioner

  • Automatiserede flows med indhentning af forældre samtykke

  • Gate keeping på ansøgninger, hvor DR først får adgang til ansøgninger, når alle samtykker er på plads

  • Administrationssystem til håndtering af ansøgninger

  • Bedømmelses- og interntkommentarsystem

  • Eksport af ansøgninger til videre håndtering

  • Afgrænset adgang til castings (en bruger skal tilknyttes en casting for at få adgang til ansøgninger)

  • Særskilt ansøgerportal, hvor man kan ansøge og uploade filer

  • Automatisk sletning af personlige data efter 12 måneder

  • Alle gældende regler ift. GDPR efterleves

 

Vil du høre mere om kundepaneler?

Hvis du har interesse i at få dit eget panel stablet på benene, eller har generelle spørgsmål, så er Jakob klar til at hjælpe dig her!