Segmentering

Hvis der nogensinde var en tid, hvor man kunne overleve ved at give alle kunder det samme tilbud, er den forlængst forbi. ​

Hvorfor segmentering?

I dag skal man behandle kunderne forskelligt, fordi de har forskellige forudsætninger, ønsker og behov. De organisationer der formår at tilpasse sig kunderne oplever til gengæld forbedrede indtjeningsmuligheder, fordi flere og flere kunder er indstillet på at betale for et produkt, der er tilpasset dem. For at hjælpe virksomheder med at forstå og eksekvere dette krav har vi skabt WOS: Wilke Operational Segmentation.

Wilke Operational Segmentation i overskrifter

Segmentering_vs2.png

Hvorfor Wilke + segmentering?

 

Wilke er et af de førende analyse- og rådgivningsinstitut, når det gælder segmentering.

Dén position har vi opnået ved at levere metodisk solide segmenteringsløsninger til vores kunder og ved at insistere på, at en segmentering ikke er et mål i sig selv men et værktøj. Segmenteringen skal identificere og understøtte løsningen af udækkede behov og gevinstpotentialer. 

Tilgang baseret på en dyb forståelse af kundernes behov

De fleste segmenteringsmodeller tager udelukkende afsæt i at forstå kundernes funktionelle behov.

Men som alle der har arbejdet med kundeindsigter ved, er de funktionelle behov ikke de eneste, der bestemmer vores adfærd og valg. Faktisk er de funktionelle behov som regel mindre vigtige end de emotionelle og sociale behov.

WOS tager derfor udgangspunkt i at forstå alle tre typer behov for at kunne lave en segmentering, der er analytisk solid og kan danne afsæt for udvikling og tilpasning af nye tiltag, der adresserer målgruppernes reelle behov.

 
AMU præsentation.png

En succesfuld segmentering er operationel

Segmenteringsløsningen skal kunne bruges i den direkte 1:1 dialog med kunderne, uanset hvilke kanaler denne dialog foregår i. Derfor handler det om at gøre segmenteringen operationel ved at føre løsningen ned i kundebasen. Dette har været akilleshælen i langt de fleste segmenteringsmodeller. Hos Wilke har vi løst udfordringen ved at kombinere Artificial Intelligence og Machine Learning.

Men hvad er udbyttet af WOS?

Profit.png
 

PROFITABILITETSANALYSE

På baggrund af interne data og survey-data laves der en prioritering af segmenterne, der tager udgangspunkt i omsætning, profitabilitet og tendenserne for segmentet.


management.png
 

FORANKRING I HELE ORGANISATIONEN

For at lykkes med og sikre effekten af segmenteringen kræver det, at der defineres et klart og operationelt formål, og at hele organisationen forankres - lige fra topledelsen til salg og marketing.


adfærd.png
 

ÆNDRING I ADFÆRD

Hvis adfærden i en organisation skal ændres, kræver det forankring af segmenteringen blandt de medarbejdere, som skal arbejde med løsningen. Det gælder både på det rationelle plan såvel som det emotionelle.

SP.jpg
 

Kontakt vores segmenteringsekspert her.